logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lexus Gs-Serie IV

BMW kan borst nat maken

Lexus - GS 450h Hybrid

Met Lexus heeft autofabrikant Toyota inmiddels een vaste plek veroverd in de eredivisie van de automobielindustrie. Met de nieuwe GS 450 Hybrid legt de Japanse producent de met name uit Duitsland afkomstige concurrentie het vuur weer nader aan de schenen. De hybride Lexus heeft in ieder geval al een streepje voor, want het is de enige hybride in het segment die tot 1 juli in de bijtellingscategorie van 20 procent valt.

Conclusie

Lexus is erin geslaagd een auto te ontwikkelen die twee gezichten kent. Hij kan comfortabel en zeer zuinig zijn dankzij de hybridetechniek, maar diezelfde techniek zorgt er in combinatie met de fijne zescilindermotor ook voor dat ook het prestatieniveau op een hoog plan staat. Ook heeft de GS heel wat meer 'presence' dan zijn voorganger, er komt écht een auto aanrijden – in dit segment een belangrijk aspect. De concurrentie, waarvan de BMW ActiveHybrid 5 als voornaamste geldt, mag zijn borst nat gaan maken.

Type auto en prijs

Lexus heeft samen met moederconcern Toyota enorm veel ervaring op hybridegebied. Uniek is het feit dat Lexus al zijn modellen in een hybridevariant levert. De GS 450h Hybrid is de jongste telg van de familie. Zijn grootste concurrent is de eveneens onlangs geïntroduceerde BMW ActiveHybrid 5. Ook de Infiniti M35h Hybrid kan in hetzelfde rijtje worden geschaard. Net als zijn concurrenten is ook de Lexus voorzien van zowel een elektro- als een benzinemotor. Lexus monteerde zelfs twee elektromotoren. Samen met de 213 kW (290 pk) sterke 3,5-liter V6 motor komt het systeemvermogen op 254 kW (345 pk). De introductieprijs voor de Lexus GS 450h Hybrid Business Line is 61.750 euro. Na 1 juli veranderen de belastingmaatregelen en is de hybride Lexus 1.000 euro duurder. De rijker uitgeruste Luxury Line kost 73.600 euro, de Sport Line staat voor 82.850 euro op de prijslijst.

Hoe rijdt de Lexus GS 450h Hybrid

Rijden is genieten. De auto reageert onmiddellijk op het gaspedaal, het koppel is indrukwekkend: ook bij hogere snelheden voel je de auto reageren als je het gaspedaal indrukt. Inhalen is dus een fluitje van een cent. Plezierig detail: dankzij het overvloedige vermogen hoeft de CVT-automaat niet als een gek te werken en daardoor heb je veel minder last van het stevige ‘zoemen’ dat deze transmissie normaliter kenmerkt als je het gaspedaal stevig intrapt. De overvloedig aanwezige elektronica ondersteunt de bestuurder. Of dat altijd naar wens is? Het systeem voorkomt roekeloos rijgedrag, maar legt daarmee ook beperkingen op die je soms gewoon niet wilt. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. Zoals gezegd, de Lexus GS450h Hybrid zit vol elektronica. Lange lijsten met ingewikkelde termen, eigenlijk mankeert het aan niets, alle bijzonderheden die de autofabrikant in de loop der jaren heeft ontwikkeld, zijn aan boord. Dat varieert grofweg van een high tech airconditioningsysteem, infrarood Night View en head up display, zodat je je ogen op de weg kunt houden; de voor de rijder noodzakelijke informatie wordt geprojecteerd in de voorruit. Een parkeerhulpcamera, tien airbags en een regeneratief remsysteem ECB-R, ESP en Brake Assist System behoren ook tot het standaardpakket. Het onderstel is werkelijk fenomenaal. Je kunt via een draaiknop simpel kiezen voor verschillende varianten voor de afstelling van het onderstel: eco, normal en sport. Gasrespons, de CVT-automaat en het motorvermogen worden aangepast aan de keuze. Dat vertaalt zich in het weggedrag, zeg maar van comfortabel tot sportief. En voor wie het niet genoeg is: optioneel kan de instelling sport S worden aangeschaft. De sportiefste uitvoering, F Sport Line gedoopt, heeft zelfs een meesturende achteras. Ideaal voor bestuurders die erg hard willen rijden. Deze uitvoering heeft ook nog een aangepast uiterlijk: agressief ogende voor- en achterbumper en honinggraatgrille.

De Lexus GS 450h Hybrid van binnen

Qua dimensies kan de GS450h Hybrid de vergelijking met de concurrentie wel aan. Veel ruimte binnenin, in de jongste generatie is de hoofd- en beenruimte toegenomen. De auto is 4,85 meter lang, 1,84 meter breed en 1,455 meter hoog. Het strakke design ademt ingetogen kracht uit, scherpe lijnen markeren de zijkant. De relatief korte overhang vergroot de uitstraling. In het interieur voel je je meteen thuis. Het dashboard oogt mooi en is goed overzichtelijk, er zijn veel bijzondere materialen toegepast, de afwerking is subliem. Op een enorm display verschijnt alle relevante informatie. Puntje van kritiek is de bediening, daarmee moet je echt even oefenen voordat je de muis onder de knie hebt. Ach, dat went vast als je de auto wat langer bezit. Een groot pluspunt van de Lexus GS 450h Hybrid ten opzichte van zijn voorganger is de toegenomen kofferruimte. De accu’s voor de elektrische aandrijving slokten namelijk een groot deel van deze ruimte van de vorige hybride GS op. De nieuweling is echter voorzien van modernere accu’s die kleiner zijn. Met een inhoud van 482 liter is de kofferruimte 61 procent gegroeid.

De Lexus GS 450h Hybrid en het milieu

De gemiddelde uitstoot komt uit op 137 gr/km. Dat levert voor deze auto energielabel A op. En voor de snelle beslissers: wie de Lexus GS450 Hybrid Business Line voor 1 juli 2012 op naam stelt kan volstaan met een fiscale bijtelling van 20 procent. Daarna veranderen de regels en moet ook voor deze versie 25 procent worden bijgeteld als de auto zakelijk wordt ingezet.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.