Auto Review Opel Grandland X I
Gewoon met een stekker
De Opel Grandland X is er nu ook als plugin-hybride. Hij heet dan Grandland X Hybrid. Met deze aandrijflijn zou hij extra schoon en zuinig moeten zijn. Een no nonsense auto, maar dan met een stekker.
- Pluspunten
- Brandstofverbruik
- Aandrijflijn
- Ruimte
- Comfort
- Minpunten
Conclusie
De Grandland X Hybrid4 van Opel is een fijn rijdende, zuinige SUV. Met meer dan genoeg binnenruimte en een erg comfortabel weggedrag. De auto scoort eigenlijk alleen maar voldoendes, ook al ziet hij er niet spectaculair uit. Gewoon een ruime auto met een stekker. En daar is niks mis mee!
Type auto en prijs
De Opel Grandland X is een ruime gezinsauto. Het is een SUV die zijn aandrijflijnen en platform deelt met concerngenoten de Peugeot 3008 en de Citroën C5 Aircross. Dat geldt ook voor de nieuwste aandrijflijn, een hybride systeem dat bestaat uit een benzinemeotor en een elektromotor. De bijbehorende batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden (en gebruikt die energie vervolgens weer), maar kan ook via een stekker worden opgeladen, thuis of aan een publieke laadpaal of snellader. De semi-terreinwagen kost vanaf € 34.199, maar deze stekkerversie kost minimaal € 41.449. De testauto is echter geen Grandland X Hybrid maar een Grandland Hybrid 4. Hij heeft dus ook nog eens vierwielaandrijving. Fijn als je een caravan trekt of geregeld de bergen in gaat op wintersport. Deze versie kost € 48.049. Maar dan heb je wel een gecombineerd vermogen van 300 pk onder je rechtervoet. En je hebt een automaat. De testauto is heeft het Ultimate uitrustingsniveau (€ 54.199, en heeft een boordlader (voor snelladen) en een aparte kleurstelling. Als je dus wilt kun je zo de prijs opdrijven tot € 56.695.
Hoe rijdt de Grandland X
De rijeigenschappen zijn aangenaam. Vering en demping zin afgestemd op een comfortabele rit, zonder week en deinend te zijn. Sterker nog, op korte oneffenheden reageert hij een tikje stug. De hybride aandrijflijn heeft de prettige eigenschap om niet meteen alle stroom op te willen/hoeven maken voordat de benzinemotor mee doet. Veel hybrides hebben die eigenschap wel en dat kan best onhandig zijn. Soms wil je de stroom bewaren voor gebruik in de stad en het er niet in no-time doorheen jagen op de snelweg. De Grandl;and X rijdt wel altijd elektrisch weg, maar je kunt vervolgens met een keuzeknop voor Hybrid kiezen. Hij kan trouwens maximaal 50 kilometer louter op stroom rijden. Het batterijpakket is 13,2 kWh groot. Naast de standen ‘hybride’ en ‘elektrisch’ is ook keuze uit ‘sport’ en ‘vierwielaandrijving’. Maar beide heb je in Nederland eigenlijk niet nodig. In Sport wordt hij – voor een SUV - wel bloedsnel! Verder kun je de achttraps automaat - die voortreffelijk zijn werk doet – behalve in Drive ook in Brake zetten. Dan reageert de auto net zoals in Drive, totdat je het gas loslaat. De aandrijflijn gaat dan voelbaar energie regeneren en zet dat om in stroom. Dat slaat hij op in de batterij. Het samenspel tussen de motor en de elektromotor is dus goed. Eenmaal op snelheid is de Opel aangenaam stil; ook het wind- en bandengeruis blijft netjes binnen de perken. Optioneel kun je de Grandland X uitrusten met zogenaamde comfortstoelen. Een aanrader, want ze bieden extra zijdelingse steun en langere inzittenden kunnen hun benen dan fatsoenlijk laten rusten. De Opel stuurt wat licht. Verder vraagt de startknop enige nadruk wanneer je de motor wil starten of het zwijgen op wilt leggen: een trekje dat we al van de Franse zustermodellen van de Opel kennen. Ook de aanvullende veiligheidsuitrusting komt overeen, overigens zonder dat de hulpsystemen identiek reageren. De actieve rijstrookassistentie van de Grandland X is gelukkig bijvoorbeeld een stuk minder dwingend en dat bevalt ons prima. Vanwege het bescheiden glasoppervlak en een forse dode hoek over je rechterschouder beoordelen we het zicht rondom als matig. De testauto heeft een achteruitrijcamera. Dat helpt.
De Grandland X van binnen
De Opel beschikt over een infotainmentscherm dat relatief hoog op het dashboard is geplaatst, waardoor je bijvoorbeeld eenvoudig de navigatiekaart kunt aflezen. Door die positionering komt de kachelbediening wel onderaan de middenconsole te bungelen. Wil je de verwarming een graadje hoger zetten, dan zal je jouw ogen van de weg moeten halen. Het dashboard van de Grandland X telt weinig knoppen, maar de exemplaren dié er op zitten, zijn priegelig klein. En de menu’s van het infotainmentsysteem zijn niet altijd even logisch. Zo piept de auto voor elke snelheidscamera, maar dat piepje uitzetten is geen sinecure! Wel beschikt het interieur over meer dan genoeg opbergmogelijkheden. De been- en hoofdruimte is ook riant: op de achterbank kunnen volwassenen boven de 1.90 meter uitstekend zitten. De Opel heeft geen middentunnel van betekenis, maar omdat het uiteinde van de middenconsole relatief ver het interieur binnen komt, passen er alsnog geen drie personen naast elkaar. Aan dat uiteinde vind je trouwens wel een volwaardig stopcontact. De kofferbak van de Grandland X is minimaal 514- en maximaal 1.652 Liter groot. Klap je de rugleuning van de achterbank neer dan ontstaat er een vlakke laadvloer. Daarnaast is de bagagebodem in hoogte verstelbaar. Onder de bodem kun je de laadkabel kwijt. De Ultimate-versie waarmee wij rijden is echt van alle gemakken voorzien. Stoelverwarming en -verkoeling, volautomatische airconditioning, LED koplampen met automatische grootlicht-assistent draadloos opladen van je telefoon en ga zo maar door.
De Grandland X en het milieu
Het brandstofverbruik van de Grandland X Hybrid4 hangt sterk samen met jouw discipline om de auto waar het maar kan aan de laadpaal te hangen om de 13,2 kWh grote batterij op te laden. De auto kan vervolgens maximaal 50 kilometer louter op stroom rijden. Doe je dat, dan is een gemiddeld brandstofverbruik van 3,9 liter/100 km (1 op 25,6) fluitend haalbaar. Maar doe je dat niet dan is een verbruik van 5,2l/100 km je deel – wat nog steeds netjes is trouwens. Het is trouwens aan te raden de optionele boordlader te bestellen als je deze auto daadwerkelijk gaat kopen. Als je bij de (juiste) laadpaal staat scheelt dat flink in laadtijd.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
