Auto Review Land Rover Defender II
Lengte doet er wel degelijk toe
Land Rover Defender 130 P400 First Edition
- Pluspunten
- Ruimte
- Terreinkwaliteiten
- Aandrijflijn
- Comfort
- Minpunten
- Lastig parkeren
De Defender van Land Rover is er nu ook als een extra lange achtpersoons-versie. We testen de Defender 130 P400 First Edition. Lengte doet er wel degelijk toe.
Conclusie
De Land Rover Defender 130 P400 is een briljante auto. Hij doet alles goed. Hij is mooi, hij is ruim, hij kan het terrein in. Alleen de prijs is natuurlijk voor velen niet weggelegd. Helaas, helaas… Wie weet is ie over een jaar of 10 als occasion betaalbaar voor gewone stervelingen. Heeft deze Defender eigenlijk serieuze nadelen? Ja, eentje. Inparkeren is een regelrechte crime. Gewoon een parkeervak in gaat nog wel. Maar fileparkeren…
Type auto en prijzen
De Land Rover Defender 130 is een enorme auto. Eigenlijk is ie potsierlijk groot. Er zijn niet veel andere personenauto’s met een lengte van 5 meter 35. En eigenlijk is ie nog langer want in die maat is het enorme reservewiel niet meegerekend. Oké, een Chevy Suburban zal dit wel halen – maar die is in Nederland alleen via grijze import verkrijgbaar - en een verlengde Rolls. Maar wat die laatste dan weer niet heeft is acht zitplaatsen! En dat heeft deze Land Rover Defender 130 wel.
Hoe zat het ook alweer met de Defender-reeks? Je hebt de korte 90 – het echte terreinbeest wegens zijn korte overhang. Dan heb je de 110. Die is ruimer en praktischer dan de 90. En dan is er sinds enige tijd ook nog deze über-versie van de Defender; de 130. Speciaal voor iedereen die veel mensen en of veel spullen mee wil nemen. En over een fikse portemonnee beschikt. Vroeger was er ook al een Defender 130. Die had een dubbele cabine met 5 zitplaatsen én een laadbak met eventueel een huif of een aluminium opbouw. Dat was een echte ruige donder. Dat is deze nieuwe 130 ook, alleen heeft ie wel een chic maatpak aan en was die oude gehuld in – zeg maar - een vieze overall. De 130 deelt zijn bodemgroep en dus ook de wielbasis met die van de 110. Alleen is er vanaf de B-stijl 34 centimeter meer koets aan vastgemaakt.
Onze testauto is een benzine gestookte Defender 130 P400 First Edition, 8 persoons, in Carpathian Grey met een Tan-interieur. Je kunt de 130 ook als 5-zitter krijgen en in nog vier andere luxe-trims. De Defender 130 is verkrijgbaar met een 250 en 300 pk sterke dieselmotor. Verder is er één benzineversie, de mild-hybride P400. In Nederland heeft de Defender 130 een vanafprijs van € 145.875 voor de P300 diesel. De benzineversie is er vanaf 153 mille en onze testauto is door allerlei extra lekkernijen ruim 180.000 euro. De iets kortere 110 is er vanaf 84 mille en dat klinkt dan plots heel goedkoop.
Er is geen PHEV of stekkerhybride van deze reus verkrijgbaar. De simpele reden is dat de auto te zwaar zou worden als er ook nog een accupakket in zou moeten. Dan zit je zo dicht tegen het wettelijk toegestane maximum aan dat je bijna geen mensen meer kunt meenemen. En dat zou natuurlijk raar zijn als je een achtzitter koopt.
Hoe rijdt de Land Rover Defender 130?
Ja, hij is natuurlijk zwaar. Onze testauto weegt ruim 2.600 kilogram (een normale personenauto weegt al snel 1.000 kilo minder). Maar daar staat een mild-hybride drieliter zes-in-lijn tegenover, met 400 pk en 550 Newtonmeter koppel. En ondanks zijn olifantengewicht spurt hij dan toch als je wilt in 6,6 seconden naar de 100 km/h en haalt ie maximaal 200 km/h. Idioot natuurlijk, maar hiermee toont ie wel meteen aan wie de King of the asfalt-Jungle is.
Maar goed, je koopt zo’n Defender natuurlijk niet om z’n messcherpe weggedrag; je koopt ‘m om z’n ruimte, z’n relaxte vering en z’n terreinkwaliteiten. Alleen als je écht hard gaat rijden merk je dat hij loodzwaar is en dan in bochten onderstuurd is - de auto wil dan het liefst rechtdoor. Maar normaal gesproken voelt het allemaal prima, dankzij de standaard luchtvering en adaptieve demping. Hij rijdt echt super-relaxed. Meekomen met het verkeer gaat eenvoudig dankzij het 48 Volts mild-hybride systeem dat de auto de eerste meters extra helpt bij wegrijden vanuit stilstand en zodra je versnelt. Het zicht rondom is dik in orde. Er is veel glas en je zit heerlijk hoog. Ja, hij is groot, maar ook goed te overzien. Komt bij dat er een virtual mirror is. Een binnenspiegel dus die in verbinding staat met een camera op het dak. Die heb je ook echt nodig om over dat gigantische reservewiel heen te kijken en eventueel alle passagiers.
