logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Alfa Romeo Junior I

Lekkere hardcore Alfa Romeo

Met 280 pk, een sperdifferentieel en een geweldig stuurgedrag is de Alfa Romeo Junior Veloce een lekkere hardcore hot hatch. Totaal niet praktisch, maar oh, oh ,oh, wat levert hij een glimlach op je gezicht!

Pluspunten
  • Rijeigenschappen
  • Krachtige aandrijflijn
  • Zitpositie
Minpunten
  • Krappe actieradius
  • Flink stroomverbruik
  • Achterin erg krap
  • Zicht schuin naar achteren

Conclusie

Vaak klagen autoliefhebbers dat er geen échte GTI’s meer zijn, nu steeds meer auto’s een elektrische aandrijving hebben. Alfa Romeo heeft met de Junior Veloce echter kans gezien het nuttige met het aangename te verenigingen. Deze snelle versie van de Junior is een lekkere hardcore Alfa. Maar wel eentje op stroom.

Met die stroom springt hij vervolgens wel kwistig om. En de actieradius is om te huilen: 300 kilometer bij goed weer en als je een beetje kalm aan doet met het stroompedaal. Achterin zitten? Vergeet het maar. Lekker comfie door een woonwijk hobbelen? Dacht het niet, vooral op lage snelheid voel je extra goed hoe hard deze auto is geveerd en gedempt.

Maar de échte liefhebber zal er niet om malen. Want de sterke punten van deze snelle versie van de Alfa Romeo Junior zijn met recht íjzersterk. Z’n weg- en stuurgedrag en een sloot aan vermogen zorgen voor een brede glimlach. Tel daar een sperdiff en de fijne kuipstoelen bij op en je kunt spreken van een GTI-nieuwe-stijl. Met recht een hete hatchback. Eh, crossover…

Type auto en prijzen

Was jarenlang de Alfa Romeo MiTo de Benjamin in het Alfa-aanbod, sinds 2024 is dat de Alfa Romeo Junior. Hij is er met twee hybride en met twee elektrische aandrijflijnen. Het topmodel is de elektrisch aangedreven Alfa Romeo Junior Veloce. De toevoeging Veloce is Italiaans voor ‘snel’. En daarmee is geen woord te veel gezegd.

De Veloce is ten opzichte van de gewone elektrisch aangedreven liefst 7 mille duurder. Voor die extra investering krijg je een sperdifferentieel op de aangedreven voorwielen, schitterend 20-inch lichtmetaal en een 25 millimeter verlaagd onderstel. Je krijgt 282 pk in plaats van 154 pk en je krijgt een veel sportievere afstemming van het onderstel, waardoor je op een trackday geen slecht figuur slaat. Onze testauto heeft dan ook nog de optionele kuipstoelen. Die zitten geweldig en bieden in rap bochtenwerk heerlijk veel steun.

Wat dit moois dan mag kosten? Een lieve duit: hij is er vanaf € 46.000 en als je ‘m een beetje aankleedt, ren je zomaar richting de vijftig mille. Dat is zeer veel geld voor een zo compacte auto. Reken in de private leasen op een maandbedrag vanaf zo’n € 529 per maand voor een normale elektrische Alfa Romeo Junior. Die Veloce zal daar stevig boven zitten. Je krijgt tot maximaal 8 jaar garantie op dit kleine bommetje.

Hoe rijdt de Alfa Junior Veloce Elletrica?

De grote aantrekkingskracht van de Junior Veloce zijn z'n weg- en stuurgedrag. Dankzij de 280 pk krachtige elektromotor trek hij razendsnel op. Het is gewoon een voorwielaandrijver en je merkt dan ook aardig wat aandrijfreacties in je stuurwiel als je keihard optrekt. De Veloce heeft weliswaar een sperdifferentieel op de aangedreven voorwielen, maar zoveel power vlekkeloos verdelen is toch wat lastig, zo blijkt.

In bochten helpt de sper-inrichtig wél voelbaar. Je kunt dan ook met veel vertrouwen vanaf de apex van een bocht op het stroompedaal gaan staan. De auto volgt keurig de ingegeven richting. Dankzij de rijmodi, bij Alfa Romeo DNA genoemd (Dynamic, Neutral en Advanced efficiency), reageert de aandrijflijn in Dynamic nóg feller op de bewegingen van het stroompedaal.

