Auto Review Citroen C5 Aircross I
Onbewogen oordeel
Citroën C5 Aircross PureTech 180 Feel
- Pluspunten
- Authenticiteit
- Rijcomfort
- Prijs
- Minpunten
- Binnenruimte
- Veiligheidsuitrusting
Citroëns reputatie als fabrikant van vliegende tapijten wordt nieuw leven ingeblazen met de komst van de C5 Aircross. De compacte crossover is echter lang zo smaakgevoelig niet als je op basis van die omschrijving zou verwachten.
Conclusie
Nu luxe divisie DS op eigen benen staat, geldt de C5 Aircross als het vlaggenschip van Citroën. Vanwege zijn veercomfort, het digitale instrumentarium en de rust aan boord verdient de compacte crossover die plek ook. Op zo’n belangrijke positie hadden een aangenamere veiligheidsuitrusting, wat meer praktisch gebruiksgemak en extra binnenruimte echter niet misstaan.
Type auto en prijs
Citroën mengt zich met de C5 Aircross in het drukbevolkte segment van compacte crossovers. Helemaal nieuw is dat deel van de markt niet voor het merk; de Fransen brachten tussen 2007 en 2015 al een tweetal semi-terreinwagens uit in de vorm van de C-Crosser en C4 Aircross. In feite waren dat toenmalige Mitsubishi’s met een ander typeplaatje. Deze C5 Aircross is in alle opzichten een eigen ontwerp. Met de crossover grijpt Citroën terug naar een van zijn oude merkwaarden; de fabrikant moet weer bekend gaan staan om diens fabelachtige comfort. Voor wie daar minder waarde aan hecht, is er de scherpe vanafprijs: instappen kan vanaf € 31.390. Alternatieven als de onlangs gefacelifte Hyundai Tucson en eveneens hagelnieuwe Toyota RAV-4 kosten duizenden euro’s extra. In tegenstelling tot die concurrenten is de C5 Aircross niet leverbaar met vierwielaandrijving: in plaats daarvan biedt Citroën onder de naam ‘Grip Control’ een systeem aan, dat de werking van het ESP op de ondergrond aanpast.
Hoe rijdt de C5 Aircross
De C5 Aircross is officieel de eerste Citroën die is uitgerust met een serie comfortverhogende maatregelen. Die bestaan uit extra geluidsisolatie, stoelen van traagschuim en de zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions: schokdempers óp de schokdempers. Dat wij dit Advanced Comfort-programma al kennen, komt omdat de gefacelifte C4 Cactus ook al met deze aanpassingen wordt verkocht. De C5 Aircross was toen dat model op de markt kwam nog voorbehouden aan de Aziatische markt. Onze hernieuwde kennismaking maakt net zo veel indruk: oneffenheden worden onopvallend weg gefilterd en het is verrassend stil aan boord. Geholpen door een zijdezacht schakelende, achttraps automaat doet de Citroën aan als een luxe, duurdere auto. Het is een prestatie van formaat dat de Fransen er in zijn geslaagd om van die beleving geen smaakgevoelige kwestie te maken: de koets helt nauwelijks over. De enige hinderlijke beweging waarop we de Citroën hebben kunnen betrappen, is ‘duiken’ tijdens het remmen. Wij gingen op pad met het voorlopige topmodel van de reeks: een 180 pk sterke benzineversie, goed voor 250 Nm koppel en 1.500 kilogram trekgewicht. Behalve stil is de motor ook voldoende krachtig. De besturing centreert sterk rond de middenstand. Vanwege het bescheiden glasoppervlak en de forse raamstijlen valt de semi-terreinwagen lastig te overzien. Gelukkig beschikt de C5 Aircross over een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting, waarbij een boel hulpsystemen standaard worden meegeleverd. Een nadere bestudering van de prijslijst leert echter, dat het hier om uitgeklede versies gaat. Zo functioneert het noodstopsysteem niet in het donker en herkent het op de voordeligste versie geen fietsers. Wie dat wil, moet een hoger uitrustingsniveau aanvinken. Helaas valt er niets te kiezen wat het de actieve rijstrookassistentie aangaat; die zit er altijd op en is zo hinderlijk aanwezig, dat je ‘m gauw weer uit zet. Dan valt op dat de ergonomie te wensen overlaat: meerdere bedieningsknoppen van de aanvullende veiligheidsuitrusting zitten buiten het zicht en je zult de betreffende systemen iedere rit opnieuw moeten uitschakelen.
De C5 Aircross van binnen
Keek Citroën voor de onderstelafstemming naar diens verleden, het binnenste van de C5 Aircross ademt de toekomst. Het instrumentarium is digitaal, zodat je desgewenst de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn kunt toveren. Het scherm van het infotainmentsysteem prijkt bovenaan het dashboard, waardoor je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen om het aan te sturen. Dat gaat niet op voor de kachelbediening, die nu ergens onderaan de middenconsole bungelt. Het interieur van de Citroën is opgetrokken uit mooie, zachte materialen. Althans: de gedeeltes die je het meeste aanraakt. Andere delen, zoals de portierbekleding en het dashboardkastje, zijn nog gemaakt van ouderwets harde kunststoffen. Toch minder chique, net als de overdreven gestileerde luchtroosters. Verder vinden we het opmerkelijk dat de voorste ramen niet helemaal open kunnen; de vloeiende lijnvoering van de compacte crossover eist wat dat betreft zijn tol. In de parkeergarage wordt het trekken van een toegangskaartje daardoor een pijnlijke aangelegenheid. Met de achterbank overeind biedt de Citroën 580 liter bagageruimte. Klap je de rugleuning neer, dan weet de semi-terreinwagen raad met 1.630 liter aan spullen. De bagagebodem is in hoogte verstelbaar; op die manier ontstaat een vlakke laadvloer. Het vloerdeel kun je omdraaien, zodat je de kofferbak na afloop van een bezoekje aan het tuincentrum eenvoudig kunt schoonmaken. De achterbank beschikt niet alleen over een verstelbare rugleuning, maar kan in zijn geheel worden verschoven. Wie langer is dan 1.90 meter, heeft daar alleen weinig aan: zelfs in de achterste stand valt de beenruimte tegen. De hoofdruimte achterin de Citroën wordt beperkt door het dak, dat naar binnen komt. En hoewel een middentunnel ontbreekt, kun je alsnog niet met zijn drieën op de achterbank zitten: daarvoor steekt het uiteinde van de middenconsole te ver de cabine binnen. Tot slot had een extra stroompunt geen kwaad gekund: nu staan jouw pubers elkaar vermoedelijk naar het leven vanwege die ene USB-aansluiting die ze moeten delen.
De C5 Aircross en het milieu
De Fransen bieden de keuze uit vier verschillende krachtbronnen: twee op benzine en twee op diesel. Een plug-in hybride schijnt in de pijplijn te zitten. Het beschikbare vermogen loopt vooralsnog uiteen van 130- tot 180 pk. Wij reden de krachtigste benzineversie (mét automaat), die volgens de folder 1 liter brandstof gebruikt per 17,5 kilometer. Dat is niet onze ervaring: wij kwamen uit op een score van 1 op 13.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
