logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Kuga III

Spectaculair spaarzaam

Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybride e-CVT ST-Line X

Pluspunten
  • Verbluffend zuinig
  • Scherpe prijs
  • Riante binnenruimte
  • Rijke standaarduitrusting
Minpunten
  • Rumoerige aandrijflijn
  • Ongelukkige combinatie regenereren en hulpsystemen

De nieuwe Ford Kuga is voortaan ook leverbaar als plug-in hybride. De aandrijflijn is verbluffend zuinig, maar de semi-terreinwagen heeft wel een paar lelijke rafelrandjes.

Conclusie

De Ford Kuga PHEV is een spectaculair spaarzame, semi- elektrische gezinsauto. Behalve zuinig is de SUV ook ruim en voordelig. Daar staat tegenover, dat de aandrijflijn gehorig is en de hulpsystemen soms lelijk tegenwerkt. Bovendien bevat de semi-terreinwagen een aantal slordigheidjes, die zelfs voor zo’n aantrekkelijke prijs niet zouden mogen. Uiteindelijk beklijft echter vooral dat belachelijk lage verbruikscijfer.

Type auto en prijs

Met de eerste Kuga koos Ford in 2008 nadrukkelijk voor een sportieve koers. De semi-terreinwagen, die twaalf jaar na dato nog altijd modellen als de Volkswagen Tiguan en Kia Sportage tot zijn concurrenten mag rekenen, was lange tijd de meest dynamische auto binnen zijn segment. Inmiddels zijn we aanbeland bij modelgeneratie drie. De SUV ziet er niet alleen anders uit; Ford heeft ook gekozen voor een nieuwe insteek. Voortaan wil het merk de Kuga in de eerste plaats als een comfortabele reisauto profileren. Daartoe hebben de Amerikanen het model langer, maar ook breder gemaakt, zodat de inzittenden meer leefruimte krijgen. Bovendien wordt het gamma geëlektrificeerd, in de eerste plaats met een plug-in hybride variant. De meerprijs voor die versie bedraagt nog geen drieduizend euro ten opzichte van de eenvoudigste Kuga, die een conventionele verbrandingsmotor aan boord heeft. Dat instapmodel kost € 33.325. Voor dat geld krijg je een opvallend rijke standaarduitrusting, met onder meer een navigatiesysteem, ’n draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en parkeersensoren rondom. De eerder aangehaalde Kia is in de basis even duur, maar voor dat geld heb je wel een ‘kalere’ auto. De Volkswagen biedt niet alleen minder spullen, maar kost daarnaast een paar duizend euro extra (de prijslijst van de Tiguan begint bij € 35.995). Bovendien zijn beide alternatieven op het moment van schrijven nog niet leverbaar met een ‘stekker’.

