logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V60 II

Klassenstrijd

Volvo - V60 D3

De nieuwe Volvo V60 is precies wat je verwacht en toch ook weer niet. Dat maakt dat zowel Volvo-adepten als ‘vreemd merk’-rijders er iets op aan te merken zullen hebben; beschikt de stationwagen voor beide partijen over voldoende pluspunten om die eventuele ongemakken met de mantel der liefde te bedekken?

Conclusie

De Volvo V60 combineert een riante kofferbak met de nieuwste veiligheidssystemen, precies zoals we dat van de fabrikant gewend zijn. De moeizame in- en uitstap en het krappe interieur zullen Volvo-adepten echter matig kunnen bekoren. ‘Vreemd merk’-rijders stappen daar wellicht makkelijk overheen, maar zij worden op hun beurt geen vrienden met de bewerkelijke handbak. Voor hen bestaat er echter een oplossing: kiezen voor de automaat.

Type auto en prijs

De merknaam Volvo en het woord ‘stationwagen’ zouden synoniemen van elkaar kunnen zijn. De Zweden boeken immers al decennialang succes met dit type gezinsauto. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de fabrikant zijn ’60’-modellenreeks aftrapt met de stationvariant; een sedan volgt in 2019. De vanafprijs bedraagt € 43.995, onafhankelijk van de keuze voor een benzine- of dieselmotor. Alternatieven als de Audi A4 Avant en BMW 3 Serie Touring zijn op benzine fractioneel goedkoper, maar voorzien van een dieselmotor kosten ze juist duizenden euro’s extra. Het prijskaartje van de onlangs gefacelifte Mercedes C-Klasse Estate ligt hoe dan ook hoger dan dat van de Volvo. De genoemde Audi is op het moment van schrijven alweer drie jaar oud, de BMW wordt in 2019 vervangen; het lijkt er dus op dat de V60 dit onder zakelijke rijders populaire segment voorlopig voor zichzelf alleen heeft.

Hoe rijdt de Volvo V60 D3

Voor een fabrikant met zulke sterke merkwaarden is de vormgeving van de V60 weinig traditioneel: net als andere hedendaagse Volvo-modellen ziet ook deze nieuwe stationwagen er sportief uit. Dat design heeft zijn weerslag op de manier van in- en uitstappen; die is vanwege de lage zit behoorlijk intensief. Eenmaal achter het stuur valt op hoe ver je benen in de voetenbak verdwijnen; om een goede zitpositie te vinden, moet de stoel daarom behoorlijk ver naar voren. Je hebt het dashboard vervolgens ‘op schoot’ en ook de binnenspiegel is dichterbij dan je lief is. Het ding is daarnaast van een behoorlijk formaat, zodat -ie meer zicht wegneemt dan hij oplevert. Samen met het kleine glasoppervlak en de forse raamstijlen maakt dit de V60 tot een onoverzichtelijke auto. De optielijst moet er aan te pas komen om toch iets te kunnen zien om je heen: daarop vind je een 360 graden camera waarmee de ongemakken verdwijnen. Standaard wordt de Volvo geleverd met een noodstopsysteem, dat ook in het donker niet alleen voetgangers, fietsers en dieren herkent, maar tegenwoordig bovendien remt bij een dreigende aanrijding met een tegenligger. Ook rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning zitten bij de prijs inbegrepen. Wie meer hulpsystemen wil, kan tegen meerprijs terecht voor het zogenaamde ‘Pro Pilot’-systeem, dat door de combinatie van actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruise control autonoom rijden op de snelweg mogelijk maakt. We kennen dat systeem al uit andere moderne Volvo’s en het werkt mooi vloeiend, zonder abrupte remacties of getouwtrek om het stuur. Toch hadden we het idee dat het in de V60 anders staat afgesteld. De rijstrookassistentie was in elk geval minder secuur dan bij de XC40 die we hiervoor reden; correcties volgden pas bij het betreden van de rijstrooksignalering in plaats van daarvoor. We deden onze rij-indrukken op met de eenvoudigste dieselversie: een 150 pk sterke viercilinder met 320 Nm koppel en een trekgewicht van 1.600 kilogram. Vanuit stilstand kun je met de krachtbron stevig optrekken, maar eenmaal op de snelweg is de fut er uit. Onze testuitvoering is een van de weinige V60’s die je nog met een handgeschakelde zesversnellingsbak kunt krijgen; alle benzineversies zijn bijvoorbeeld standaard voorzien van een automaat. Wij begrijpen wel waarom: de transmissie toonde zich weerbarstig, met een hakerige versnellingspook en een opmerkelijk lange slag van het koppelingspedaal. Je moet in deze configuratie echt met de Volvo aan het werk, temeer daar de stationwagen in de hoogste versnelling nét te weinig toeren draait. Op 80 kilometer wegen moet je zelfs een verzet terug om de hinderlijke motordreun die je anders hoort, het zwijgen op te leggen. Zonde, want de rest van de V60 is er juist op ingesteld om je te ontzorgen. We haalden de uitgebreide veiligheidsuitrusting al eventjes aan, maar ook de rustige besturing, het aangename veercomfort en de fijne stoelen maken dit bij uitstek een auto om lange reizen mee te maken. Bij snelheden boven de 100 kilometer per uur hoor je de dieselmotor in het geheel niet, maar daardoor vallen andere geluiden juist extra op. Banden- en windgeruis dringen nu vrij eenvoudig de cabine binnen; in onze testauto konden we die gelukkig overstemmen met de optionele Harman Kardon-stereo.

De Volvo V60 D3 van binnen

Het binnenste van de Volvo is vormgegeven volgens de Scandinavische School: je vindt er geen tierelantijnen, maar natuurlijke materialen die met zorg zijn bevestigd en bovendien plezierig aanvoelen. Het gemonteerde infotainmentscherm laat zich intuïtief bedien, een beetje zoals de tablet die je thuis vermoedelijk op de koffietafel hebt liggen. Onze testauto beschikte verder niet alleen over stoel-, maar ook over drie standen (!) stuurverwarming. In vergelijking met de vorige modelgeneratie is de bagageruimte van de V60 fors toegenomen: met de achterbank overeind is de kofferbak al 100 liter groter dan voorheen. Klap je de rugleuningen neer – dat kan eenvoudig door middel van twee drukknoppen rechtsonder in de laadruimte – dan heb je zelfs 200 liter extra tot je beschikking. We hebben het dan over minimaal 529- en maximaal 1.439 liter. Stevige getallen, al biedt de concurrentie met neergeklapte achterbank tot 50 liter extra bergruimte. De – vlakke - laadvloer van de Volvo bevat geen geheime opbergvak, maar wel een handig schot om je boodschappentassen mee te stutten. Zoals bij meer stationwagens kun je de achterklep openen en sluiten met een voetbeweging, maar Volvo is zo attent geweest om met een sticker aan te geven waar je dan precies je voet moet plaatsen. Net als aan de voorzijde van de auto vormt in- en uitstappen ook achterin een uitdaging; de bank bevindt zich achter de wielkuip, waar je overheen zult moeten klauteren. Wie eenmaal zit, beschikt over voldoende beenruimte. We streken echter met onze kruin langs het optionele glazen dak van de testauto. De hoge middentunnel verhindert verder dat je achterin met meer dan twee personen plaatsneemt.

De Volvo V60 D3 en het milieu

Vooralsnog levert Volvo de V60 in ons land met een hybride aandrijflijn, twee benzine- en twee dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 390 pk. Het opgegeven fabrieksverbruik van de door ons gereden instapdiesel bedraagt 1 op 22,2. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 15,5.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.