Auto Review Suzuki Across I
Originaliteitsprijs
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style
- Pluspunten
- Zuinig
- Ruim
- Veilig
- Onverzettelijk
- Minpunten
- Prijzig
Een originaliteitsprijs zal de op de Toyota RAV4 gebaseerde Suzuki Across niet winnen. Maar de plug-in hybride aandrijflijn die onder de motorkap van de stoere gezinsauto schuilgaat, is wel degelijk fonkelnieuw!
Conclusie
De Suzuki Across is misschien niet origineel, maar wel zuinig, ruim en veilig. Bovendien weet de plug-in hybride SUV raad met een flinke caravan. Je voelt je de koning te rijk achter het stuur, al is het maar de vraag of jouw omgeving die opvatting met je deelt. Want bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal klinkt 56 mille als een heleboel geld… voor een Suzuki.
Type auto en prijs
Het is niet ongebruikelijk dat autofabrikanten de handen ineenslaan voor een nieuw model. We zagen het al eerder bij stadsauto’s en bedrijfswagens. Toch trek je tijdens een eerste kennismaking met de Suzuki Across de wenkbrauwen op. Voor je neus staat namelijk ontegenzeggelijk een Toyota RAV4, alleen prijkt er een ander logo in de grille. De Japanners zagen zich genoodzaakt tot het ‘omkatten’ van de SUV, omdat de Europese regelgeving hen verplicht om ‘schonere’ auto’s te koop aan te bieden. Het ontbreekt Suzuki echter aan de financiële middelen om daarvan de ontwikkeling te bekostigen. Toyota bleek bereid om een aantal van hun eigen modellen ter beschikking te stellen, die met wat kleine aanpassingen als Suzuki op de markt kunnen worden gebracht. Die zet is lang zo opmerkelijk niet, wanneer je bedenkt dat beide Japanse automerken achter de schermen al langer samenwerken. Het resultaat is ook helemaal niet verkeerd: terwijl Toyota pas in 2022 een plug-in hybride aandrijflijn in hun semi-terreinwagen aanbiedt, kun je die combinatie van een benzine- en een elektromotor nu al bij Suzuki aanschaffen. Met een prijskaartje van € 55.900 is dat geen goedkope investering, maar voor dat geld beschik je dan ook wel over een afgeladen gezinsauto, compleet met vierwielaandrijving, stoel- en stuurverwarming en een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. De enige optie die op de Across verkrijgbaar is, betreft metallic lak. Dat laat onverlet dat je alternatieven als de plug-in hybride Citroën C5 Aircross (vanaf € 42.290) en Jeep Compass (minimaal 46.490 euro) voor minder geld minstens zo rijk kunt aankleden. Je krijgt bij de Fransen en Amerikanen ook meer garantie op het aanwezige batterijpakket, namelijk 8 jaar of 160.000 kilometer. Daar staat tegenover dat Suzuki 6 jaar fabrieksgarantie verleent op de complete Across.
Hoe rijdt de Across
Niet alleen het lijnenspel van de Across neigt naar een terreinwagen; ook de zitpositie vertoont grote overeenkomsten. Je bevindt je namelijk hoger in de auto dan in dit deel van de markt gebruikelijk is. Suzuki profiteert op verschillende vlakken van de ruimhartigheid van Toyota. Daar staat immers al geruime tijd een leidinggevende aan het roer, die vindt dat de oerdegelijke familiewagens wel wat meer rijplezier mogen bieden. Vandaar dat de RAV4 en Across ondanks hun afmetingen niet noemenswaardig veel overhellen in de bocht; een nieuw platform met een lager zwaartepunt en een hogere carrosseriestijfheid draagt daar zorg voor. Een andere grote plus is natuurlijk die nieuwe aandrijflijn. Toyota heeft van hybrides hun handelsmerk gemaakt, maar biedt van de RAV4 straks ook een versie met een stekker aan. Alleen staat die uitvoering dus nu al bij Suzuki in de showroom! Onder de kap treffen we een 2.5-liter viercilinder benzinemotor aan, in combinatie met een elektromotor. Gecombineerd zijn de beide krachtbronnen goed voor 306 pk en 270 Nm koppel. Er kan gewoon een caravan achter deze stekkerauto, want het trekgewicht van de Across bedraagt 1.500 kilogram. De semi-terreinwagen heeft een traploze automaat, die zich goed laat horen wanneer je tijdens het accelereren niet met beleid het gaspedaal intrapt. Verder is de Suzuki comfortabel geveerd, maar korte oneffenheden gaan niet ongemerkt aan je voorbij. Hetzelfde geldt voor het banden- en windgeruis dat de Across op de snelweg voortbrengt. De Japanners spinnen dus niet alleen maar garen bij de samenwerking met Toyota, al zitten daar meer positieve- dan negatieve kanten aan. Want omdat Toyota diens modellen tegenwoordig standaard van een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting voorziet, heeft de Suzuki alle mogelijke rijhulpsystemen aan boord. De Across is gebaseerd op het vlaggenschip van het RAV4-gamma, waardoor naast adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodremsysteem met voetgangersherkenning ook dode hoek bescherming en een waarschuwing bij kruisend verkeer standaard aanwezig zijn. Het is alleen jammer dat het zicht rondom te wensen overlaat: weliswaar lopen de ramen ver naar beneden door, maar de Suzuki heeft desondanks een stel aanzienlijke dode hoeken. De ingenieuze binnenspiegel die met behulp van een cameraatje zelfs met een volle achterbank goed zicht naar achteren garandeert, hebben ze bij Toyota voor zichzelf gehouden.
