logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat 500 II (312) 1e facelift

Tijdloos!

De Fiat 500 is als occasion heel gewild. De 500 is er in zijn ‘nieuwe’ vorm al sinds 2007, waardoor het koddige Fiatje voor een steeds breder koperspubliek beschikbaar komt. Wie echt helemaal ‘bij’ wil zijn, kiest voor een recente, met moderne techniek.

Pluspunten
  • Enorme variatie in uitvoeringen
  • Rijdt verrassend goed
  • Prima betrouwbaarheid
  • Tijdloos geslaagd model
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Fiat 500 kent de Wegenwacht enkele, kleine, vaker optredende euvels. Als het contact helemaal niet aan gaat, kan dit komen door vuil en een slecht contact op de minpool van de accu. De Wegenwacht maakt dit snel in orde. Na enige weken stilstand kan het gebeuren dat een Multi-Air motor bij de start snel ronddraait, maar niet aanslaat. Als de motorolie op peil is, gewoon doorstarten tot deze druk opbouwt en aanslaat. Een TwinAir- of MultiAir-motor die afslaat en onregelmatig loopt kan worden veroorzaakt door een te laag oliepeil. Deze motoren gebruiken oliedruk om de kleppen te openen en bij te weinig olie lukt dat niet of niet voldoende. Dus… regelmatig peilen! De peilstok zit bij deze motoren aan de olievuldop. Een Dualogic-automaat die niet wil schakelen, dat is een elektronische storing. Dit is mogelijk door de bestuurder zelf te verhelpen door drie keer het contact aan en weer uit te schakelen.

Over de Fiat 500

Dit feitelijke eerbetoon aan de echte oude 500, is een aanhoudend succes. De huidige 500 refereert optisch heel duidelijk aan die oude, maar is in de huidige tijd, met hedendaagse eisen heel goed bruikbaar. Sterker nog, er zijn al volop mensen die de oude 500 helemaal niet zo bewust hebben meegemaakt en toch als een blok ‘vallen’ voor deze nieuwe. Hij is koddig en onderscheidend en daarbij is het een sterk punt dat er volop mogelijkheden zijn om de auto helemaal naar eigen smaak aan te kleden. Daarmee heeft iedere koper zijn (of vooral: háár) eigen 500.

Bovendien zijn er mogelijkheden te over om na een aantal jaren rijden in een 500 opnieuw te kiezen voor het tijdloos leuke model, maar dan wel met moderne techniek en in een bij de tijd passende uitrusting. Daarover hebben we het hier, want we beperken ons hier tot de versies ná de facelift van 2016. Let wel: de elektrische 500e valt niet binnen deze occasiontest.

Uitvoeringen en varianten

De 500 is er in twee carrosserievarianten. Naast de normale tweedeurs is er de 500C, dat staat voor Cabrio, voorzien van een elektrisch bediend stoffen dak dat helemaal open kan, maar daarbij blijven de zijruiten en omlijstingen wel gewoon staan. Daarmee is het strikt genomen geen echte cabriolet, maar vooruit. Alle uitvoeringen van de ‘dichte’ versie, zijn ook leverbaar als 500C.

Fiat heeft nogal wat geschoven met de motorische specificaties van de 500. Alleen vanaf de verkoopstart tot begin 2018 was er een 1,0 tweecilinder met 44 kW/60 pk, als echte basismotor en in slechts twee uitvoeringen. Daarnaast was er de 1,0 tweecilinder met turbo en intercooler, goed voor 59 kW/80 pk. Er was vanaf de start ook een viercilinder, een 1,2 met 51 kW/69 pk, die ook is geleverd met een vijftraps semi-automaat. In het voorjaar van 2019 zijn de tweecilinders vervangen door een nieuwe, 0,9 tweecilinder met turbo en intercooler, goed voor 63 kW/85 pk en een sterkere versie met 77 kW/105 pk. Begin 2021 is het hele motorenprogramma opzij geschoven voor één nieuwe krachtbron, een 1,0 driecilinder mild-hybrid met 51 kW/70 pk.

