logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V60 II

Stoere chic

Volvo V60 Cross Country B5 AWD

Pluspunten
  • Aandrijflijn mild hybrid
  • Afwerking en comfort
  • Veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Dure opties

De Volvo V60 Cross Country is een stoere en chique V60 met een mild hybride aandrijving. Hoger op de poten en met vierwielaandrijving kun je er enigszins de gebaande paden mee verlaten. Stoere chic om de paardentrailer mee te trekken!

Conclusie

De Volvo V60 Cross Country B5 AWD is een stoere en een chique auto tegelijk. Chic omdat hij van binnen weelderig is van uitstraling en uitrusting, stoer omdat hij vierwielaandrijving heeft en hoger op zijn pootjes staat. Het is een uitstekend afgewerkte, stille krachtpatser die dankzij een mild hybrid aandrijving tevens keurig zuinig is. Deze V60 XC is er vanaf ruim 55 mille. Dat is een flinke schep geld en die is hij wat ons betreft waard. Maar als je deze Volvo helemaal op smaak wilt brengen met luxe opties moet je diep in de buidel tasten. Een Subaru Outback bijvoorbeeld kost minder, is ruimer, kan hetzelfde en heeft net zoveel uitrusting – ook als het om veiligheidssystemen gaat. Maar hippe fijnproevers zullen waarschijnlijk meer verwantschap voelen met de Volvo V60 Cross Country. Dan maar meer betalen!

Type auto en prijs

De Volvo V60 Cross Country – kortweg XC - is er vanaf € 55.995. In tegenstelling tot de gewone V60 is er van de Cross Country maar één versie, namelijk deze hoog op z’n poten staande B5 All Wheel Drive Cross Country Pro. B5 wil zeggen dat je een mild hybride aandrijflijn hebt, bestaande uit een 2.0 viercilinder turbomotor en een startgenerator met 48 Volts accu die elektrische ondersteuning bieden en remenergie terugwinnen. Het geheel is goed voor 250 pk en 350 Nm koppel. De hele boel is gekoppeld aan een schokloos werkende achttraps automaat. De Cross Country is te herkennen aan de zes centimeter hogere bodemvrijheid en aan diverse plastic delen rond de wielkuipen om hem een stoer uiterlijk te geven. Verder heeft hij altijd permanentie vierwielaandrijving en een rijstandenkeuzeknop, waarover verderop meer. Wat standaarduitrusting betreft heeft de V60 XC onder meer lederen bekleding, multiverstelbare voorstoelen, navigatie, een elektrische achterklep met voetbediening en een hele trits aan aanvullende rijhulpsystemen. Er staat kortom een serieuze auto voor je neus. De importeur doet er bij deze testauto nog een schepje bovenop door de auto aan te kleden met enkele pakketten en opties. Zo zit er een hele dikke Bowers & Wilkins stereo in ter waarde van ruim 2.200 euro, massagestoelen, nappaleder, 19 inch wielen, adaptieve LED bochtverlichting, head up display en camera’s die rond de auto kijken. En dan hebben we het plotseling over… € 74.440!

