logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Ioniq 5 I

HyundAAAAAAAAAAI?!

Rijtest Hyundai IONIQ 5 N

Pluspunten
  • Beestachtige prestaties
  • Onverminderd praktisch bruikbaar
  • Maakt gehakt van EV vooroordelen
Minpunten
  • Stevig geprijsd
  • Minder bagageruimte dan de reguliere IONIQ 5
  • Vraagt om een geoefende bestuurder!

Het uitzwaaimodel van de oorspronkelijke Hyundai IONIQ 5 is om te gillen. Letterlijk!

Conclusie

Hyundai heeft met de IONIQ 5 N een auto afgeleverd waar je enerzijds stil van wordt, maar waarin je tegelijkertijd de longen uit je lijf schreeuwt. Op de wat gekunstelde soundtrack na maken de Koreanen gehakt van alle vooroordelen die traditionele autoliefhebbers koesteren ten opzichte van EV’s. De gespierde gezinsauto beschikt over meer potentieel dan de gemiddelde automobilist kan benutten, terwijl de praktische gebruiksmogelijkheden grotendeels overeind zijn gebleven. Het valt alleen te hopen dat een auto met dit soort prestaties en een leeggewicht van bijna 2.200 kilogram niet in de verkeerde handen terecht komt.

Type auto en prijs

Sportieve elektrische auto’s zijn vooralsnog op de vingers van een hand te tellen. De noodzaak ontbreekt, omdat EV’s van zichzelf al snel genoeg zijn. Toch knaagt het, zowel in de branche als bij de klant. Sportieve uitvoeringen vormen een vaste waarde in het modellengamma van conventionele brandstofauto’s. Waarom zou de de elektrische auto dan achterblijven?

Hyundai neemt de handschoen op met de IONIQ 5 N: een gepeperde versie van hun volledig elektrische gezinsauto. Die heeft inmiddels een facelift gekregen, maar met deze N nemen ze spectaculair afscheid van het oorspronkelijke model.

Eigen sportlabel

Als een van de weinige Aziatische automerken houden de Koreanen er al langere tijd een eigen sportlabel op na. Daar wordt niet licht over gedacht: de eerste elektrische N onderging een streng ontwikkelingsprogramma en met resultaat: de Hyundai ziet er misschien nog uit als een personenwagen, maar de EV heeft de specificaties van een serieuze sportauto.

Daar hoort helaas ook een bijbehorend prijskaartje bij. Begint de prijslijst van de reguliere IONIQ 5 bij € 42.995, de N kost je minimaal 74 mille. Voor dat geld krijg je behalve belachelijk veel vermogen ook de grootste batterij die vooralsnog bij Hyundai leverbaar is, plus een verstevigd chassis en speciale remmen. Concurrenten heeft de Hyundai momenteel niet: de Abarth 500e is te klein en de BMW i4 M juist groter.

Het is goed om te weten dat ook deze geweldenaar gewoon profiteert van Hyundai’s ruimhartige fabrieksgarantie. Die bedraagt vijf jaar, met een onbeperkt aantal kilometers. Het benodigde batterijpakket komt in aanmerking voor acht jaar of 160.000 kilometer coulance.

Hoe rijdt de IONIQ 5 N

De importeur waarschuwde ons vooraf: de N is geen katje om zonder handschoenen beet te pakken. De spierbundel beschikt over een aantal specifieke rijstanden, die je op de openbare weg beter ongemoeid kunt laten. Een driftmodus bijvoorbeeld. Wie dat wil, kan bovendien werkelijk álle rijhulpsystemen uitschakelen. Ook de systemen die te hulp schieten wanneer je de controle dreigt te verliezen. En met maximaal 650 pk en 770 Nm aan vermogen is dat risico niet ondenkbaar.

Omdat wij onze rij-indrukken onder dagelijkse omstandigheden opdoen, hebben we de IONIQ 5 N niet op ál zijn vaardigheden kunnen beoordelen. De oranje knop rechts bovenaan het stuur gaf ons echter een prima indicatie van waar de Hyundai toe in staat is. Op die knop prijken de letters ‘NGB’. Die staan voor ‘N Grin Boost’; Engels voor wat zich nog het beste laat vertalen als een ‘grijnsversterker’.

Stevige optater

Is de Grin Boost geactiveerd, dan beschik je tien seconden lang over het complete vermogen dat de N te bieden heeft. De acceleratie is dermate explosief, dat ons referentiekader een stevige optater kreeg. Dat was ons sinds de eerste Tesla Model S niet meer gebeurd! Op een late avond trokken we er bij het verkeerslicht zelfs een motorrijder op een racemotor uit. En die meneer deed écht zijn best ons voor te blijven. ‘No hard feelings’ gelukkig: bij het volgende verkeerslicht stak hij bewonderend zijn duim op.

