Auto Review Peugeot 208 II
Brullend leeuwtje
De Peugeot 208 is als occasion heel populair. Logisch, dat is deze compacte Peugeot ook in de nieuw-verkoop. Daarbij is dit de logische opvolger in een lange bloedlijn compacte modellen en Peugeot-rijders zijn bovengemiddeld merkentrouw, nieuw èn gebruikt.
- Pluspunten
- Prima rijcomfort
- Heel betrouwbaar
- Lekker onderscheidend model
- Zeer gewild als occasion
- Minpunten
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
- Niet de ruimste in zijn klasse
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier.Je leest erwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
Over de Peugeot 208:
In naam 208 is in deze generatie dezelfde als zijn voorganger, maar dit is toch echt een andere auto. Om te beginnen is hij tien centimeter langer (en drie breder) dan de vorige 208. Hij heeft ook een wat andere uitstraling, moderner, iets brutaler. De combinatie van al zijn goede eigenschappen heeft dit model de eretitel ‘Auto van het Jaar’ 2020 opgeleverd. Dat zegt niet direct alles over de onderlinge vergelijking met zijn concurrenten, maar een aanbeveling is het niettemin wel.
Peugeot heeft van dit model direct ook een volledig elektrische versie uitgebracht, de e208. Die valt buiten de beschouwing van deze occasiontest.
Uitvoeringen en varianten:
- De 208 bestaat vanaf de verkoopstart in een flink aantal verschillende uitvoeringen, maar hij is er nog uitsluitend als vijfdeurs.
- De 208 is beschikbaar met de bekende 1,2 liter driecilinder benzinemotor van PSA in drie vermogensvarianten (55 kW/75 pk, 75 kW/102 pk en 96 kW/130 pk).
- Er is ook een 75 kW sterke 1,5 liter dieselmotor.
- De basismotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, de tweede benzinemotor en de diesel hebben een zesbak.
- De sterkste benzinemotor is altijd gekoppeld aan een moderne achttraps automatische transmissie. Die is als optie ook beschikbaar voor de middelste benzinemotor.
- De 208 is er in een absolute basisversie, de Like (alleen 55 kW), gevolgd door de reguliere versies Active, Allure en GT.
Aanvullende versies zijn de Style en de uitvoeringen ‘Blue Lease’ en ‘Pack’ op basis van zowel de Active, Allure en GT.
De Peugeot 208 als occasion:
De 208 verkoopt vanaf de start uitstekend en het is logisch dat er ook een groot aanbod occasion beschikbaar is. In het totale aanbod is het opvallend dat je de diesel echt met een lampje moet zoeken. Opmerkelijk is tevens dat ongeveer 20% van alle benzineversies is voorzien van de automatische transmissie. Voor deze klasse is dat relatief veel. Juist omdat er zo’n groot occasionaanbod beschikbaar is, staat ‘de ideale 208’ zeer waarschijnlijk vlak in de buurt. Het heeft voor zo’n populair model geen enkele zin stad en land af te zoeken, ook niet via internet. De meest voor de hand liggende plek om een mooie, gebruikte 208 te vinden, is gewoon bij de Peugeot-agent in de omgeving. Juist omdat elk exemplaar zal zijn voorzien van een uitgebreide garantie, is het zaak in de buurt te blijven: àls er dan eens iets is, kost dat geen dag heen en weer rijden. Het totale aanbod van de dealerbedrijven binnen het Stellantis-concern is per merk snel te vinden via www.spoticar.nl, waarop ook de bijbehorende (garantie-)voorwaarden zijn te vinden.
De proefrit:
Al is de 208 groter dan zijn gelijknamige voorganger, echt ruim is hij helaas niet. Vier volwassenen kunnen er nèt in zitten en de eenvoudige bagageruimte (265 liter) is zelfs kleiner dan voorheen en nu ook één van de krapste in deze klasse.
Achter het stuur valt op dat de instrumenten óver het kleine en helaas niet ronde stuur zijn af te lezen. Dat went op zich snel. Het instrumentarium is niet alleen volledig digitaal, maar heeft ook een 3D-effect. Dat is mooi gemaakt, er is keuze uit vijf verschillende indelingen naar persoonlijke voorkeur, maar niet in elke configuratie zijn alle gegevens te zien. De ‘pianotoetsen’ voor diverse functies centraal in het dashboard vragen ook even gewenning en werken niet intuïtief: wat zit waar? Er is een centraal display, onder meer voor het heel prettig werkende navigatiesysteem, dat zelfs prima met stemcommando’s is te bedienen. Elke 208 heeft cruise control, de wat duurdere versies zelfs adaptief. De bediening van dit gecompliceerde systeem zit buiten het zicht van de bestuurder en vraagt veel gewenning om feilloos te bedienen.
De voorstoelen zijn voldoende comfortabel. Op snelheid is de 208 iets steviger geveerd dan verwacht, maar hij is zeker niet ‘te hard’. Het kleine stuur geeft de indruk van meer wendbaarheid. De zesbak schakelt uitstekend. De middelste van de 1,2 liter driecilinders is voor de meeste kopers in deze klasse méér dan sterk genoeg, al is de trekkracht bij lage toeren bescheiden. Afhankelijk van de wijze van gebruik ligt het gemiddelde verbruik tussen 1 op 15 en 1 op 18. Voor deze klasse is dat een normale waarde.
Conclusie
De aantrekkelijkheid van de 208 is lastig toe te schrijven aan concrete eigenschappen. Typisch Peugeot is dat de auto iets sympathieks over zich heeft, dit is zo’n auto die na verloop van tijd een ‘maatje’ wordt. Hou wel rekening met de specifieke PureTech-problematiek, dat kàn een reden zijn om bij een ander merk te kijken.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
