logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Leon III (5F)

Sportief gezicht

Seat - Leon

Seat sluit een moeilijk jaar hoopvol af. Eind december maakt de nieuwe Leon zijn debuut in de showroom. Met dit ‘eindejaarsgeschenk’ hoopt het merk het tij te keren. Gaat dat met deze compacte vijfdeurs hatchback lukken?

Conclusie

Uitgerust met volledig uit led-verlichting bestaande koplampen (optioneel) zie je de nieuwe Leon in het donker niet snel over het hoofd. Ook bij daglicht is de auto duidelijk herkenbaar als een Seat. Dat is bij een aantal andere actuele Seat-modellen, zoals de Alhambra, de Mii en de Toledo, niet het geval. Met de Leon toont Seat, zeker qua exterieurdesign, eindelijk weer eens zijn sportieve gezicht. Toch richt het merk zich niet alleen tot de sportieve rijder. Integendeel: voor die categorie zijn er de FR-uitvoeringen. Door in te zetten op ruimte, comfort en een goede prijs-kwaliteitverhouding hoopt Seat veel gezinnen en leaserijders voor zich te winnen. Om dat doel te kunnen bereiken heeft de Seat Leon alles mee, behalve de huidige economische omstandigheden dan.

Type auto en prijs

Dat Seat alles op alles zet om van de nieuwe Leon een verkoopsucces te maken, blijkt wel uit de prijs. Nog voor het model zijn showroomdebuut maakte, scherpte Seat de eerder bekendgemaakte vanafprijs al met € 500,- aan. De instapper kost nu € 18.250. Voor dat bedrag schaf je de Entry-uitvoering aan. Aanvankelijk lag de instapprijs slechts € 40,- lager dan die van de nieuwe Golf. Hoewel dit appels met peren vergelijken is – de goedkoopste Golf is een driedeurs, de Leon een vijfdeurs – was dit pr-technisch niet zo handig. Door het geringe prijsverschil leek de Seat verhoudingsgewijs duur. Volgens de importeur ligt de prijs van een Leon nu (vrijwel) altijd 10 procent onder die van een vergelijkbare uitvoering van de Golf. De naam Golf is al veelvuldig gevallen; dat is geen toeval. De Seat Leon behoort tot dezelfde (midden)klasse, die veelzeggend ook wel als Golf-klasse wordt aangeduid. Meer dan ooit mikt Seat met de compacte vijfdeurs hatchback op een zo breed mogelijke doelgroep. Internationaal wordt de auto in de markt gezet als echte gezinsauto.

Hoe rijdt de Seat Leon

Als een Golf, zou je bijna zeggen. Dat model vormt immers de basis van de Leon. Doordat de wielophanging en de stuurinrichting op maat gemaakt zijn, heeft de Leon wel degelijk een eigen karakter. Als gezinsauto voor een brede doelgroep ligt het zwaartepunt van de rijeigenschappen op comfort. Dat geldt voor zowel de afstelling van de vering als het weggedrag. De besturing is zeer licht, maar levert net genoeg ‘weerstand’ op om de kwalificatie ‘gevoelloos’ te ontlopen. De wegligging is, ook bij hogere snelheid in scherpe bochten, meer dan uitstekend. De versnellingspook beweegt zich soepel naar de verschillende verzetten. Opvallend is hoe stil de auto is. Het geluid van de motor en windgeruis dringen ook bij hogere snelheden nauwelijks in het interieur door. Eigenlijk is alleen het geluid dat de banden produceren waarneembaar, en dan nog in beperkte mate. De motoren waar straks de meeste vraag naar zal zijn – de 1.4 TSI-benzinemotor met 90 kW (122 pk) in de particuliere markt en de 1.6 TDI-dieselmotor met 77 kW (105 pk) bij de leaserijders – kwijten zich uitstekend van hun taak. Wie met de Seat Leon de ‘comfortzone’ wil verlaten, kan kiezen voor een van de sportieve FR-uitvoeringen. De topmotoren, de vanaf mei 2013 leverbare 1.8 TSI met 132 kW (180 pk) en de 2.0 TDI met 135 kW (184 pk), zijn zelfs uitsluitend in de FR-uitvoering verkrijgbaar.

De Seat Leon van binnen

De strak vormgegeven binnenruimte profiteert optimaal van de toegenomen wielbasis (plus 5,8 centimeter). Vooral voorin is het zeer ruim zitten. Ook bij de plaatsing van de achterbank is niet alleen met Spaanse maten rekening gehouden. Mensen met een gemiddelde lengte hebben hier voldoende been- en hoofdruimte. Wel zijn de zittingen wat aan de korte kant. Net als in de Golf zijn het dashboard en het middenconsole, tot en met de knop van de versnellingspook (vanaf de Style-uitvoering), naar de bestuurder gericht. Het dashboard straalt rust uit, biedt veel overzicht en is voor Zuid-Europese begrippen gerust sober te noemen. De afwerking en materiaalkeuze zijn net een tikkie minder dan in de Golf en twee tikkies minder in vergelijking met de Audi A3 - zijn andere ‘bloedverwant’. Het prijsverschil moet immers ergens vandaan komen. Afgezet tegen zijn prijs scoort de binnenruimte van de Seat Leon wel een dikke voldoende. Al doet de afsluitklep van het bergvakje tussen het dashboard en het middenconsole (vanaf de Style) niet erg solide aan.

De Seat Leon en het milieu

Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe Seat Leon 90 kilogram lichter. In combinatie met het nieuwe motorenaanbod leidt dat tot een fors lager brandstofverbruik (tot 22 procent). Op de 1.8 TSI na vallen alle uitvoeringen in de categorie van 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. De 1.6 TDI en 1.6 TDI Ecomotive hebben de laagste CO2-uitstoot: van beide ligt dat op 99 gr/km.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.