Los van al die motorenwissels is er een enorm aantal uitvoeringen van de 500. De normale versies heten Pop, PopStar, Young, Lounge, Sport en S. Als tijdelijke uitvoeringen zien we onder meer de Club, Cult, Connect, Hey Google, Rockstar, Launch Edition, Mirror, Holiday Edition, Society Edition, Anniversario, Collezione en Dolcevita.

De Fiat 500 als occasion

De enorme wirwar aan uitvoeringen en motoriseringen, plùs een royaal aanbod kleuren en opties, maakt dat er vrijwel geen twee identieke 500’s bestaan. De variatie wordt alleen nog groter op de occasionmarkt, want dan komen er ook nog eens bouwjaren en kilometrages bij. Er staat wel een enorm aanbod gebruikte 500’s in het land, maar dit maakt onderling vergelijken van de aangeboden auto’s echt lastig. Daarbij ligt het er natuurlijk sterk aan in hoeverre je ‘vast houdt’ aan bepaalde wensen. Moet het een cabrio zijn? Kijk, dat maakt het al een stuk duidelijker, want dat is ongeveer een achtste van het totale aanbod. Als de verdere wensen in kleur en uitvoering heel specifiek vastliggen, is het een kwestie van goed speuren, maar dan wèl meteen toeslaan wanneer ‘de ideale 500’ beschikbaar is. Het is wel aan te bevelen een serieuze proefrit te maken, dat geldt altijd, maar zeker wanneer het een exemplaar betreft met een tweecilindermotor. Met name het specifieke geluid van die motor en het hele gevoel van de auto moet je maar net liggen. Zo niet: kies een drie- of viercilinder. Een deel van het totale aanbod staat uiteraard bij de officiële Fiat-dealers.

De proefrit

De 500 blijft een auto die je telkens als je wilt instappen een glimlach bezorgt. Zó leuk is-ie! Zo’n 500 is wel typisch een auto die je puur voor jezelf koopt. OK, er kàn nog iemand naast je zitten, maar dan houdt het aardig op. De achterbank is –begrijpelijk, bij dit formaat- echt heel klein en voor volwassenen onbereikbaar. Een kinderzitje achterin zetten is ook een hele toer. De bagageruimte is met 185 liter inhoud ook niet overdadig. De wekelijkse boodschappen kunnen er net in… als je alleenstaand bent. Wil je mee, dan kan de achterbank ‘plat’ en is er ruim 600 liter aan bagage mee.

Achter het stuur is het even wennen. De voorstoelen zijn eenvoudig en hebben nogal korte zittingen. Gewenning vraagt ook het instrumentarium dat wel leuk van vorm is, maar niet ideaal afleesbaar. De versnellingspook staat op een soort sokkel, dat is ook even wennen, maar blijkt al gauw heel fijn te werken. De 500 is ook een heerlijke auto om te rijden, niet in de laatste plaats in stadsverkeer. Met de fijne besturing en zijn krappe maatvoeringen is hij ideaal wendbaar, maar pas bij inparkeren wel op, want je kunt niet zien hoe groot de auto eigenlijk is. De 500 is stevig geveerd en van zichzelf natuurlijk best kort, dus oneffenheden of zelfs verkeersdrempels komen hard door in het interieur. We reden de latere 0,9 liter tweecilinder, die echt ruimschoots sterk genoeg is en het leuke ‘tweepits’-geluid past eigenlijk best wel bij de auto.

Het verbruik is sterk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. wie niet alleen in de stad rijdt, maar ook regelmatig stukken snelweg, komt met gemak aan een gemiddeld verbruik rond 1 op 18 (0,9 liter 2 cil.)

Conclusie

Fiat heeft luxeprobleem. Na ruim vijftien jaar is de 500 nog steeds een aanhoudend succes. Het uiterlijk ‘mag’ niet wezenlijk veranderen, dus dit model is onvervangbaar. Ach… zo lang er nog zoveel liefhebbers zijn van de 500, in al zijn vormen… als de auto helemaal bij je smaak past, hoef je niet lang te twijfelen. Kies wel precies de goeie!

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Fiat 500.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Zeeuw Automotive, Zwijndrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.