De Across van binnen
Hoewel Suzuki bezweert dat ze een eigen sausje over de Across hebben gegoten, valt het nog niet mee om de SUV van zijn donorauto te onderscheiden. Maar wat geeft dat ook, want de Toyota RAV4 biedt een ruimtelijk en fraai interieur met speelse details in de vorm van draaiknoppen… met een bandenprofiel! Zelfs die zien we in de Suzuki terug. De standaarduitrusting is overweldigend, tot ruitenwisserverwarming aan toe. Handig wanneer je jouw autoruiten moet krabben! Het enige dat we aan boord misten, waren een draadloze oplaadmogelijkheid voor onze smartphone en een navigatiesysteem. Dat zit zo: Toyota heeft weliswaar een navigatiesysteem voor de RAV4, maar daarin staan alle Toyota-garages voorgeprogrammeerd. Een vinkje dat niet uit kon, dus hebben ze bij Suzuki wijselijk voor de dienst bedankt. Wie van A naar B wil worden geleid, kan altijd zijn telefoon nog koppelen. Op de achterbank zit je riant, mede dankzij de verstelbare rugleuning. Van een middentunnel is nauwelijks sprake, maar als derde inzittende is het wel zaak om je voeten voorzichtig neer te zetten. Die middentunnel is namelijk bekleed met hard kunststof en dat krast nogal snel. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. Onder de bagagebodem gaat het reservewiel schuil; de voor deze plug-in hybride benodigde laadkabel zal je daarom op moeten bergen in een speciale hoes, die vervolgens door de kofferbak schuift. De inhoud van de laadruimte bedraagt minimaal 490- en maximaal 1.604 liter. Bijzonder is het feit dat je in de kofferbak niet een, maar twéé stroompunten aantreft. Waaronder een volwaardig stopcontact!
De Across en het milieu
Wanneer Toyota vanaf de eerste helft van 2022 zelf een plug-in hybride aandrijflijn aanbiedt, zal deze naast de huidige hybride variant te koop worden aangeboden. Van de Suzuki Across bestaat maar één uitvoering. Het batterijpakket van de stekkerhybride is 18,1 kWh groot; dat zijn meer accucellen dan er schuil gaan in de volledig elektrische Smart Forfour. Snelladen gaat niet. Sterker nog: omdat de Across maar met 7,4 kW laden kan, ben je aan een reguliere laadpaal wel even zoet. De fabrikant geeft zelf een tijdsduur op van tussen de 5- en 9 uur. Daar staat tegenover dat je een heel stuk verder van je werk kunt wonen dan met de meeste plug-in hybrides: op papier belooft Suzuki een volledig elektrisch rijbereik van 75 kilometer. De boordcomputer kwam in ons geval tot 69 stuks. In de Across heb je de beschikking over een keur aan rijstanden, van een ‘moddermodus’ tot de mogelijkheid om de benzinemotor als aggregaat in te zetten, wanneer de van huis meegebrachte stroom op is. Invloed uitoefenen op de mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen, gaat niet. Hoewel het gemiddelde brandstofverbruik in de folder een sprookjesachtige 1 op 100 (!) bedraagt, waren wij niet ontevreden met een praktijkscore van 1 op 24,9. Zeker wanneer je bedenkt, dat de Suzuki inclusief batterijen en vierwielaandrijving net geen twee ton gewicht in de schaal legt!
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