Hoe rijdt de Volvo V60 Cross Country

Een mild hybride auto heeft geen oplaadkabel, maar wint remenergie terug en slaat die op als elektriciteit. De 48V-accu en de geïntegreerde startgenerator van de mild hybride Volvo ondersteunen zo de verbrandingsmotor en verminderen dus het brandstofverbruik en de uitstoot. Wij haalden een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,2. Wellicht had je het wat zuiniger verwacht, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat als je 250 pk tot je beschikking hebt, je die af en toe ook echt gaat gebruiken. Met alle gevolgen voor het verbruik. Deze XC heeft vierwielaandrijving. Dat is niet alleen veilig maar ook handig bij slechte weg- en weersomstandigheden. Voor een optimale wegligging worden de aandrijfkrachten automatisch verdeeld over de wielen met de beste grip. Bij normaal rijden worden de voorwielen naar verhouding iets sterker aangedreven dan de achterwielen. Maar als het nodig is kan er 50 procent van het koppel naar de achterwielen worden gestuurd. Bij stilstand is de vierwielaandrijving altijd ingeschakeld om bij het optrekken maximale tractie mogelijk te maken. En dat merk je, de auto heeft gewoon echt veel grip. In combinatie met die 250 pk heb je daarmee een auto in handen waarmee je uiterst vlot en in groot comfort kunt rijden. De V60 XC is keurig stil, ook op de snelweg, en hij is lekker soepel geveerd en gedempt. Je zou verwachten dat de enorme 19 inch wielen roet in het eten gooien, maar dat is dus niet zo. Dit is echt zo’n auto waarmee je moeiteloos duizend kilometer op een dag rijdt. Verder heeft deze Volvo een keuzeknop waarmee je uit diverse rijstanden kunt kiezen. Vooral de standen off road en hill descent (waarbij je gecontroleerd een modderige helling af kan rijden) zijn handig als je het asfalt verlaat. Ze werken prima. De V60 XC mag trouwens 1.800 kilogram aan de trekhaak hebben. Dus paardenliefhebbers kunnen gewoon de trailer erachter hangen! Volvo grossiert in ook in deze V60 XC weer met standaard veiligheidsvoorzieningen. Buiten de voor de hand liggende zaken zoals een noodstopsysteem, botswaarschuwing, dode-hoek-waarschuwing en verkeersbordherkenning is ook standaard adaptieve cruise control met pilot assist, een head up display en een systeem dat je weer de weg op stuurt als je per ongeluk in de berm raakt. Indrukwekkend. In deze auto helpen camera’s je manoeuvreren – geen overbodige luxe want het zicht rondom is beperkt. Het glas oppervlakte is klein en de raamstijlen zijn erg breed.

De Volvo V60 Cross Country van binnen

Bij de Volvo is de kofferruimte met alles op z’n plek 529 liter en met alles weg geklapt 1.441. Voor een auto in dit segment van de markt normale waarden. Een dubbele bodem ontbreekt, das wel weer jammer. Gelukkig is de laadvloer wel vlak en is er geen tildrempel. De achterklep kun je – als je beide handen vol hebt met boodschappentassen bijvoorbeeld – openen met een beweging van je voet onder de achterbumper. Zowel voor- als achterin de auto is er voldoende ruimte voor hoofd en benen. Alleen neemt het optionele panorama-dak in de testauto wat hoofdruimte weg. Ben je 1 meter 90 of langer dan is het verstandig die optie niet aan te kruisen in verband met de hoofdruimte. En wat zitten die voorstoelen fantastisch! De bedieningen van de V60 Cross Country zijn logisch geplatst. Gelukkig zit niet alles onder een scherm-met-menuutjes verstopt. Volume van de radio, de keuze van de rijstanden en de bediening van de voor- en achterruitverwarming doe je gewoon met knoppen. Dat wwrkt immers het snelst. De functies die wel in het infotainmentscherm zijn ondergebracht zijn ook eenvoudig te bedienen. Je swipet op het scherm nar links of rechts en vindt dan altijd wat je nodig hebt. Prima, waren alle schermen maar zo eenvoudig te bedienen. Wat verder echt een pluim verdient is het algehele gevoel dat de V60 XC je geeft zodra je bent ingestapt. Het voelt allemaal weelderig en luxe aan. Wat fijn is, want je hebt er ook een smak geld aan uitgegeven. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau.

Volvo V60 Cross Country en het milieu

De V60 XC is er uitsluitend met een mild hybride aandrijflijn. Een mild hybride auto heeft – in tegenstelling tot een volwaardige stekkerhybride - geen oplaadkabel, maar wint remenergie terug en slaat die op als elektriciteit. Er is dus geen volwaardige elektromotor die in staat is de auto in z’n eentje aan te drijven. De 48V-accu en de geïntegreerde startgenerator van de mild hybride Volvo ondersteunen de verbrandingsmotor en verminderen dus het brandstofverbruik en de uitstoot. Tijdens onze testweek haalden wij een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,2, met de aantekening dat we de motor een paar keer stevig hebben laten werken tijdens video-opnamen. Het moet dus nog wat zuiniger kunnen.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.