logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Octavia III

Waar voor je geld

Skoda - Octavia

Skoda presenteert de derde generatie van de Octavia. Hij ziet er heel strak uit en is nog ruimer dan zijn voorganger. En het belangrijkste: hij biedt wederom heel veel waar voor het geld.

Conclusie

Als je op zoek bent naar een echt ruime en praktische gezinsauto voor een redelijk bedrag, dan kun je eigenlijk niet om de Skoda Octavia heen. Niet alleen de bagageruimte is verrassend groot, ook voor bestuurder en passagiers biedt de Octavia alle ruimte. Het uitrustingsniveau van de Octavia is flink opgeschroefd. En je kunt kiezen uit een omvangrijke lijst aan comfort- en veiligheidsverhogende extra’s, helemaal volgens de laatste stand van de techniek. Verder heeft de Octavia prima rijeigenschappen en is er een reeks uitstekende motoren beschikbaar. Als het nu ook nog lukt om de Greenline diesel in de 14% bijtellingsklasse te krijgen dan is ook succes op de leasemarkt verzekerd.

Type auto en prijs

Als je de Octavia van opzij bekijkt lijkt het net een vierdeurs sedan. Het is echter een hatchback, met een vijfde deur. Heel praktisch dus. Skoda is een dochter van Volkswagen. De Octavia heeft dan ook heel veel technische overeenkomsten met de nieuwe VW Golf. Motoren, versnellingsbakken, onderstel, het is allemaal van het VW-concern afkomstig. Wat uiteraard een aanbeveling is. Er is echter een belangrijk verschil: de Octavia is echt een stuk groter en ruimer dan de Golf. Hoewel hij prijstechnisch in het C-segment thuishoort, zit hij wat afmetingen en binnenruimte betreft gewoon in een hogere klasse. De Skoda Octavia geeft je dus veel auto voor je geld.

Hoe rijdt de Skoda Octavia

Net als VW bij de Golf, heeft ook Skoda de nieuwe Octavia een stuk lichter weten te maken dan de vorige generatie. Onder meer door het gebruik van licht en zeer sterk staal weegt de Octavia ruim 100 kg minder dan zijn voorganger. Dat is niet alleen gunstig voor het brandstofverbruik, maar ook voor de prestaties en de rijeigenschappen. En die zijn prima. De Octavia stuurt precies en direct en heeft een prima voorspelbaar bochtgedrag. De wegligging is erg goed, waarbij we hoogstens als kritiekpuntje kunnen noemen dat de schokdemping een beetje harder aan lijkt te voelen dan die van de Golf. Met de 1,2 liter TSI benzinemotor (77 kW) kan de Octavia prima uit de voeten. Een topsnelheid van 196 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 10,3 seconden zijn keurige cijfers, in combinatie met een gemiddeld verbruik van 4,9 liter. Verder zijn ook benzinemotoren van 1,4 en 1,8 liter leverbaar. Bij de diesels kun je kiezen uit een tweeliter of een 1.6. De Octavia kan worden uitgerust met een uitgebreide reeks rijhulpjes. Natuurlijk zit er ESC op. Maar je kunt je Octavia nu ook voorzien van adaptieve cruise control (houdt automatisch afstand tot de voorligger) of een automatische parkeerassistent.

De Skoda Octavia van binnen

Met een lengte van 4,66 meter mag je de Octavia gerust een grote auto noemen. Hij is 9 centimeter langer dan de vorige Octavia, en maar liefst 40 cm langer dan concerngenoot Golf. Dat verschil merk je van binnen. Allereerst de bagageruimte. Die is 590 liter groot en als de je achterbank neerklapt ontstaat er een laadruim van maar liefst 1580 liter. Dat zijn respectabele afmetingen. Bovendien is de toegankelijkheid erg goed en zijn er praktische accessoires leverbaar, zoals bagagenetten en een vloermat die aan twee kanten bruikbaar is: een ‘nette’ kant met tapijt en een ‘vuile’ kant van kunststof. Handig, bijvoorbeeld voor natte ski- of wandelschoenen of na een bezoek aan het tuincentrum. De enorme binnenruimte van de Octavia komt uiteraard ook ten goede aan de inzittenden. Hoofd, schouders, knie en teen, in de Octavia hebben al deze lichaamsdelen werkelijk een overdaad aan ruimte. En gebrek aan luxe is er trouwens ook niet. De Octavia kan desgewenst met prachtige lederen bekleding worden geleverd, en met volledig elektrisch verstelbare voorstoelen of met automatische airco. Verder kun je kiezen uit een aantal infotainmentsystemen, al dan niet met een full colour aanraakscherm. Het Octavia-interieur is keurig afgewerkt en de gebruikte materialen hebben een behoorlijke kwaliteitsuitstraling.

De Skoda Octavia en het milieu

De nieuwe generatie motoren uit de VW-stal waar Skoda gebruik van kan maken is schoon en zuinig. Puntje van aandacht is nog wel de 1.6 TDI Greenline. Deze diesel levert 81 kW en verbruikt 3,4 liter per 100 km. De CO2 productie is met 89 gram per km goed voor een fiscale bijtelling van 20%. Maar het is eigenlijk net een grammetje CO2 teveel. Importeur Pon Mobiel probeert samen met de fabrikant de kooldioxideproductie nog iets verder te reduceren. En als dat lukt zou deze Octavia-versie zelfs in de 14% bijtelling komen te vallen. Dit jaar althans, want daarna dingt zich alweer een nieuwe uitdaging aan, als de CO2-grens op 85 gram komt te liggen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.