Auto Review Subaru Outback V 1e facelift
Edel dier
Subaru Outback 2.5i X-Explore
- Pluspunten
- Gebruiksmogelijkheden
- Aanvullende veiligheidsuitrusting
- Binnenruimte
- Prijs
- Minpunten
- Zitpositie
- Gedateerd in- en exterieur
Subaru’s staan te boek als werkpaarden, maar de Outback doet het net zo goed in de modder als bij de hockeyclub. De robuuste stationwagen verdient meer aandacht: vandaar dat de Japanners er een speciale uitvoering van aanbieden.
Conclusie
Er bestaat bij ons op de redactie een warme sympathie voor het merk Subaru. Omdat hun producten bijzondere techniek hebben én omdat ze lekker non-conformistisch zijn. De Outback past naadloos in die traditie, maar dat de ruige stationwagen niet volgens de laatste mode is vormgegeven, speelt het model parten in het segment waarin hij opereert. Potentiële kopers zetten liever een Volvo voor de deur, terwijl de Subaru voor minder geld dezelfde veiligheidsuitrusting en gebruiksmogelijkheden biedt. Bovendien heb je in de Outback meer binnenruimte én een hoger trekgewicht. Als wij de oprit mochten vullen, dan wisten we het wel. Alleen nog een andere bestuurdersstoel d’r in!
Type auto en prijs
Sinds 2003 staat de Subaru Outback op eigen benen. Voorheen werd het model gevoerd als de stationwagenvariant van de Legacy, maar die middenklasser is in ons land alweer geruime tijd uit het leveringsprogramma verdwenen. Inmiddels zijn we aanbeland bij de tweede generatie van de Outback als op zichzelf staand model. De robuuste stationwagen houdt het al eventjes uit: de huidige versie is al sinds 2015 op de markt. In 2018 onderging de Subaru een bescheiden facelift, waarbij onder meer de grille en het instrumentarium werden beetgepakt. Afgelopen jaar verscheen er een nieuw uitrustingsniveau in de showroom. Rubberen vloermatten en beschermplaten rondom geven deze X-Explore versie een extra onverzettelijke uitstraling, hoewel het feitelijk om een Premium-uitvoering met wat opties gaat. De eenvoudigste Outback kost € 50.195 en kent met een automaat, vierwielaandrijving, een reeks rijhulpsystemen en zaken als stoel- en stuurverwarming een rijke standaarduitrusting. Veel alternatieven zijn er niet: de Volvo V60 Cross Country komt nog het dichtste in de buurt, maar die moet minimaal € 55.995 kosten en heeft voor dat geld niet dezelfde snuisterijen aan boord als de Subaru.
Hoe rijdt de Outback
Subaru kiest al sinds jaar en dag voor boxermotoren. Die krachtbron is dusdanig geconstrueerd, dat het motorblok bij een ongeval ónder de inzittenden schuift. De vier cilinders van de Outback-motor staan niet rechtop, maar liggen plat. Normaal gesproken pakt het zwaartepunt daardoor ook laag uit, maar omdat deze bewuste stationwagen wat hoger op zijn poten staat, ben je dat voordeel kwijt. De koets van de Subaru is knap bewegelijk. Dat merk je niet alleen wanneer je een bocht neemt, maar ook tijdens het optrekken of afremmen: de Outback ‘leunt’ dan naar achteren of ‘kiept’ naar voren. Je kunt zijn 175 pk en 235 Nm koppel daarom beter niet aanspreken voor een sportieve rijstijl. Het model is eerder in zijn element als reiswagen, al dan niet met een flinke caravan er achter. Het trekgewicht van de Subaru bedraagt maar liefst 2.000 kilogram! De Japanners hebben gekozen voor een traploze transmissie. Tijdens het accelereren zet de boxermotor dan ook een behoorlijke keel op. Dat geluid kun je temperen door je rechtervoet in bedwang te houden of zelf te bepalen wanneer de Outback van verzet wisselt: daartoe beschik je over schakelflippers achter het stuur, waarmee je de keuze hebt uit een zevental (kunstmatige!) versnellingen. Wanneer je er in slaagt de krachtbron stil te houden, zijn er nog de overmatige rijwind- en bandengeluiden die de cabine binnendringen. Je went er aan, maar een alternatief als de Volvo V60 Cross Country is onderweg een stuk stiller. Qua veiligheidsvoorzieningen doet de Subaru nauwelijks voor zijn Zweedse equivalent onder. