Auto Review Kia Ev3 I
Prima rijbereik maar geen warmtepomp
De Kia EV3 is een doordachte elektrische auto met een flink rijbereik. Hij concurreert met de Renault Mégane E-Tech, de Volvo EX30 en de VW ID.3
- Pluspunten
- prijs
- comfortabel
- actieradius long range versie
- Minpunten
- Weinig gevoel besturing
- Warmtepomp niet verkrijgbaar
De Kia EV3 is een doordachte elektrische auto. Dat er een versie is met een rijbereik van - volgens Kia - maar liefst 563 kilometer is in deze klasse op dit moment uniek. Maar de ANWB wil die verwachting wel wat temperen en verwacht in de praktijk een gemiddeld stroomverbruik van zo'n 450 kilometer en bij wintersweer nog wat minder. Minpunt: de EV3 is in Nederland niet verkrijgbaar met een warmtepomp.
Heb je een gezin en/of ben je lang dan kun je ook de Kia Niro EV overwegen – daarmee kom je nog altijd 468 kilometer ver. Er is verder de nodige concurrentie zoals de Renault E-Tech, de Volvo EX30, de VW ID.3 Deze EV3 heeft dan een scherp prijskaartje en een welke accupakket je ook kiest, hij heeft altijd een goede actieradius.
Type auto en prijzen
De Kia EV3 is – de naam zegt het al – een elektrisch aangedreven auto. Hij is er vanaf € 36.995, en ga je ‘m private leasen dan kost ie vanaf zo’n 450 euro per maand. Met deze vanafprijs komt de EV3 in aanmerking voor de subsidie van € 2950 voor particulieren die een EV kopen. De auto komt er met twee accupakketten van 58,3 kWh of 81,4kW. Beide varianten hebben dezelfde, 204 pk sterke elektromotor op de voorwielen. Minpunt: een warmtepomp is niet verkrijgbaar op de EV3.
Volgens Kia kom je met het kleine accupakket 410 km ver op één lading stroom en met de grote liefst 563 km (!), maar wij verwachten in dat laatste geval een praktijkverbruik van zo'n 450 kilometer (en bij wintersweer nog wat minder). Voor deze Long Range-versie betaal je vanaf € 41.495. De auto is er in 5 uitvoeringen en de topversie kost je 50 mille.
Je krijgt op de Kia EV3 7 jaar fabrieksgarantie. Maar na drie jaar geldt er wel een kilometerbeperking van 150.000 km. Met zo’n lange garantietermijn is het handig om te weten dat die 100 procent overdraagbaar. Maar dan moeten de onderhoudsintervallen wel zijn nagestreefd en dat onderhoud bij dealer hebben plaatsgehad.
Je kunt de auto mooi of lelijk vinden, maar één ding staat vast: dit is overduidelijk een Kia. Hij lijkt vooral op een EV9 die te heet is gewassen. De Koreaanse marketeers hebben allerlei hippe termen bedacht voor de lijnvoering zoals Opposites United-design. En dit zijn geen lampen maar Star Map-lichten. Enfin, oordeel zelf. Met een lengte van 4 meter 30 is hij 3 cm langer dan een Volvo EX30. Een Peugeot e2008 heeft ongeveer dezelfde lengte.
Wat zijn de voornaamste concurrenten van deze Kia? Dat zijn de Renault Mégane E-Tech en de Volvo EX30. Wat die Volvo betreft: daarvan is onlangs de prijs verhoogd – waar trouwens bijna alle merken de prijzen Van hun EV’s noodgedwongen verlagen omdat de verkopen van EV’s achterblijven, maar dat terzijde. Die EX30 is er nu vanaf € 38.495 en is daarmee dus twee mille duurder dan de Kia EV3. En dan heeft die Volvo een kleinere batterij van 49 kW en minder rijbereik: 337 kilometer. De Renault is er vanaf € 36.370 en heeft, afhankelijk van de uitvoering, een actieradius van 313 voor de instapversie. Dus ook in dat geval komt de EV3 op papier verder.
Kia heeft al jaren ook de elektrische Kia Niro. De huidige Niro-EV is er vanaf € 38.995 en is daarmee dus duurder dan de EV3. Maar de Niro EV heeft wél altijd een 64,8-kWh accupakket en actieradius van 460 kilometer. Hij is ook 12 cm langer en heeft 15 liter meer bagageruimte. Kia gaat er van uit dat jongere mensen voor deze EV3 gaan en de wat ouderen/conservatieveren voor de Niro EV. Het grote verschil tussen de twee auto’s is verder dat de Niro EV er ook met hybride aandrijving is en de EV3 niet.
