Auto Review Volkswagen Passat V (B5) 1e facelift
Zakelijke bestseller
Volkswagen - Passat
- Pluspunten
- Introductie (bijna) overbodig
- Heel comfortabel
- Minpunten
- Ingetogen uiterlijk
- Nogal wat mankementen bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
Passats worden vaak intensief gebruikt. Dat is er mede oorzaak van dat bij de Wegenwacht diverse serieuze mankementen bekend zijn. Bij de TSI-benzinemotoren komt het voor dat de distributieketting rekt en/of de spanners slap worden. Dat is op zich al een dure reparatie, maar als die ketting een tandje overslaat, kan het tot zware motorschade leiden. Bij deze motoren kan ook de aandrijving van de oliepomp kapot gaan, met alle gevolgen van dien. Bij de oudere 1,9 en 2,0 liter TDI’s zijn de turbo’s berucht en de pompverstuivers (4 stuks) kunnen per stuk de geest geven. Die kosten rond de € 600 per stuk. De brandstofpomp houdt er wel eens mee op en ook bij deze diesels komen kapotte oliepompen voor, wat tot zeer grote motorschade kan leiden. De latere (‘common rail’) diesels zijn een stuk betrouwbaarder. De DSG-transmissie kan door slijtage vanaf zo’n 100.000 kilometer leiden tot startproblemen, de koppelingsplaten (2 stuks) kunnen verslijten en het twee-massa-vliegwiel kan voor problemen zorgen. Dat zijn stuk voor stuk forse garagerekeningen. Het komt ook voor dat er sluiting ontstaat in de bediening van de DSG-transmissie. Dan klopt steeds opnieuw een zekering eruit en daar is eigenlijk niks tegen te doen, anders dan de hele transmissie vervangen, maar dat is dan vaak economisch niet meer zinvol. Bij de elektrisch bediende parkeerrem komt het nog wel eens voor dat die niet wil ‘lossen’, waardoor wegrijden niet mogelijk is. In geval van nood verwijdert de Wegenwacht desnoods de elektromotoren uit het systeem, waardoor de auto in elk geval weer rijdbaar is, maar wel steeds een waarschuwing op het dashboard blijft geven.Waar praten we over?
Na een eerste levensfase als lease- of gewoon zakenauto, zit heel deze generatie van de Volkswagen Passat al lang en breed bij de tweede of zelfs derde eigenaar. Het occasionaanbod is geslonken, want een deel van die ex-zakenauto’s, met name diesels, is in de export gegaan, onder meer naar Oost-Europa. In ons land is nu eenmaal weinig vraag van particulieren naar een gebruikte diesel van dit formaat, met in de regel een flinke kilometerstand. Gelukkig is er een categorie kopers die inziet dat met een bescheiden investering en slechts iets hogere rijkosten zo’n Passat veel ‘meer auto’ biedt dan de voor de hand liggende Golf of Polo.Uitvoeringen en varianten
In principe is elke versie van de Passat er als vierdeurs sedan èn als vijfdeurs Variant, ofwel stationwagen. Het aantal technische varianten is heel groot. De basis-benzinemotor is een 1,6 liter met 75 kW/102 pk, dat is een vrij ouderwetse achtklepper. De 1,6 FSI is een zestienklepper met directe inspuiting (85 kW/115 pk), maar die is in 2008 uit het programma gegaan. De 1,4 TSI (turbo) met 90 kW/122 pk kwam daarvoor in de plaats. Vanaf 2009 was die er ook met 110 kW/150 pk en dat was juist weer de vervanger van de eerdere 2,0 FSI met hetzelfde vermogen (ook met vierwielaandrijving geleverd). Dan kennen we vanaf 2007 ook nog een 1,8 TSI met 118 kW/160 pk en een 2,0 TSI met 147 kW/200 pk. De 3,2 liter FSI (zescilinder) met 184 kW/250 pk en standaard syncro-vierwielaandrijving is het klapstuk, maar wel een zeldzaamheid in ons land. Bij de diesel zien we de vertrouwde 1,9 liter TDI met 77 kW/105 pk tot herfst 2009. Daarvoor kwam toen de nieuwe 1,6 TDI met hetzelfde vermogen in de plaats. De 2,0 