logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V40 II

Knuffelbeer(tje)

Volvo - V40 D4

Ware schoonheid zit van binnen: met zijn sterke, maar schone D4 dieselmotor is de Volvo V40 er nóg mooier op geworden. Helaas is de Zweed nog altijd even onpraktisch.

Conclusie

De Volvo V40 D4 is een onwerkelijke auto: snel, zuinig en ondanks zijn beer van een dieselmotor voordelig om te rijden. Helaas zijn hem dezelfde minpunten aan te rekenen als de ‘gewone’ V40: de binnenruimte stemt droevig en het zicht rondom is een Volvo onwaardig.

Type auto en prijs

Vanwege het sterke merkimago en een gunstige bijtelling was de Volvo V40 D2 lange tijd favoriet onder de zakelijke rijders. Maar die voorkeurspositie moest hij in 2014 afstaan; de Zweden hebben kans gezien om tegen dezelfde fiscale voorwaarden een veel krachtigere V40 te lanceren. Op papier lijkt de compacte middenklasser te mooi om waar te zijn. Volvo is er echter in geslaagd om van die onwerkelijke combinatie een verleidelijke realiteit te maken. De dieselmotor waar het om draait, is ook leverbaar in andere Volvo-modellen. In de V40 is hij echter het voordeligst: vanaf € 30.995 kun je aan de haal met zijn vermogen.

Hoe rijdt de Volvo V40 D4

Veel pk’s voor weinig geld; dat is in een notendop de verklaring van het succes van deze V40. De zelfontbrander levert maar liefst 190 pk in een segment waar de meeste concurrenten het met 80 paardenkrachten minder moeten stellen. Het is heerlijk om zoveel vermogen tot je beschikking te hebben, maar de Volvo loopt er niet mee te koop: je vertrekt niet met piepende banden bij het verkeerslicht zolang je dat niet wilt. Het onderstel van de V40 is afkomstig uit een eerdere samenwerking met Ford; wil je een potje sturen, dan is de Volvo daar goed voor uitgerust. Ford staat immers bekend om zijn fijne stuurauto’s. De ‘wonderdiesel’ pakt snel op, maar je kunt er ook eenvoudig zuinig mee rijden. Dan valt op dat de V40 (te) stevig is geveerd. In vergelijking met de D2 is het schakelen er bovendien niet leuker op geworden. De versnellingsbak van de D4 is gevoelloos en werkt met lange slagen. Verder zit de achteruitversnelling op een andere plek: hij is verhuisd van linksvoor- naar rechtsachter. Standaard beschikt de Volvo over een systeem dat de auto in stadsverkeer automatisch stilzet bij een dreigende aanrijding. Ook een zogenaamde voetgangersairbag is bij de prijs inbegrepen; rijd je onverhoeds een voetganger aan, dan komt er onder de motorkap een airbag voor die onfortuinlijke persoon te voorschijn. Op de optielijst vinden we verder adaptieve cruise-control, een dode hoek assistent en een detectiesysteem dat überhaupt moet voorkomen dat je een voetganger of fietser aanrijdt. Alleen jammer dat een merk dat zoveel aandacht besteedt aan veiligheid, zulke onoverzichtelijke auto’s maakt. Met name de dode hoek over je rechterschouder is fors.

De Volvo V40 D4 van binnen

Met de letter ‘V’ worden in het Volvo-gamma de stationwagens aangeduid. Die vlieger gaat voor de V40 nauwelijks op. Het model is weliswaar zo vormgegeven, maar de binnenruimte is kleiner dan die van een hatchback. In de kofferbak bieden concurrenten als de BMW 1 Serie en Audi A3 tientallen liters extra ruimte, terwijl je als volwassene net aan kunt zitten op de Volvo-achterbank. Met name de instap naar achteren is ergerlijk; je moet nadrukkelijk over de wielkuip heen stappen, wat in een krappe parkeerplaats geen eenvoudige opgave is. De Zweed scoort punten met zijn fraaie interieur, dat uit mooie materialen is opgetrokken. Met de komst van de D4-versie is tegelijkertijd de leesbaarheid van het digitale dashboard verbeterd.

De Volvo V40 D4 en het milieu

Met een schadelijke uitstoot van 85 gram per kilometer is de D4 dieselmotor niet alleen sterk, maar ook schoon. Tot het einde van 2014 werd dat beloond met een bijtelling van 14 procent. Met ingang van 2015 moeten zakelijke rijders 20 procent van de cataloguswaarde van de V40 bij hun salaris optellen. De Volvo is standaard voorzien van een start/stopsysteem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.