logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jeep Compass II (MX) 1e facelift

Schuilhut

Jeep Compass 4Xe Plug-in Hybrid Electric S

Pluspunten
  • Robuust uiterlijk
  • Serieuze terreinvaardigheden
Minpunten
  • Stevig verbruik
  • Rumoerig
  • Forse meerprijs

Met de vierwielaangedreven, plug-in hybride Jeep Compass kun je fluisterstil wild spotten op de hei. Als je daar ooit aan toekomt tenminste.

Conclusie

Een schuilhut is net zo min een vakantieverblijf als de Jeep Compass een spaarzame plug-in hybride. De toevoeging van een elektromotor levert nauwelijks verbruiksvoordeel op en erg verfijnd werkt de aandrijflijn ook al niet. Desondanks betaal je er fors meer voor dan een reguliere Compass. Wie het louter om de ‘looks’ te doen is, kan dus een hoop geld in zijn zak houden. Ben je daadwerkelijk op zoek naar een zuinige crossover, dan bestaan er geschiktere alternatieven.

Type auto en prijs

Met de Compass neemt Jeep het op tegen alternatieven als de Hyundai Tucson en Citroën C5 Aircross. Compacte crossovers, die hun eigenaren een hoge zit en een stoer voorkomen bieden. De Compass stamt alweer van vier jaar geleden, maar een facelift bleef tot nog toe uit. In plaats daarvan introduceerden de Amerikanen recentelijk een stel nieuwe motoren, waaronder een plug-in hybride aandrijflijn die bij Jeep luistert naar de typeaanduiding ‘4Xe’. Met een vanafprijs van € 46.490 is die uitvoering maar liefst 13.000 euro duurder dan de reguliere benzineversie. Ook van de eerder aangehaalde Hyundai en Citroën bestaan inmiddels versies ‘met een stekker’. Die kosten achtereenvolgens € 43.995 en € 42.290, waarmee ze voordeliger zijn dan de Jeep. De Compass is echter een vierwielaangedreven stekkerhybride. Bovendien biedt Jeep 5 jaar fabrieksgarantie. De Koreanen gaan daarin mee, maar de Fransen niet. Op de voor de 4Xe benodigde batterijen geeft het merk 8 jaar of 160.000 kilometer garantie.

Hoe rijdt de Compass 4Xe

Een proefrit is bij deze Jeep misschien niet eens nodig. Neem in de showroom gewoon plaats achter het stuur en je weet meteen of de Compass iets voor je is of niet. De onderzijde van de hoofdsteun is namelijk onaangenaam hard en steekt hinderlijk uit. Wanneer je langer bent dan 1.85 meter, prikt die ‘centenbak’ consequent tussen je schouderbladen. Doorsta je de ‘zitproef’, dan heb je de beschikking over een 1.3-liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Het gecombineerde vermogen is niet misselijk: met stekker is de Compass goed voor 240 pk. Het maximale koppel geven ze bij Jeep gescheiden op, namelijk 270 Nm voor de benzinemotor en 250 stuks voor het elektrische exemplaar. Meer dan voldoende om een (kleine) caravan van 1.250 kilogram te kunnen trekken. De crossover brengt zijn vermogen op de weg met behulp van een automatische versnellingsbak, die over zes verzetten beschikt. Opmerkelijk, daar Jeep ook negentraps transmissies verkoopt. Die boterzachte automaat had in deze plug-in hybride niet misstaan, want bij het opschakelen voel je een nadrukkelijke schok door de Compass gaan. Het is daarnaast een rumoerige auto, met veel wind- en bandengeruis. Vierwielaandrijving is bij de Amerikanen niet zomaar een loze kreet; zoals het een Jeep betaamt, beschikt ook deze plug-in hybride Compass over een volwaardig sperdifferentieel. Op die manier kun je in het terrein alle aandrijfkrachten naar het wiel met de meeste grip sturen. Het van concerngenoot Fiat afkomstige, verlengde 500X chassis zorgt er in combinatie met een batterijpakket onder de achterbank voor, dat de gewichtsverdeling van de Jeep op orde is. Voor zo’n hoge auto helt hij nauwelijks over in de bochten, al helpt de lage zitpositie in dit geval ook mee. Om naar buiten te kijken, is zo’n diepe zit dan weer niet ideaal. Vooral, omdat de Compass een bescheiden glasoppervlak heeft en je zowel aan de voor- als achterzijde rekening moet houden met een paar forse dode hoeken. Op de uitvoeringen met een plug-in hybride aandrijflijn is een achteruitrijcamera inbegrepen, maar veel wijzer word je daar niet van. Zeker bij lage lichtopbrengst oogt het beeld nogal troebel. Gelukkig kun je terugvallen op een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Een noodstopsysteem en actieve rijstrookassistentie worden op iedere Compass meegeleverd. Dat laatste hulpsysteem zetten wij iedere rit opnieuw uit: het werkt hinderlijk door in de besturing. Onze testauto had verder dode hoek bescherming, vermoeidheidsherkenning en een waarschuwing bij kruisend verkeer aan boord. Adaptieve cruise control is op dit type Jeep niet leverbaar.

