Auto Review Citroen C5 Aircross I
Zuinig en zeer comfortabel
Citroën C5 Aircross Hybrid Shine
- Pluspunten
- Hybride aandrijflijn
- Brandstofverbruik
- comfortabele rijeigenschappen
- Minpunten
De Citroën C5 Aircross is het vlaggenschip van het Franse merk. We testen de plug-in hybride versie: een zeer comfortabele auto met een heel eigen gezicht.
Conclusie
De Citroën C5 Aircross Hybridis zuinig, heeft een flinke kofferbak en weetondanks zijn plug-inhybride aandrijflijn gewoon raad met een caravan. Bovendien is hij heerlijk comfortabel. Met stekker is de C5 een stuk duurder dan zonder, maar dat wordt deels goedgemaakt met een rijkere standaarduitrusting. Het ruimteaanbod is in orde, al is de achterbank minder geschikt voor lange lieden.
Type auto en prijs
Een nieuwe auto ontwikkelen is een dure grap. Vandaar dat veel fabrikanten samenwerken om die kosten te kunnen delen. Citroën maakt bijvoorbeeld deel uit van hetzelfde concer als Peugeot, DS en Opel. Binnenkort komen daar de merken van Fiat en Chrysler bij. Het maakt dat deze C5 Aircross Hybrid zijn techniek deelt met de Opel Grandland, DS 7 en Peugeot 3008. De compacte crossover is er bij Citroën vanaf € 32.990, maar voor dat geld rijd je nog niet in een uitvoering met een benzine- en een elektromotor. Daarvoor moet je minimaal 42.290 euro meebrengen; bijna 10 mille meer! Voor dat geld krijg je dan niet alleen een extra krachtbron, maar ook wat meer uitrusting. Met name wat het de aanvullende rijhulpsystemen aangaat, want zaken als klimaatcontrole, een navigatiesysteem en een achteruitrijcamera zijn al aan boord. In tegenstelling tot de Opel en Peugeot kun je de plug-in hybride C5 Aircross niet met vierwielaandrijving krijgen. De Fransen geven 2 jaar fabrieksgarantie en 8 jaar - of 160.000 kilometer - op het aanwezige batterijpakket.
Hoe rijdt de Citroën C5 Aircross Hybrid
De C5 Aircross heeft een heel mooi veersysteem. De dempers werken niet op de conventionele manier, maar hebben hydraulische druklagers die in staat zijn hobbels zo goed als glad te strijken. Dat merk je vooral wanneer je een verkeersdrempel trotseert! Daar komt nog bij dat de Citroënaltijd is uitgerust met speciale comfortstoelen. Daarin is traagschuim verwerkt dat zich naar je lichaam vormt. Het zit super! Verder is de crossover ook op de snelweg keurig stil. De plug-in hybride aandrijflijn doet zijn werk moeiteloos. Het voordeel van een brandstof- én een elektromotor is het feit, dat dit soort uitvoeringen de krachtigste zijn van het modellengamma. De C5 Aircross Hÿbridbiedt 45 pk extra ten opzichte van de sterkste ‘gewone’ benzineversie: ze hebben allebei een 180 pk sterke, 1.6-liter benzinemotor onder de kap, maar de stekkerhybride is goed voor een gecombineerd vermogen van 225 pk en 360 Nm koppel. De automaat schakelt snel op om het verbruik zo laag mogelijk te houden, maar als je iemand wilt inhalen, reageert hij ook bij lage toeren kwiek op de bewegingen van het gaspedaal. Er is met andere woorden altijd voldoende trekkracht voorhanden. De Fransen zijn ’n beetje ‘sneaky’ wat het de beschikbare veiligheidsuitrusting aangaat. Standaard biedt de semi-terreinwagen al een noodremsysteem en verkeersbordherkenning, maar dat betreft uitgeklede varianten van de systemen die op onze veel duurdere testauto zitten. Alleen dan remt de Citroën bijvoorbeeld zelfstandig voor fietsers en voetgangers. Het kost iets, maar dan heb je ook wat: de prijzigste C5 Aircross kan in fileverkeer zelfs beperkt autonoom rijden.
De Citroën C5 Aircross Hybrid van binnen
De C5 Aircross 'met stekker' is best ruim. Zo meet de kofferbak met de achterbank op zijn plaats 460 liter. Overigens is dat 120 liter minder dan bij de reguliere versies. Dat komt omdat deze hybride versie een batterijpakket heeft dat de nodige ruimte opeist. Klap je de achterbank weg, dan ontstaat een vlakke laadvloer, maar wel eenmet 'kieren': daar kunnen eenvoudig spullen tussen vallen. Fijn is het grote bergvak onder de bagagebodem,waar je de laadkabel in opbergt. Zo ligt het dingniet tussen je andere spullen; zo'nkabel wordt bij gebruik snel nat en vies. Op de achterbank heb je een zogenaamde ‘bioscoopzit’; je zit dus hoger dan de mensen voorin de auto. Negatief effect op de beschikbare hoofdruimte heeft dat gelukkig niet. De beenruimte is variabel omdat je de achterbank van de Citroën kan verschuiven. De rugleuningen zijn daarnaast individueel verstelbaar. Maar ook als je die bank naar achteren schuift, houdt de beenruimte niet over. Deze SUV heeft geen middentunnel van betekenis, zodat je achterin met zijn drieën kunt plaatsnemen. Het instrumentarium van de C5 Aircross is digitaal, zodat je desgewenst de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn kunt toveren. Het scherm van het infotainmentsysteem prijkt bovenaan het dashboard, waardoor je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen om de routeaanwijzingen van het navigatiesysteem af te lezen. Dat gaat niet op voor de kachelbediening, die nu ergens onderaan de middenconsole bungelt. Het interieur van de Citroën is opgetrokken uit mooie, zachte materialen. Althans: de gedeeltes die je het meeste aanraakt. Andere delen, zoals de portierbekleding en het dashboardkastje, zijn nog gemaakt van ouderwets harde kunststoffen. Toch minder chique, net als de overdreven gestileerde luchtroosters.
De Citroën C5 Aircross Hybrid en het milieu
Een extra krachtbron en een batterijpakket; om het milieu te sparen, legt deze auto met 1.745 kilogram nogal wat gewicht in de schaal. De plug-in hybride C5 Aircross beschikt over verschillende rijmodi. Je kunt beide krachtbronnen aan het werk zetten, alleen elektrisch rijden, stroom bewaren voor een later tijdstip of de benzinemotor als aggregaat inzetten. Tijdens onze actieradiusproef – waarbij we over een 220 kilometer lang, vast traject rijden - scoorde de auto een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 19,3.De Citroën heeft 13,2 kWh aan accu’s aan boord en laadt die standaard weer vol met een schamele snelheid van 3,7 kW. Je kunt dat laadtempo optioneel verhogen tot 7,4 kW, waarmee het onder ideale omstandigheden twee uur duurt eer je weer met een volle batterij verder kunt. In de praktijk kostte ons dat aan een publiek laadpunt echter het dubbele. Ook het beloofde aantal kilometers op louter stroom werd in het dagelijks leven niet gehaald. De Fransen beloven een emissieloze actieradius van 55 kilometer, maar de boordcomputer kwam gedurende onze testperiode niet hoger dan 36 stuks.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
