logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf VII

Het grote GTI-voorbeeld

Volkswagen - Golf GTI

De Volkswagen Golf GTI is sinds jaar en dag het grote voorbeeld als het gaat om een sportieve hatchback. Zeg maar een gezinsauto met zeer sportieve prestaties en een krijgshaftig uiterlijk. Ook deze nieuwste Golf GTI is erg goed, al is hij op enkele details toch nog voor verbetering vatbaar.

Conclusie

Volkswagen geeft met deze nieuwste GTI een knipoog naar de allereerste GTI uit 1974. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de ruitjesbekleding en – als je een handgeschakelde versie neemt – in het golfballetje op de pook. De huidige GTI is niet meer zo puur en hardcore als die allereerste versie, maar dat past ook niet meer in deze tijd. De huidige GTI is een fantastische alleskunner. Je kunt er prima mee op vakantie met het gezin, maar dankzij zijn potente motor en fraaie onderstel kun je er ook zeer sportief mee rijden op een circuit. Missers zijn het gebrek aan een spannend uitlaatgeluid en het zicht rondom. Dat laatste is vooral schuin naar achteren niet bijster goed. Verder is ie stevig aan de prijs.

Type auto en prijs

De Golf GTI is de snelste versie van de populaire VW Golf. Het is een auto met een bijzonder krachtige motor en een onderstel dat hoge bochtsnelheden aan kan. De GTI is er vanaf € 34.450. Voor dat geld krijg je een 220 pk krachtige hatchback die prima is in te zetten als gezinsauto – het is en blijft per slot van rekening een Golf - maar waarmee je ook op een circuit aardig uit de voeten kan. Voor € 1.500 meer kun je het Performance Pack kopen. Dan levert de viercilinder turbomotor nog ‘ns 10 pk meer en komt uit op 230 pk. Bovendien is dan de fraaie DSG-bak gemonteerd. Het is een automaat die razendsnel schakelt dankzij een systeem met twee koppelingsplaten. Je verliest tijdens het schakelen geen snelheid en kunt eigenlijk alleen aan de naald van de toerenteller zien dat er van verzet is gewisseld. Je kunt de bak ook met de hand bedienen met flippers aan het stuurwiel.

Hoe rijdt de Volkswagen Golf GTI

Het onderstel van de Golf GTI kent diverse voorgeprogrammeerde dempingskarakteristieken: Comfort, Normal en Sport. Dan zijn er ook nog de standen Eco en Individual maar die laten we hier even buiten beschouwing. In de stand Comfort voelt de GTI inderdaad mooi comfortabel aan. De veerwegen zijn aan de langere kant zodat de auto nooit stoterig aanvoelt. Hij wil in bochten enigszins overhangen maar dat wordt nooit onprettig. In de stand Normal is er eigenlijk maar weinig verschil. Voor het gevoel is de elektrische stuurbekrachtiging iets directer maar dat is het wel zo’n beetje. De Sportstand geeft de auto een duidelijk straffere dempingskarakteristiek. Het fijne van deze stand is dat – in tegenstelling tot veel andere auto’s met een sportstand – de demping stevig is, maar nooit snoeihard. Er blijft genoeg beweging over om te genieten van een sportief ritje. Uiteindelijk is onze ervaring dat je de auto het beste in Comfort kan laten staan. Voor de fijnproevers: de GTI heeft ook nog een sperdifferentieel waardoor hoge bochtsnelheden mogelijk zijn. Die sper werkt geweldig goed. De DSG-bak schakelt razendsnel. Daardoor is de auto in staat tot een erg rappe 0-100 km/h sprint in 6,4 seconden. De topsnelheid bedraagt trouwens 250 km/h. Remmen doet de auto met het volste vertrouwen. Dat, in combinatie met de precieze besturing, maakt de Golf GTI tot een feest om mee te rijden. Helemaal als je dat een keertje op een circuit kunt doen. Eigenlijk hebben we maar één echte klacht: deze GTI klinkt niet sportief genoeg. Alleen in de hogere toerenregionen tijdens het schakelen hoor je een lekkere (kunstmatig opgewekte) plof, maar daarbuiten klinkt deze auto simpelweg te lief.

De Volkswagen Golf GTI van binnen

Van binnen is deze nieuwste GTI vooral een Golf. Hij heeft weliswaar en sportief stuur met een afgeplatte onderkant (zodat er meer ruimte is om je benen te bewegen tijdens fluks voetenwerk) en kuipstoelen met de kenmerkende ruitjesbekleding, maar je hebt niet meteen het gevoel in iets heel speciaals te zitten. Wel is het zo dat de hele lay out zeer gebruiksvriendelijk is. Het zicht schuin naar achteren houdt trouwens niet over. De achterste raamstijlen nemen flink wat zicht weg. De achterbank is ruim genoeg voor twee volwassenen en de bagageruimte is voor een auto in deze klasse meer dan voldoende ruim.

De Volkswagen Golf GTI en het milieu

Kies je voor een GTI met handbak dan scoort hij een B-label, wat erg netjes is voor een zo sportieve auto. Het brandstofverbruik blijft binnen de perken met een gemiddelde van 1 op 12,4. De fabriek geeft op 1 op 16,7 maar dan moet je wel over een zijdezacht rechtervoetje beschikken. En mensen die een GTI kopen willen alle pk's natuurlijk wel af en toe aanspreken. Met alle gevolgen van dien voor het verbruik.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.