De Compass 4Xe van binnen

Hoewel de accu’s van de plug-in hybride Compass zoals gezegd schuilgaan onder de achterbank, valt de kofferbakinhoud van de 4Xe toch een kleine twintig liter kleiner uit dan die van een reguliere benzineversie. Er past 420 liter bagage achterin met de rugleuning van de achterbank overeind. Klap je die neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer. Eerder een skihelling, voorzien van een venijnig drempeltje. Wanneer je niet kiest voor een reservewiel, kun je onder de bagagebodem je laadkabel kwijt. Jeep verwerkt de laatste jaren verwijzingen naar zijn roemruchte historie in het ontwerp van diens modellen, maar die knipogen halen in het geval van de Compass weinig aan. Een oude Willys beklimt de linker A-stijl en op de achterruit spotten we een ratelslang; daarmee heb je het wel zo’n beetje gehad. Verder is het interieur vooral erg donker en valt behalve de gebruikte, glimmende kunststoffen ook het te laag geplaatste infotainmentscherm op. De ergonomie is een rommeltje, zowel wat het de menustructuur van het infotainment aangaat als de hoeveelheid knoppen die we her en der op de middenconsole aantreffen. Opbergruimte biedt het binnenste van de Compass nauwelijks: er is niet eens voorzien in een vakje waar je jouw mobiele telefoon kunt neerleggen. De achterpassagiers kunnen hun mobiele toestel in ieder geval opladen - aan een volwaardig stopcontact zelfs - en profiteren van een gemakkelijke in- en uitstap. De portieren openen namelijk haaks op de koets. Eenmaal op de achterbank valt op dat je hoger zit dan de inzittenden voorin. De beschikbare been- en hoofdruimte is ook voor langere volwassenen toereikend. En naar goed Amerikaans gebruik kun je per persoon twee drankjes kwijt: de Compass beschikt in totaal over 8 bekerhouders.

De Compass 4Xe en het milieu

Jeep levert de Compass tegenwoordig uitsluitend nog met benzinemotoren, al dan niet voorzien van een elektrische hulpmotor. Het komt niet vaak voor dat je zelfs in dat geval nog iets te kiezen hebt: hun plug-in hybride aandrijflijn is er met 190- of 240 pk. Nog opvallender is de bescheiden meerprijs die je voor die extra krachtige stekkerhybride bent verschuldigd: slechts 500 euro! Het batterijpakket van de Compass is hoe dan ook 11,4 kWh groot, goed voor een theoretische actieradius van 50 kilometer op louter stroom. En nu we het toch over getallen uit de folder hebben: Jeep belooft een gemiddeld verbruikscijfer van 1 op 47,6. Da’s op zich bescheiden - Suzuki stelt doodleuk dat hun plug-in hybride Across 100 kilometer ver komt op een liter benzine - maar in de praktijk valt het dan toch nog tegen: wij realiseerden een score van 1 op 14,9. Waarin Jeep ook niet zuinig is, zijn de verschillende rijstanden die op de Compass worden meegeleverd. Van terreinmodi tot mogelijkheden om stroom te bewaren tot een later moment: met een druk op de knop past de Jeep zich aan jouw wensen aan. Het is alleen niet mogelijk om invloed uit te oefenen op de mate waarin de crossover remenergie terugwint. De laadsnelheid pakt met 7,4 kW bescheiden uit; opladen aan een publiek laadpunt kost je rond de 4 uur. Jeep geeft je daarbij een extra reden om de auto goed af te sluiten: doe je de Compass namelijk niet op slot, dan wordt er niet geladen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.