Auto Review Volkswagen Passat V (B5) 1e facelift
Bestseller op leeftijd
Deze generatie Volkswagen Passat is als occasion vele jaren heel populair geweest. Dat kwam mooi uit, want destijds zijn ze nieuw in grote aantallen als zakenauto op de weg gekomen. Veel zijn er naar het buitenland geëxporteerd, maar nu biedt de Passat véél auto voor het geld.
- Pluspunten
- Best comfortabel
- Variant duidelijk het meest geliefd
- Minpunten
- Uiterlijk wat saai
- Bij hogere kilometerstanden kans op dure reparaties
Wat vindt de Wegenwacht?
Elektronica speelt ook deze Volkswagen Passat parten. De latere benzineversies hebben al de individuele bobines die het wel eens laten afweten. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Doorrijden is funest voor de katalysator, als er snel aan een bobine is te komen, is vervanging een kleinigheid. De luchtmassameters van benzinemotoren vervuilen en gaan vast zitten. Vervanging is duur. Remlichtschakelaars gaan vaak stuk. Een slecht trekkende diesel is vaak alleen een lek slangetje op de wastegate van de turbo. Voor de Wegenwacht is dat een kleinigheidje. Bij diesels met een verstelbare turbo gaat die verstelling vast zitten, dat kan een nieuwe turbo kosten. De gasklep van een diesel kan ook vast gaan zitten door vervuiling. Het kan ook voorkomen dat de ruitenwissers weigeren, wat wordt veroorzaakt door een defect relais op de interval. De Wegenwacht kent een tijdelijke oplossing waardoor de wissers het weer in één stand doen. In de garage moet er dan een nieuw relais in.
Over de Volkswagen Passat
Samen met auto’s als de Opel Vectra en Ford Mondeo was deze Passat vele jaren bij uitstek een ‘vertegenwoordigersauto’. Jaarlijks zijn er duizenden op de weg gekomen via leasecontracten of in eigendom van bedrijven. De tweede eigenaren zijn vrijwel altijd particulieren, die in een gebruikte Passat en dan vooral de ruime Variant een uitstekende gezinsauto vinden. Dit is toch net even wat meer auto dan de nog populairdere Golf en een Passat kost gebruikt nauwelijks meer. Dat weten kopers in voormalige Oostbloklanden ook, dus dit model Passat verdwijnt met bosjes het land uit in oostelijke richting. Als je in de markt bent voor zo’n Volkswagen, dan is je ‘concurrent’ dus niet zelden een Pool of en Litouwer…
Uitvoeringen en varianten
In principe is elke uitvoering van deze Passat er als vierdeurs en als Variant. Mede door de lange looptijd van het model zijn er nogal wat motoren in dit model geleverd. In 2000 kreeg deze Passat een facelift, direct herkenbaar aan de grotere grille met chroomlijstje. Bij die gelegenheid zijn er ook wat nieuwe motoren gekomen. Bij de benzinemotoren is de gewone 1,6 met 75 kW/102 pk in alle bouwjaren geleverd. De 1,8 liters met vijf kleppen per cilinder en 92 kW/125 pk of (met turbo) 110 kW/150 pk waren ideaal voor dit formaat auto. De gewone 2,0 liter met 85 kW/115 pk is er ook vrijwel vanaf de start. In 2002 groeide de 1,8 naar 2,0 liter, met 96 kW/130 pk. Er was tot 2003 ook een 2,3 liter VR5 (óók 110 kW/150 pk) en zelfs een 2,8 liter VR6 met 142 kW/193 pk. Die zijn nu zeldzaam. In 2001 kwam eer zelfs een unieke 4,0 W8 met 202 kW/275 pk en permanente vierwielaandrijving. De basis-TDI was in het begin een 1,9 liter met 66 kW/90 pk, gevolgd door dezelfde motor met 81 kW/110 pk en vanaf 1998 de 1,9 TDI 85 kW/115 pk ‘Pumpe-Düse’-dieselmotor. De 2,5 liter V6 TDI ( 110 kW/150 pk) is hier weinig verkocht. Na 2000 is er een heel nieuwe serie TDI’s (Pumpe-Düse, ook) als 1,9 TDI met 74 kW/100 pk en 96 kW/130 pk en de 2,0 TDI doet zijn intrede met 100 kW/136 pk. De 2,5 TDI bleef. De vaste uitvoeringen heetten Trendline, Comfortline, Highline en in een aantal versies Sportline. Actieversies heten onder meer Turijn en Athene.
De Volkswagen Passat als occasion
De volgende generatie Passat dient zich volop aan als occasion in steeds betaalbaardere prijsklassen, waardoor de prijzen van dit moment onder druk staan. Dat is jammer voor de eigenaren die afschrijven, maar goed nieuws voor wie nu wil kopen. Je vindt deze Passats met astronomische kilometerstanden nu al in de allerlaagste prijsklassen. De jongste exemplaren moeten ondanks eveneens enorme kilometerstanden nog steeds behoorlijke prijzen opbrengen. Die gaan dus hard naar beneden. Daar zitten juist ook de exporteurs op te azen, dus als je een buitenkansje ziet, aarzel dan niet, die beroepsjongens kijken hier elke dag naar. Ondanks alles is het aanbod nog steeds heel groot en voor een fatsoenlijk exemplaar hoef je dus niet ver van huis. Let je wel op een gedegen onderhoudshistorie?
De proefrit
Een goed onderhouden Passat rijdt heerlijk. Hij is vooral op comfort ontwikkeld en verwerkt oneffenheden uitstekend, zelfs drempels. De enorme bagageruimte (475 liter in de sedan) is een mooi pluspunt voor een gezinsauto. Volkswagen heeft prima voorstoelen, maar ook achterin is het heel goed en lang uit te houden, mede omdat de Passat opvallend veel beenruimte biedt. Dit is vooral een stayer, geen sprinter, zet zo’n Passat op de snelweg en je rijdt zó naar je vakantiebestemming, maar bochtenwerk is niet zo aan hem besteed.
Conclusie
Veel ruimte en comfort voor een heel schappelijke prijs, dat is wat deze Passat-generatie als occasion heeft te bieden. De Variants zijn het meest gewild, dus als je die niet per se nodig hebt, kijk dan naar een sedan, want die zijn lager geprijsd.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Passat.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
