Auto Review Jeep Compass II (MX) 1e facelift
Wel een Jeep, maar geen terreinauto
De Jeep Compass is voor modeljaar 2021 licht gefacelift. Belangrijkste wijziging betreft het dashboard. Daarop prijkt nu een volwaardig, modern infotainmentsysteem. Het is tevens de eerste Europese Jeep die gedeeltelijk zelfstandig kan rijden op de snelweg.
- Pluspunten
- Minpunten
Conclusie
De facelift heeft de Jeep Compass goed gedaan. De gebruiksvriendelijkheid is er op vooruitgegaan en dat was ook nodig, omdat deze auto opereert in een deel van de markt waar het wemelt van de concurrentie. De Jeep onderscheidt zich door zijn typische Jeep-uiterlijk – vooral van voren; de licht gewijzigde grille is nog steeds onmiskenbaar Jeep. Overigens is dit niet een Jeep waarmee je het terrein induikt. Weliswaar is de stekkerhybride-versie een vierwielaandrijver maar die vierwielaandrijving is een gevolg van de aanwezigheid van een elektromotor en is meer bedoeld voor een veilige rit (nog meer grip) op het asfalt, dan ploeteren door zwaar terrein.
Type auto en prijs
De Compass van Jeep is een compacte cross over – zeg maar een kruising tussen een terreinauto en een stationwagon. Hij bevindt zich in zeer druk bezocht vaarwater. Vrijwel alle grote automerken hebben een dergelijke auto in hun aanbod. En dat is meteen ook de belangrijkste uitdaging die de Jeep heeft; om die concurrentie te verslaan of op z’n minst een goed alternatief te bieden. In dat kader bezien is het verstandig dat de technici van Jeep nog eens goed naar de gebruiksvriendelijkheid hebben gekeken. Met als gevolg dat het infotainmentscherm een grondige make-over heeft ondergaan. Verder zijn er kleine retouches aan het uiterlijk, is er wat meer bergruimte in de centrale armsteun en is de auto in staat tot beperkt autonoom rijden.
De Compass is uitgerust met een 1,3 liter viercilinder benzinemotor met naar keuze 130 of 150 pk en vier uitrustingsniveaus. Prijzen beginnen bij € 34.190 en lopen op tot ruim 47 mille. De Jeep Compass is er ook als stekkerhybride. Dan is het altijd een vierwielaandrijver en heeft hij naar keuze een 190- of 240 pk krachtige aandrijflijn, bestaande uit een 1,3 liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor met een accupakket van 11,4 kWh. Deze plugin-hybrid is als 240-krachtige versie verkrijgbaar in vier uitrustingsniveau’s. De 190 pk krachtige versie zal de interesse wekken van zakelijke rijders. Dieis er uitsluitend als Limited Lease Edition met een vanafprijs van € 39.990. Prijzen lopen op tot vijftig mille voor de andere versies. Ga je private leasen dan moet je rekening houden met een vanafprijs van rond de € 450 per maand.