TDI met 103 kW/140 pk heeft heel de productcyclus uitgediend. Kort na de introductie van dit model kwam die motor er ook met 125 kW/170 pk. Beide zijn ook met vierwielaandrijving beschikbaar geweest. Eind 2008 verscheen er ook nog een 81 kW/110 pk sterke versie van de 2,0 TDI. De normale uitvoeringen heetten Trendline, Comfortline, Sportline en Highline. Niet alle uitvoeringen zijn met alle motoren te combineren, de onderlinge verschillen bestaan vooral uit afwerkingsdetails. De Passat kent vrijwel geen actiemodellen, alleen in 2007 eentje ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van Volkswagen in ons land. Alle dieselvarianten zijn er ook geweest als Blue Motion, een extra zuinige versie, dank zij enkele kleine ingrepen.De Volkswagen Passat als occasion
Deze generatie van de Passat is destijds erg goed verkocht en ondanks de genoemde export staat er nog steeds een flink aanbod in het land. Het bijzondere daarbij is dat de vraag nou niet zo overweldigend is. Dat is mooi, als je voor zo’n gebruikte Volkswagen in de markt bent. De klanten staan niet te dringen, dus je kunt rustig kijken en vergelijken en als het interessant wordt, kun je het misschien ook nog eens over de prijs hebben. Het is vaak handig als je even via www.rdw.nl controleert wat de datum van de laatste tenaamstelling is (dat kan ook de opname in de handelsvoorraad zijn). Zo weet je of die Passat daar al lang te koop staat en –dus- of de verkoper er onder hand een keer vanaf wil… Van het totale aanbod is iets meer dan de helft een Variant en de diesels maken ook nog steeds ruim de helft van het aanbod uit. Opvallend: dat dieselpercentage ligt bij de Variants nog wat hoger, een sedan tref je gemiddeld wat vaker als benzineversie. Veel Passats hebben flinke kilometerstanden, een diesel met ruim drie ton is geen uitzondering. Dat is op zich geen bezwaar, mits er een gedegen onderhoudshistorie ter inzage is. Leg die even naast de opmerkingen van de collega’s van de Wegenwacht (geel kader), dat kan zeer belangrijke informatie over de auto opleveren. En verder? Zoek een mooie, nette en laat een verwaarloosde, ‘uitgewoonde’ gewoon lekker staan. Er staan er genoeg in het land, dus laat je niet verleiden tot aankoop, als je geen ‘klik’ met de auto hebt.De proefrit
De Passat is een heerlijk comfortabele en ruime auto in het gebruik. Dit is er echt eentje in de categorie ‘Zuid-Frankrijk in een dagje’. Dat kan ook meteen met het hele gezin, de Passat sedan is zo’n beetje ‘kampioen bagageruimte bij niet-stationcars’ (565 liter!) en ook de Variant is heel ruim en praktisch. De latere exemplaren lijken iets straffer afgeveerd dan de eerste bouwjaren. Vooral op dwarsrichels reageert zo’n late Passat wat sterker. De voorstoelen zitten ook opvallend goed en ze zijn veelzijdig verstelbaar. We reden onder meer met een 1,4 TSI en het is verbazingwekkend hoe goed die motor raad weet met de toch niet echt compacte Passat. De DSG-transmissie verhoogt het comfort nog verder, mede door vaak al zó vroeg te schakelen, dat de motor bijzonder stil blijft. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 13 á 14 is met die 1,4 haalbaar. Een 2,0 TDI is niet eens zoveel zuiniger (1 op 15 á 16).Conclusie
De klasse waarin de Passat valt, zit als occasion een beetje in het verdomhoekje en dat is totaal niet terecht. Dit zijn relatief betaalbare, heel fijne gebruiksauto’s. Technisch is de Passat niet de beste auto die te koop is. Dat is bij de aankoop wel iets om op te letten. Koop je de goeie, dan kun je er jarenlang een fijne auto aan hebben.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