Deze enorme reus moet ook nog eens z’n mannetje staan in het terrein. Hij heeft daartoe diverse off road standen. Die kun je handmatig kiezen maar als je dat niet doet weet de auto zelf op wat voor ondergrond hij rijdt en past zich daaraan aan. Dankzij de luchtvering kan de bodemvrijheid worden verhoogd. En hij heeft een lage gearing – zeg maar een set terreinversnellingen.
Nadeel is wel dat deze lange versie aan de achterzijde een enorme aan/afloophoek heeft. Die hoek is aan de voorzijde hetzelfde als bij de korte 90, maar aan de achterzijde steekt de koets veel meer over dan bij de twee kortere versies. Dat is natuurlijk nadelig als je een helling op- of afrijdt - je komt dan eerder vast te zitten. Zeker als er ook nog een trekhaak is gemionteerd. Wat ook een nadeel is, is de lange wielbasis. Daarmee kan je bovenaan een heuvel eerder vastlopen met de bodem dan bij de korte 90 het geval is.
De Defender is een technisch hoogstandje. De drieliter zes-in-lijn mild hybride benzinemotor heeft continu variabele kleptiming en dito kleplichthoogte. Hij heeft een zogeheten Twinspeed tussenbak met daarin die extra set terreinversnellingen. Hij kan door maximaal 95 cm diep water heen zonder dat er water naar binnen loopt. Hij heeft hill descent – waarbij hij zonder drama helemaal zelfstandig voor jou een heuvel afrijdt en jij alleen maar hoeft te sturen. Hij heeft hill launch assist – waarbij de Defender zichzelf op een steile helling op z’n plek houdt zodat je rustig vanuit stilstand kan optrekken. En er zijn allerlei camera’s om rond de auto te kijken. Nou kon die oude 130 ook door diep water waden alleen had je dan wel natte voeten. Leuk was destijds natuurlijk wél dat je bij die oude Defender zélf over de nodige stuurmanskunst moest beschikken om zwaar terrein door te ploeteren. Nú zorgt de auto er voor dat het lijkt alsof jij alle skills van de wereld hebt. Maar goed, voor 180 mille mag dat ook wel.
De Land Rover Defender 130 van binnen
Het bestaansrecht van de Defender 130 zit ‘m natuurlijk in die derde zitrij. Je zit er op een volwaardige zitrij met echte stoelen en met veel been- en hoofdruimte. En met verwarming, met USB-aansluitingen en zelfs met een extra panoramadak zodat je genoeg daglicht hebt. De instap ernaartoe is ook prima. Volwassenen kunnen hier prima zitten. Bii veel zevenzitters van andere merken is er aanzienlijk minder ruimte op de derde zitrij en kunnen er eigenlijk alleen kinderen zitten. In deze auto passen trouwens vijf kinderzitjes! Ook op de middelste zitrij is veel been- en hoofdruimte. Je kunt de stoelen bovendien verschuiven zodat je voor de persoon die achter je zit, extra beenruimte kan maken. Of om meer bagageruimte te hebben als de derde zitrij is weggeklapt.
Het tegenstrijdige van deze giga-auto is dat hij – met alle banken op z’n plek - en schamele 389 liter bagageruimte heeft. Nu kan er natuurlijk een dakkoffer op en een enorme aanhanger achter, maar toch. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat je zelden én met 8 personen én met veel bagage op pad gaat. Hoe het ook zij, klap je de derde zitrij weg dan heb je een heel fikse 1.232 liter ruimte én nog steeds vijf zitplaatsen. Als je álles wegklapt heb je een gigantische 2.300 liter ruimte. Ga je voor de 5-zits-configuartie dan is er zelfs 2.516 liter! In de achterbak vind je een echt stopcontact en een knop waarmee je de auto dankzij de luchtvering door z’n knieën laten zakken, zodat je gemakkelijker kunt laden. Er is zeer veel opbergruimte, ook voorin. Achter het stuur is deze Defender precies hetzelfde als de 90 en de 110. Met digitale schermen, met lekker grote bedieningsknoppen en met extra handles om je vast te houden voor als je het terrein in gaat.
De Land Rover Defender 130 en het milieu
En het verbruik? Laten we het zo zeggen: je kan aan Keith Richards van The Rolling Stones vragen hoeveel alcohol hij drinkt, maar dat is onbeleefd en bovendien zinloos. Wellicht zal hij antwoorden dat hij – nu hij wat ouder is – een methode heeft gevonden om te minderen en dat het dus allemaal wel meevalt. Nou, bij deze Defender zit het precies zo! We haalden tijdens onze testweek een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 11 dankzij de mild-hybride aandrijving. Dat is voor zo’n mastodont natuurlijk netjes, maar zuinig kunnen we het met goed fatsoen niet noemen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