Hoe rijdt de Jeep Compass
De vering en demping van de Jeep Compass zijn afgestemd op een comfortabele rit. De elektrische besturing is redelijk direct maar had wat meer gevoel mogen bieden. De testauto is de 1,3 liter viercilinder met 150 pk. Dat is op zichzelf best sterk maar toch mis je wat trekkracht. Je zou net wat vlotter willen accelereren van bijvoorbeeld 80 naar 120 km/h. De testauto is uitgerust met een zogeheten DDCT-bak. Deze automaat maakt gebruik van twee droge koppelingen die het mogelijk maken automatisch te schakelen zonder dat het vermogen naar de aangedreven wielen onderbroken wordt. Dat zou dus een gunstige invloed moeten hebben op het verbruik.Wat we wel vaststellen is dat de bak niet erg verfijnd schakelt. Hij geeft je af en toe een duw in de rug en schakelt op momenten dat je het niet verwacht. Hij wil voor je gevoel soms te lang in een versnelling blijven hangen – zeker wanneer de sportstand is ingeschakeld. Er is gelukkig ook een normale automaat beschikbaar. Het mag duidelijk zijn waar onze voorkeur naar uitgaat. Overigens is dit niet een Jeep waarmee je het terrein induikt. Weliswaar is de stekkerhybride-versie een vierwielaandrijver maar die vierwielaandrijving is een gevolg van de aanwezigheid van een elektromotor en is meer bedoeld voor een veilige rit (nog meer grip) op het asfalt, dan ploeteren door zwaar terrein. De gewone versies zijn overigens voorwielaandrijvers. Daarmee wil je al helemaal niet het terrein in. Toch een beetje gek voor een Jeep. De Compass heeft standaard opvallend veel rijhulpsystemen aan boord. Adaptieve cruise control en rijstrookassistentie maken het mogelijk beperkt autonoom te rijden op de snelweg. Daarbij valt het wel op dat de auto enigszins gaat zwalken om tussen de lijnen te blijven. Verder is er verkeersbordherkenning, vermoeidheidsherkenning (dat noemen de Amerikanen heel mooi Drowsy Driver Alert) en een noodstopsysteem dat voetgangers herkent.
De Jeep Compass van binnen
Om maar met de deur in huis te vallen. De Jeep Compass is verassend ruim, vooral ook op de achterbank. Daar is meer dan voldoende hoofd- en beenruimte – zeker voor een auto in deze klasse. Vreemd genoeg is de instap achterin dan weer wat krap. De doorgang is smal en je moet enigszins over de wielkuip heen stappen. Maar als je eenmaal zit ben je dat snel vergeten. Je vindt er een USB-aansluiting, een 12 Volt aansluiting en zelfs een 230 Volt stopcontact! Elke ouder weet: dat betekent dus geen zeurende kinderen op de achterbank. De grote verandering ten opzichte van het vorige modeljaar is natuurlijk het dashboard. Daarop prijkt nu een groot infotainmentscherm. Wat een verademing is dat ten opzicht van het kleine scherm dat zijn voorganger had. Het laat zich eenvoudig bedienen, is goed afleesbaar en staat op de juiste hoogte; je hoeft nauwelijks je ogen van de weg te halen om het te bedienen. Fijn is de mogelijkheid tot draadloos opladen van je smartphone. En fijn is ook de extra grote bergruimte (5 liter!) onder de centrale armsteun. De testauto is weelderig uitgevoerd met lederen bekleding. De fraaie huiden zitten in de testauto zelfs op het dashboard. Helaas voelen we hier en daar ook keiharde plastics. Jammer, dat doet dan weer wat afbreuk aan het geheel. Immers; je legt al snel 40 mille op tafel voor deze stekkerhybride dus dan mag je ook een zekere mate van chic verwachten. Het kofferruim tenslotte is bereikbaar door een kleine schopbeweging onder de bumper te geven; de klep opent dan automatisch. Handig als je je handen vol hebt met boodschappen of de ingeklapte kinderwagen. Klap je de achterbankleuning weg dan ontstaat een keurig vlakke laadvloer met een dubbele en verstelbare bodem.
De Jeep Compass en het milieu
De testauto heeft een 1,3 liter viercilinder benzinemotor aan boord. Die zou volgens Jeep een gemiddeld verbruik moeten halen van 1 op 18,2. Wil je echt een laag benzineverbruik dan moet je voor de stekkerhybride gaan. Daarbij kun je, als je gedisciplineerd het accupakket telkens oplaadt zodra dat kan – heel zuinig rijden. Vooral als jouw ritten over het algemeen korten zijn dan vijftig kilometer, bijvoorbeeld bij de dagelijkse woon-werkrit. Dan kun je namelijk louter op stroom rijden en gebruik je geen druppel benzine!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jeep Compass.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