Hoe rijdt de Kia EV3
De EV3 is duidelijk afgestemd op een comfortabele rit. Hij is soepel geveerd wat best fijn is. Veel moderne auto’s zijn nogal stug en stoterig omdat er een flink wagengewicht in toom moet worden gehouden. Daarvan heeft deze Koreaan geen last. Tijdens de uitwijkproef bleek dat de EV3 derhalve makkelijk op één oor gaat hangen en onderstuurd wordt. Niettemin ging hij zeer stabiel door de proef heen waarbij uiteindelijk de ESP gedecideerd ingreep.
De Kia EV3 van binnen
Hoi Kia, kun je mij zeggen waar een goede filmlocatie is?…’, ‘Ik heb het warm…’, ‘Kun je iets leuks bedenken dat we vandaag gaan doen?’ Helemaal nieuw is praten tegen de auto (en een reactie van de auto op jouw stem) niet, maar Kia zegt in deze gloednieuwe elektrische Kia EV3 A.I.-software te hebben gemonteerd die een gesprek met de auto nóg meer interactief laat verlopen. Denk daarbij aan de auto die jou informatie, hulp, aanbevelingen en in volzinnen antwoord op eenvoudige vragen geeft.
Het dashboard lijkt rechtstreeks overgenomen uit de Kia EV9, de grote SUV van het Koreaanse merk. Het scherm bestaat eigenlijk uit 3 schermen: een 12,3-inch digitaal instrumentarium, een kleintje 5,3-inch scherm voor de klimaatregeling en het eveneens 12,3 inch grote infotainmentscherm waarin in heel veel functies zitten. En dan kun je ook nog een head-up display krijgen. Zoals in zoveel moderne auto’s zijn er maar weinig echte knoppen aanwezig. Er wat knoppen op het stuur voor onder meer de adaptieve cruise control en je kunt de radio harder en zachter zetten met een kleine draaiwieltje.
Een aantal zaken valt verder in dit interieur op. Om te beginnen is dat een – als extra leverbaar -uitschuifbaar tafeltje. Tijdens het wachten bij het opladen van de auto kun je je laptop er op kwijt en werken, zou je dat willen. Heb je helemaal geen zin om te werken dan kun je streamingdiensten bekijken zoals Youtube en Netflix. Daar zal wel een abonnement aan hangen maar dat het kan is leuk. De armsteun tussen de voorstoelen kun je opklappen en dankzij de redelijk brede ruimte kun je vervolgens ook als bestuurder aan de passagierskant uitstappen. Das handig als je bijvoorbeeld aan de Amsterdamse gracht staat.
Achterin is er genoeg hoofdruimte maar de beenruimte is maar nét aan. De bagageruimte is minimaal 460 en maximaal 1.250 liter groot. Daarmee is de Kia EV3 een stuk ruimer dan bijvoorbeeld de Volvo EX30 en de Volkswagen ID3. Maar de eerder genoemde Renault Megane E-Tech Electric en Kia Niro EV hebben dan weer wat meer bagageruimte. Onder de 'motorkap' vind je een 25 liter grote frunk.
De Kia EV3 en het milieu
Uiteraard kan deze Kia snelladen. Het grote accupakket slurpt de stroom naarbinnen met 128 kW, het kleine pakket met 102 kW. In pakweg een halfuur is ie in beide gevallen van 10 vol weer 80 procent vol. Aan een publieke laadpaal gaat laden met 11 kW, maar in 2026 wordt naar verluid laden met 22 kW ook mogelijk. Een warmtepomp is trouwens niet op de EV3 verkrijgbaar.
En dan nog iets interessants: dit is de eerste Kia die zowel stroom kan terug leveren aan het net of jouw eigen huis van stroom kan voorzien. Wat we langer van Kia kennen is dat de auto ook een 230 Volt aansluiting heeft – zeg maar een stopcontact – waarmee je in de auto huishoudelijke apparaten kan aansluiten. Bijvoorbeeld om een bakkie te zetten.
Regeneratief remmen behoort uiteraard tot de mogelijkheden en ook one-pedal drive is aanwezig. En dan kan hij nog twee kunstjes: op snelweg kan de Kia EV3 onder meer zelf van rijstrook wisselen als je richting aangeeft en er genoeg ruimte is en je kunt hem van afstand inparkeren. Tot slot, de Long Range mag tot 1.000 kilo trekken, de EV3 Standard Range 300 kilo.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