Hoe rijdt de Kuga PHEV

Afwijken van waar je bekend om staat; dat is nogal wat. Sinds jaar en dag zijn sportieve rijeigenschappen immers een kernwaarde van Ford. Wees gerust; de nieuwe Kuga is niet ineens een vliegend tapijt geworden. Hooguit ervaar je de koets van de semi-terreinwagen als beweeglijker, maar wij reden dan ook met de nieuwe plug-in hybride versie. Die variant heeft een batterijpakket van bijna 300 kilogram extra aan boord, dat gelukkig onder de inzittenden is weggewerkt. Sturen doet het model nog altijd met gevoel, maar die besturing heeft wel een sterk centrerend effect. De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een viercilinder benzinemotor én een elektromotor, samen goed voor 225 pk, 200 Nm koppel en een trekgewicht van 1.200 kilogram. Ford past voor deze krachtbron een traploze automaat toe, die kunstmatig van versnellingen is voorzien. Je voelt de auto niet schakelen, maar je ‘hoort’ het wel. Hoewel de overgang tussen de brandstof- en elektromotor naadloos verloopt, kun je alsnog merken wanneer de conventionele krachtbron het stokje overneemt: de vierpitter is namelijk nadrukkelijk aanwezig, zeker wanneer je het blok tot prestaties aanspoort. Een scherp contrast met de elektromotor, die onderweg geruisloos zijn werk doet. Dat geldt overigens niet bij lage snelheden: om voetgangers en fietsers op je komst te attenderen, maakt de Kuga een speciaal geluid. In de auto hoor je dat echter net zo goed en voor wie daar gevoelig voor is, is dat geen pretje: het geluid zwelt continu aan en neemt dan weer af. Wachten bij het verkeerslicht kan op die manier héél lang duren. Behalve dit ‘waarschuwingsgeluid’ beschikt de Ford standaard over hulpsystemen als rijstrookassistentie en intelligente verkeersbordherkenning. Ze zijn goedbedoeld, maar de rijstrookassistent was ons te vinnig en de verkeersbordherkenning maakte, dat de Ford midden op de snelweg opeens 80 kilometer per uur ging rijden vanwege een naastgelegen ventweg. Gelukkig kunnen beide hulpsystemen ook uít. Op de optielijst vinden we de rest van de aanvullende veiligheidsuitrusting, met zaken als adaptieve cruise control, dode hoek signalering, een file-assistent en een waarschuwing bij kruisend verkeer. De functionaliteit van de adaptieve cruise control heeft ernstig te leiden onder de semi-elektrische aandrijflijn. Moet de Kuga inhouden voor een voorganger, dan begint de auto direct met het terugwinnen van remenergie en dat is zeer oncomfortabel voor de inzittenden. Een pluspunt is het flinke glasoppervlak van de SUV, want doorgaans hebben Fords maar kleine raampjes. Dat geldt gelukkig niet voor dit model, al heeft ook de Kuga een behoorlijke dode hoek over je schouder.

De Kuga PHEV van binnen

Een carrosserie die niet alleen langer is, maar ook breder: dat is goed nieuws voor de inzittenden én hun bagage. De kofferbakinhoud van de Ford is met de achterbank overeind minimaal 645 liter groot; dat is bijna 200 liter meer dan voorheen! Klap je de rugleuning neer, dan valt de beschikbare ruimte met 1.530 liter juist kleiner uit (in het voorgaande model paste 1.603 liter aan spullen). Omdat het voor de aandrijflijn benodigde batterijpakket is ondergebracht in de bodem van de semi-terreinwagen, maakt het voor de beschikbare laadruimte niet uit of je kiest voor een reguliere- of een plug-in hybride Kuga. De Ford heeft geen in hoogte verstelbare bagagebodem, maar je kunt daaronder nog wel je laadkabels kwijt. De laadvloer loopt op. Als passagier profiteer je van meer dan voldoende bewegingsruimte aan boord; met name de hoofdruimte valt positief op, en dan beschikte onze testauto nog wel over een optioneel panoramadak! De achterbankzittingen zijn verschuifbaar, de rugleuningen kun je apart verstellen. Van een middentunnel is nauwelijks sprake, zodat je achterin daadwerkelijk drie personen kunt vervoeren. Die beschikken over hun eigen ventilatieroosters plus een stroompunt, waarbijFord heeft gekozen voor een volwaardig stopcontact. Het interieur van de Kuga is aangekleed met een mix van zachte en harde materialen. Juist een deel dat je vaak in handen hebt - de deurgrepen - is van kunststof gemaakt, net als de middenconsole. Het dashboard kennen we uit andere Ford-modellen en is vrijwel ontdaan van bedieningsknoppen. De meeste functies stuur je aan met behulp van een aangenaam hoog geplaatst infotainmentscherm. Na de Puma is de Kuga de volgende Ford die leverbaar is met een digitaal instrumentarium. Dat is niet als optie verkrijgbaar, maar wordt standaard aangeboden op de duurdere uitrustingsniveau’s. Het nut van de accessoire ontgaat ons, want waar je de dashboardindeling bij gelijk uitgeruste concurrenten naar je eigen smaak kunt aanpassen, is zo’n digitaal instrumentarium bij Ford niets meer dan een veredelde boordcomputer. Bovendien zaten er bij onze testuitvoering nog de nodige kinderziektes in, met slordige afbrekingen en teksten en cijfers die door elkaar heen liepen. Gelukkig biedt de semi-terreinwagen genoeg zaken waar je wél iets aan hebt. Een hoedenplank die aan het glas van de achterklep is vastgemaakt bijvoorbeeld, zodat je eenvoudig grote voorwerpen in de kofferbak kwijt kunt. Dat kofferdeksel is optioneel met een voetbeweging te bedienen en dan zijn er nog de deurbeschermers, die parkeerschades moeten voorkomen. Ze bewezen altijd al hun nut, maar de werking was vrij gehorig. Inmiddels is dat geluidsniveau tot aanvaardbare proporties teruggebracht.

