Auto Review Renault Megane IV
Klassieke lijnen
Renault - Mégane dCi 130
Conclusie
Qua design is de vierde generatie van de Renault Mégane een opvallende nieuwkomer in zijn segment. De bediening van de koppeling en de versnellingsbak kan beter en voor het typische Franse veercomfort klop je bij deze auto tevergeefs aan. Het basismodel is al vrij compleet uitgerust, maar helaas zijn veel (veiligheids)opties op die versie niet beschikbaar.Type auto en prijs
Nagenoeg ieder automerk is aanwezig in het compacte gezinsautosegment waarin de Renault Mégane uitkomt. Jarenlang waren de VW Golf, de Opel Astra en de Peugeot 308 daar de goudhaantjes. Door de fiscale bijtellingsregels werden de kaarten opnieuw geschud en speelde de Mégane in Nederland opnieuw een tijdje een rol van betekenis. Vanaf 2016 gaat alles er weer compleet anders uitzien, wanneer de 14%-regeling verdwijnt. In tegenstelling tot veel klassegenoten, is het Renault nét niet gelukt om de nieuwe Mégane onder de magische grens van twintig mille en 106 gram te houden, met een instapprijs van € 20.290 voor de 100 pk sterke 1.2 benzine (120 g/km CO2). Alleen de diesels (vanaf € 23.890) vallen in de lage bijtellingscategorie.Hoe rijdt de Renault Mégane dCi 130
Het colaflesje waarop het lijnenspel van de Mégane is geïnspireerd, vloeide voort uit de pen van de Amerikaan Raymond Loewy. Hij liet zich op zijn beurt inspireren door vrouwelijke rondingen. Niet voor niets hanteren autodesigners termen als ‘taille’ en ‘heup’ om hun ontwerp toe te lichten. Bekijk de nieuwe Mégane recht van opzij en je herkent er de Coke bottle styling in. Daarnaast heeft deze Renault een expressief front en een fraaie achterpartij, waarbij de verlichting een prominente rol speelt. De c-vormige led-dagrijverlichting ontbreekt op het basismodel. Maar nu achter het stuur! Dat doen we in een Mégane met de voorlopig krachtigste dieselmotor, een 1.6 met 130 pk. Alleen de fikse trekkracht (320 Nm koppel) verraadt dat het om een dieselmotor gaat, verder is hij stil en trillingvrij. Bij 130 km/h in de zesde versnelling staat de naald van de toerenteller bij 2.500, dat is niet eens extreem laag. De bediening van de koppeling vraagt om enige gewenning. Het pedaal werkt opmerkelijk licht en het moment dat de koppeling aangrijpt is nogal abrupt. Het schakelen gaat met lange slagen en eveneens zeer licht. Een automaat is in combinatie met deze motor niet leverbaar, evenmin op de 1.2 benzine (komt later op de 1.2 met 130 pk). Typisch, aangezien de vraag naar een automatische transmissie eerder toe- dan afneemt. Al na de eerste kilometers openbaart de Mégane zicht als een vrij sportieve auto. Dat begint al met de besturing, die voldoende gevoel biedt en waarmee je de auto met veel precisie door bochten stuurt. Deze topversie beschikt dan ook over Multi Sense, een systeem dat de besturing en de respons op het gaspedaal aanpast, variërend van comfort tot sport. De werking van de schokdempers is niet aan dit systeem gekoppeld, dus verwacht niet ineens meer veercomfort als je voor die modus kiest. En daarmee is meteen gezegd dat de Mégane niet het Franse veerkarakter biedt dat sommige mensen verwachten. Hij is eerder vrij stevig geveerd. Wat wél bijdraagt aan het rijcomfort, zijn de goede stoelen en het lage geluidsniveau. De nieuwe Mégane is een stille auto, ook bij hoge snelheid. Rijgeluiden en windgeruis dringen nauwelijks door tot het interieur en mede daardoor doet de auto hoogwaardig aan. Renault biedt een keur aan rijhulpsystemen voor de Mégane. Zoals een head up display, waarop zaken als snelheid en navigatie in het directe blikveld van de bestuurder zijn af te lezen. Wat staat er nog meer op het menu? Onder meer Adaptieve cruise control, Active Emergency Braking (actief tussen 30 en 140 km/h, remt automatisch), Lane Departure Warning, Blind Spot Warning, verkeersbordherkenning en zelfs parkeersensoren aan de zijkant.De Renault Mégane dCi 130 van binnen
Niet alleen het exterieur van de Renault is een aangename verrassing, ook van binnen is er veel aandacht besteed aan design en kwaliteit. Oké, voor de lagere delen van het dashboard mag er misschien iets minder mooi materiaal zijn gebruikt dan voor de bovenste gedeeltes, maar storend is dat niet. De totaalindruk is gewoon goed. Doordacht en solide zijn woorden die in je opkomen achter het stuur van de Mégane. Hij heeft goede stoelen (met massagefunctie in de versie ‘Bose’), die, net als het stuur, over grote afstand instelbaar zijn. In het interieur speelt verlichting ook een belangrijke rol, met led-sfeerverlichtingstrips (waarvan de kleur en lichtintensiteit instelbaar zijn) in de portieren en de zijkanten van de middenconsole. Een optie die is voorbehouden aan de duurdere versies. Een blikvanger in het interieur is het van de Espace en de Talisman bekende staande beeldscherm, dat onder de naam Renault R-Link wordt aangeboden. Daarin is onder meer een navigatiesysteem opgenomen. De bediening van de radio verloopt via een aparte satelliet die een beetje achter het stuur verborgen zit in plaats van via knoppen óp het stuur. De achterbank biedt plaats aan niet al te grote volwassenen, maar de ruimte is niet maatgevend in deze klasse. De kofferbak meet 384 liter, dat is keurig.De Renault Mégane dCi 130 en het milieu
Geen woord over gewichtsreductie tijdens de presentatie van de nieuwe Mégane, die alleen als vijfdeurs leverbaar is (of Estate). Hij is dan ook geen gram lichter dan zijn voorganger, zoals dat bij veel andere nieuwe auto’s wél het geval is. Een ultrazuinige 3-cilinder 1,0-liter benzinemotor, zoals de belangrijke concurrenten die hebben, heeft Renault niet, een hybride (i.c.m. een dieselmotor) komt in 2017.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