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Outback kan ten alle tijden op een stel bijzondere camera’s terugvallen: systemen als adaptieve cruise control en actieve rijstrookondersteuning bijvoorbeeld. Er zitten bij de Subaru twee stereocamera’s achter de voorruit, die driedimensionale kleurenbeelden kunnen vastleggen. De beeldherkenning is buitengewoon, bijna zo goed als het menselijk oog. Vandaar dat de Japanners het hulpsysteem ook ‘Eye Sight’ hebben gedoopt. Zoals iedere Subaru is voorzien van vierwielaandrijving en een boxermotor, beschikken alle modellen ook over een groot glasoppervlak. Daardoor oogt de Outback misschien niet zo modieus als de concurrentie, maar je kunt achter het stuur wel beter om je heen kijken! Desondanks zijn we maar wat blij met de camera’s onder de buitenspiegels. Die stellen je in staat om langs de stoeprand te parkeren zonder dat je daarbij je velgen geweld aan doet. Alleen jammer dat de Subaru in alle talen zwijgt wanneer je aan het inparkeren bent: ondanks alle aanwezige techniek geeft het ding geen piep wanneer je te dicht bij een paaltje of bumper in de buurt komt!
De Outback van binnen
De zitpositie van de Subaru is al even smaakgevoelig als zijn uiterlijk. De bestuurdersstoel heeft namelijk een nogal prominente lendesteun, die niet helemaal ‘in’ kan. Wij konden daardoor moeilijk een goede zit vinden. In een eerdere test noemden wij dat het ‘prinses op de erwt’-effect. Net als het betreffende sprookje stamt ook het interieur van de Outback uit het verleden: in welke auto vind je nog een aparte knop om de dagteller op ‘0’ te zetten? Het binnenste mag dan ogen als dat van een decennium terug; je beschikt voorin alsnog over Apple CarPlay, de achterpassagiers hebben hun eigen stroompunten en je kunt de rugleuning van de achterbank neerklappen vanuit de kofferbak. Wat de Subaru aan modegevoel te kort komt, maakt de stationwagen goed met een sloot aan binnenruimte. De beenruimte is van directiewagen niveau en omdat de Outback een bescheiden zonnedak heeft, hebben volwassenen ook achterin voldoende ruimte voor hun hoofd. Temeer, daar je de rugleuningen van de achterbank individueel kunt verstellen. De middentunnel vormt geen belemmering om met drie passagiers achterin plaats te nemen. En dan is er nog de kofferbak, met een inhoud van minimaal 559- en maximaal 1.848 liter. Daar komen ze bij Volvo niet aan! Onder de laadbodem vind je tot slot nog wat extra bergruimte, die ze bij Subaru vast in compartimenten voor je hebben opgedeeld.
De Outback en het milieu
Hoewel Subaru inmiddels meerdere modellen verkoopt met een elektrische hulpmotor, moet de Outback het nog zonder stellen: dergelijke techniek doet vermoedelijk zijn intrede wanneer de volgende generatie voor het voetlicht treedt. Met standaard vierwielaandrijving weegt de robuuste stationwagen alleen wel het nodige, waardoor zo’n hulpmotor het verbruik misschien nog wat had kunnen drukken. Nu realiseerden wij een praktijkscore van 1 op 12, wat nog altijd gunstiger is dan het verbruikscijfer uit de folder (namelijk 1 op 11,6).
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