De Kuga PHEV en het milieu

De plug-in hybride Kuga beschikt over verschillende rijmodi om optimaal te kunnen profiteren van de elektrische hulpmotor. Zo kun je volledig elektrisch rijden, stroom bewaren voor later of de benzinemotor als aggregaat inzetten. In de hybride stand zou de Ford die zaken zelf moeten combineren, maar helaas: zonder jouw bemoeienis maakt de SUV eerst alle aanwezige stroom op. Met een inhoud van 14,4 kWh is het batterijpakket op papier goed voor een louter elektrische actieradius van 56 kilometer. Wij kwamen niet verder dan 42 stuks, maar onze aanvankelijke teleurstelling sloeg al gauw om in bewondering. Wanneer de accu’s eenmaal leeg zijn, bouwt de Kuga onderweg genoeg reserves op om weer een poosje op stroom te rijden. Met als gevolg, dat we meer dan de helft van onze verbruiksronde hebben gereden zonder een druppel benzine te verbruiken! De Ford houdt dat ook keurig voor je bij op het dashboard. Uiteindelijk behaalden we een score van 1 op 33,3: een waarde die je normaal gesproken alleen in de folder leest (bij Ford staat daar overigens een utopische 1 op 83,3 vermeld). Waar we ook zeer over te spreken waren, is de speciale regeneratiestand van de automaat. Op die manier kun je zoveel remenergie terugwinnen, dat je de mechanische remmen bijna niet hoeft aan te spreken. Opvallend genoeg raadt het instructieboekje het gebruik van die mogelijkheid juist áf. De Kuga zou er onzuiniger van worden! Navraag bij de importeur leert echter, dat er een fout in de gebruiksaanwijzing is geslopen: de betreffende waarschuwing is bedoeld voor de bergversnelling van de reguliere automatische transmissie. Opladen doe je de plug-in hybride Kuga aan een regulier stopcontact of een publiek laadpunt; voor een volle accu ben je minimaal drie uur zoet. Jammer dat de Ford niet op het dashboard laat zien hoe lang de laadsessie gaat duren. Daarvoor moet je speciaal contact maken. Voor wie de Kuga wel ziet zitten, maar niet wil hannesen met een laadkabel, biedt de Nederlandse importeur ook twee reguliere benzineversies aan. Het vermogen van die uitvoeringen loopt uiteen van 120- tot 150 pk.

De Kuga PHEVals trekauto

De door Ford gekozen aandrijftechniek voor de Kuga PHEV is fijn, maar is vooral afgestemd op brandstofbesparing. De wat ‘luie’ brandstofmotor is vooral gebouwd op optimale loop en minder op hoge prestaties. Voor het koppel is er de elektromotor. Daardoor profiteer je niet van de meerwaarde van een elektromotor wanneer je een caravan trekt. Een koppel van 200 Nm is keurig, maar niet wereldschokkend. Ondanks dat én zijn hoge eigen massa is de Kuga een vlotte caravantrekker. Heb je jouwzinnen gezet op een gebruikte Ford Kuga PHEV, let er dan op dat je de geupgrade versie koopt. Vlak na de marktintroductie is het toegestane trekgewicht verhoogd van 1.200-naar 1.500 kg.

Techniek

Wegligging
Wegrijden op helling
Besturing
Bediening remmen
Geluidsniveau bij 90 km/u
Aansluiting 12V/usb/AUX 2/2/1
Maximale kogeldruk (kg) 100
Caravanmerk/model bij rijimpressie LMC Style 430 K
Beladen massa (kg) 1.200 (modellen na 10-2020 mogen 1.500 kg trekken)

Welke caravan past het beste achter de Ford Kuga PHEV? Check het in onze rekentool.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.