logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V40 II

Met de V van veiligheid

Volvo - V40

Volvo heeft een lange traditie als veiligheidspionier. Nu komen ze als eerste met een externe voetgangersairbag op de V40. Maar behalve bijzonder veilig, is deze nieuwe Volvo ook buitengewoon fraai. Hij heeft een prima stuur- en weggdrag, maar hij is wel hard geveerd. Op kleine oneffenheden voelt de auto daarom stoterig aan.

Conclusie

Een bijzonder aantrekkelijk vormgegeven auto, deze nieuwe V40. Met goede rijeigenschappen, een prachtig interieur en een lange lijst zeer geavanceerde veiligheidsopties. Zonder meer een belangrijke nieuwkomer in de premium-middenklasse met concurrenten als de BMW 1-serie, Mercedes A-klasse en Audi A3.

Type auto en prijs

De vorige Volvo V40 was een stationwagon. Die werd opgevolgd door de grotere V50. Nu is er dan weer een V40, maar dat is geen stationcar meer, maar een vijfdeurs hatchback. Qua formaat een middenklasser. Maar wat prijs (vanaf 26 mille) en uitstraling betreft mikt Volvo duidelijk op de wat duurdere kant van de markt. Een concurrent van auto’s als de Audi A3, Mercedes A en BMW 1-serie. Topper in het V40 aanbod is de T5. Deze snelle versie met ruim 250 pk gaat € 36.995 kosten. Ook kun je kiezen uit drie verschillende dieselversies.

Hoe rijdt de Volvo V40

De rij-ervaringen met de nieuwe V40 zijn heel positief. Het onderstel van de V40 is een doorontwikkelde variant van dat van de Ford Focus en die staat bekend om zijn goede rijeigenschappen. De V40 stuurt indrukwekkend strak maar is wel hard afgeveerd. Korte oneffenheden verwerkt hij daarom nogal stoterig. De elektrische stuurbekrachtiging heeft drie verschillende instelmogelijkheden waar je uit kunt kiezen: low, medium en high. In ‘low’ is het manoeuvreren het lichtst, dus dat is fijn in de stad. Terwijl de ‘high’ stand de minste bekrachtiging geeft, maar wel het meeste gevoel in het stuur. Verder kan de V40 worden uitgerust met allerlei hulpjes die het rijden makkelijker of veiliger maken. Met Park Assist Pilot parkeer je de V40 moeiteloos automatisch in het kleinste gaatje. De Lane Keeping Aid geeft een waarschuwing als je op de snelweg ongemerkt buiten je rijstrook komt. En het Blind Spot Information System waarschuwt voor achterop komend verkeer dat net in de dode hoek van je buitenspiegel zit. Bovendien heeft de V40 verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control. Heel bijzonder is ook de voetgangerherkenning met radar en camera en een automatische remfunctie. Hiermee kunnen aanrijdingen met voetgangers tot snelheden van 35 km per uur worden voorkomen. En in het ergste geval wordt de voetganger opgevangen door een airbag die onder de motorkap vandaan schiet.

De Volvo V40 van binnen

Van buiten ziet de V40 er prachtig en luxueus uit en datzelfde ervaar je ook aan de binnenkant. Het interieurdesign is van een Scandinavische soberheid, gecombineerd met een nette afwerking en mooie materialen. De binnenruimte is voor een auto in deze klasse in orde, al is de hoofdruimte achterin beperkt. De been- en schouderruimte zijn achterin wel goed. De derde, middelste zitplaats is krap. Dat komt omdat Volvo de zittingen van de twee buitenste zitplaatsen engiszins naar het midden heeft verschoven. Zo is er voor die passagiers genoeg schouderruimte. Verder stoot je door de lage daklijn snel je hoofd als je achterin instapt. In de meeste uitvoeringen heb je geen normale snelheidsmeter en toerenteller, maar een volledig digitaal instrumentarium, waarbij je uit drie verschillende ‘stemmingen’ kunt kiezen: Elegance, Eco en Performance. De digitale wergave is vooral in de Performance stand erg onrustig en slecht afleesbaar. Wat is er mis met analoge instrumenten? Laatste klacht betreft het zicht naar achteren. De achterruit is erg klein en de achterste raamstijlen zijn fors. Je hebt dus erg grote dode hoeken waar zomaar een fietser achter kan schuilgaan.

De Volvo V40 en het milieu

De T3 en T4 benzineversies en de D 2 diesel hebben een A-label en vallen in de 20% bijtellingsregeling. Ook voor de D3 en D4 diesels betaal je 20% bijtelling, maar die hebben een B-label. Voor de snelle T5 moet de volle 25% worden bijgeteld en dat geldt ook voor de automaat versies van de T4, D3 en D4.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.