Deze IONIQ 5 is dus serieus snel, maar dat alleen is niet genoeg om sceptische autoliefhebbers over de streep te trekken de elektrische ‘hot hatch’ een kans te geven. Daarom voorzagen de Koreanen de geweldenaar van een verstevigd chassis en een vlezige besturing, zodat de gezinsauto werkelijk aan de weg plakt. Geen geringe prestatie voor een EV van 2.125 kilogram!

Gemis aan geluid

Puristen klagen bij dit type aandrijving nog wel eens over het gemis aan geluid; reden voor Hyundai om maar liefst drié verschillende soundtracks voor de gepeperde gezinswagen te componeren. In de juiste rijstand schijnt de IONIQ 5 N zelfs -kunstmatig- tussengas te geven, om maar zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de rijbeleving in een conventionele sportwagen.

Wij kwamen niet verder dan een monotone brom, alsof de transmissie van die conventionele sportwagen permanent in de eerste versnelling bleef steken. Een rotgehoor, dus we hebben het kunstmatige motorgeluid snel weer het zwijgen opgelegd. Het zou echter kunnen dat de ‘tussengas’-optie verscholen zat tussen de meer specialistische rijstanden en dat we hem daarom over het hoofd hebben gezien.

Voortreffelijke racekuipen

Ondanks de aanpassingen aan het onderstel is de Hyundai geen oncomfortabele auto om mee te rijden. Zolang je verkeersdrempels maar met beleid neemt: zeker aan de achterzijde is de IONIQ 5 N stevig gedempt. De 21-inch wielen onder onze testauto zorgden daarnaast voor het nodige bandenrumoer. Op de snelweg, maar ook tijdens het inparkeren! De racekuipen zitten voortreffelijk, met lange zittingen. Voor wie klein is van stuk, strekt dat wellicht niet tot aanbeveling.

De aanvullende veiligheidsuitrusting is gelijk aan die van de reguliere IONIQ 5, met dit verschil dat de N nu al profiteert van de achterruitenwisser die pas na de facelift zijn opwachting maakt. Het resulteert in een beter zicht rondom.

De IONIQ 5 N van binnen

Behalve de racekuipen kun je ook aan de middentunnel zien dat je met een speciale uitvoering van de IONIQ 5 te maken hebt. Het uitgaande model had die namelijk niet; op de opgefriste Hyundai beschik je ook bij de minder potente versies over een middenconsole.

Wat je er aan vermogen bij krijgt, lever je in wat het de praktische gebruiksmogelijkheden aangaat. De frunk is bij de IONIQ 5 N verdwenen en ook de kofferbakinhoud is geslonken, vanwege de aanwezigheid van een subwoofer. Die gaat schuil onder de laadvloer, waar je normaal gesproken je laadkabel zou opbergen. Die slingert nu tussen je spullen door de bagageruimte, waarvan de afmetingen 480 liter bedragen in plaats van de oorspronkelijke 527 stuks.

Verstopte ventilatieroosters

Op de achterbank zit je nog altijd riant, zij het dan met opgetrokken knieën: de benodigde accucellen zijn ondergebracht onder het inzittenden compartiment. De zitting kun je verschuiven, de rugleuning valt te verstellen. De achterpassagiers beschikken over eigen stroompunten en ventilatieroosters, al moet je naar die laatste even zoeken: ze zitten verstopt onderaan de B-stijlen.

Hyundai heeft de sfeerverlichting in de IONIQ 5 N doorgevoerd tot ín de racekuipen. De N-logo’s geven licht, maar dan wel aan de kant waar jij als bestuurder met je rug tegenaan zit. Effectief heb je er dus weinig aan.

De IONIQ 5 N en het milieu

Zoals je van een conventionele sportwagen niet verwacht dat het een zuinigheidswonder is, geldt dat ook voor deze spectaculaire Hyundai. Wij scoorden een gemiddeld praktijkverbruik van 22 kWh per 100 kilometer, wat vier- tot vijf kiloWatt meer is dan het gemiddelde verbruikscijfer van de standaard IONIQ 5.

Het batterijpakket van de geweldenaar is 84 kWh groot, dus je komt alsnog waar je wezen moet. De actieradius bedraagt -op papier- 448 kilometer. Je hebt als vanouds de beschikking over diverse rijstanden en regeneratiemogelijkheden, mocht je het een keertje rustig(er) aan willen doen.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.