Bijna-raceafstemming

Wat bijdraagt aan het scherpe bochtgedrag is de bijna-raceafstemming van het met 25 millimeter verlaagde onderstel. De auto is snoeihard afgeveerd en de dempers zorgen dat een veerbeweging weer heel snel voorbij is. De Veloce schijnt hydraulische bump stops te hebben die bij volledig inveren de klap moeten verzachten, maar daar heb ik eerlijk gezegd niets van gemerkt. Samen met de stijvere stabilisatiestangen en natuurlijk het van nature lage zwaartepunt van een EV, helt deze auto nauwelijks over, waardoor je kogelhard de hoek om kan.

Keerzijde van de medaille is dat bij normaal dagelijks gebruik – woon-werk, boodschappen doen, naar opa en oma – je elke hobbel in de weg voelt. Dat is gewoon vervelend en oncomfortabel. Hetzelfde geldt voor de kuipstoelen. Die zitten fantastisch maar in- en uitstappen is lastiger dan bij een normale stoel en de achterkant van de stoel is zo groot en knalhard, dat het achterin zitten onmogelijk maakt. Zelfs kinderen zitten er niet prettig. Daarmee is de Veloce eigenlijk een tweezitter.

Als EV eigenlijk maar matig

Als efficiënte EV is de Junior Veloce eigenlijk maar een heel middelmatige auto. Regenereren doet hij immers nauwelijks. Sterker nog, zodra je de mechanische remmen aanspreekt, stopt het regenereren zodat je maximaal en met veel gevoel kunt profiteren van de uitstekende remkracht. Super als je op een circuit bent, domweg niet efficiënt bij een normale rit. One pedal drive ontbreekt, evenals keuze uit diverse regeneratiestanden. Je hebt alleen de beschikking over een brake-stand waarbij de Alfa wat meer energie terugwint.

De Alfa Junior Veloce Elletrica vanbinnen

Vanbinnen is de Alfa Romeo Junior zo goed als gelijk aan de gewone Junior. Met dien verstande dat er alcantara is gebruikt op delen van het dashboard en als stoelbekleding. Ook de rode stiknaden zijn voorbehouden aan de Veloce. Een panoramadak is standaard, wat zorgt voor wat extra daglicht in het vrij donkere interieur. Overigens is het zicht schuin naar achteren belabberd door de uit de kluiten gewassen achterste raamstijlen.

Op de achterbank is het zeer krap. Als de kuip-bestuurdersstoel staat afgesteld om iemand van 1 meter 80, kan iemand met diezelfde lengte er met geen mogelijkheid meer achter zitten. Nu zijn die kuipstoelen een optie en kun je ook gewone stoelen krijgen, maar juist die bucket seats passen zo goed bij deze auto. De kofferbak is met een inhoud van 400 liter voor dit type auto best in orde.

De standaarduitrusting van de Junior Veloce mag er wezen, maar we verwachtten ook niet anders door zijn stevige aanschafprijs. Apple CarPlay, stoelverwarming, gescheiden climate control, voorin 2x usb-c en draadloos opladen van je smartphone; het zit er allemaal op.

De Alfa Junior Veloce Elletrica en het milieu

De Junior Veloce beschikt over een 54 kWh grote batterij. Wij haalden een praktijk-stroomverbruik van 19,8 kWh / 100 km, wat erg onzuinig is gezien het formaat van de auto en het feit dat hij 1.600 kilogram weegt – wat voor een EV niet eens zo heel zwaar is. Is bij de gewone elektrische Junior de WLTP-actieradius 400 km, bij de Veloce is dat maar 300 km. Dat was ook onze ervaring, bij een normale rijstijl en een buitentemperatuur van zo'n 14 graden Celsius. In de praktijk komt het er op neer dat je na 260 km al weer moet laden, want niemand rijdt de auto tot de laatste beetjes stroom leeg.

Ga je laden, dan blijkt dat de laadklep knelt bij het opnen. Best irritant en niet nodig. Aan een normale laadpaal laadt je met 11 kW en duurt het zo'n drie uur om de batterij van 20 procent weer naar 100 procent vol te laden. Aan een snellaad-paal bedraagt de maximum laadcapaciteit 100 kW en is de batterij in een half uurtje van 20 procent vol weer 80 procent vol.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Alfa Romeo Junior.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.