logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Ev3 I

Beperkt bruikbaar

Rijtest Kia EV3 58.3 kWh Plus Advanced

Pluspunten
  • Zeer comfortabel
  • Hoogwaardige afwerking
  • Scherpe vanafprijs
  • Uitgebreide garantietermijn
Minpunten
  • Stevig stroomverbruik
  • Bescheiden binnenruimte
  • De nodige uitrusting tegen meerprijs

De Kia EV3 legt zijn eigenaar in de watten, maar laat z’n batterij in de kou zitten. De nadelige gevolgen die dat geeft, kun je opvangen. Maar alleen door meer geld aan de elektrische crossover uit te geven.

Conclusie

Het is niet moeilijk om te zien waarom de Kia EV3 in ons land op het moment van schrijven de best verkochte (elektrische) auto is. Je krijgt heel wat auto voor je geld. Of het nu gaat om de algehele afwerking, het rijgedrag of de garantietermijn. Voor een jong gezin is de binnenruimte prima bruikbaar. Wie geregeld met vier volwassenen onderweg is, zal echter tegen de beperkingen van de Kia aanlopen.

Dat geldt vrij letterlijk voor het maken van lange ritten: daar houdt de EV3 niet van, getuige zijn stevige stroomconsumptie. Voor een groter rijbereik ben je aangewezen op een duurdere uitvoering. Dat geldt ook voor de geboden uitrusting. Wil je een EV3 die kan waarmee de crossover wordt geadverteerd, dan ben je aanzienlijk meer geld kwijt dan de getoonde vanafprijs.

Type auto en prijs

Kia is 2025 uitstekend begonnen, met hun EV3 als de best verkochte auto van Nederland. Dat de crossover uitsluitend verkrijgbaar is op stroom, maakt voor een dergelijk klinkend resultaat dus niet uit. En dat terwijl de EV3 vooraf bepaald niet in een gespreid bedje terecht leek te komen.

Om te beginnen is er zijn uitgesproken ontwerp, afgeleid van Kia’s grootste elektrische auto de EV9. Ook de kleinere EV3 oogt futuristisch en hoekig; niet bepaald ieders smaak. Daarnaast verkopen de Koreanen al een compacte semi-terreinwagen. Namelijk de volledig elektrische Niro, die naast extra bagageruimte ook een gangbaarder uiterlijk biedt.

Geen warmtepomp

En dan is er nog het ontbreken van een warmtepomp, waardoor je de batterij moet aanspreken om de Kia te verwarmen. Met alle gevolgen van dien voor het gemiddelde stroomverbruik. Die beslissing heeft de fabrikant naar eigen zeggen genomen om de prijs te drukken. Saillant detail: elders in Europa kun je de EV3 wél met een warmtepomp bestellen.

Met een vanafprijs van € 36.995 is de EV3 twee mille voordeliger dan zijn concurrent in eigen huis. Bovendien kun je de Niro niet krijgen met verschillende formaten accu, een laadsnelheid boven de 100 kiloWatt en de mogelijkheid je huis van stroom te voorzien met behulp van de Kia-batterij.

10 jaar fabrieksgarantie

Wil je gebruik maken van alle voorgenoemde opties, dan red je het echter niet met het overmaken van 37 mille. In dat geval ben je minstens € 47.195 kwijt. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau concurreert de EV3 daardoor even goed met een Peugeot e-2008 als de vernieuwde Tesla Model Y. Overigens kent de EV3 met alleen een grotere batterij een aanzienlijk lagere meerprijs: die mag al mee naar huis vanaf € 41.495.

Kia onderscheidde zich altijd al van de concurrentie met zeven jaar fabrieksgarantie. Sinds het begin van 2025 is die garantietermijn verlengd tot tien jaar, mits je jouw EV3 volgens de fabrieksvoorschriften laat onderhouden bij de merkdealer. Die verlengde garantie geldt ook voor de benodigde batterijen, tot een maximum van 150.000 kilometer.

Hoe rijdt de EV3 58,3 kWh

Met een lengte van 4,30 meter, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,56 meter is de EV3 in alle opzichten een slag kleiner dan de elektrische SUV waaraan hij zijn bonkige uiterlijk te danken heeft.

De zitpositie is echter gelijk aan die van de EV9: je zit hoog achter het stuur, wat in combinatie met een geringe wagenhoogte en een bovengemiddelde lichaamslengte niet gunstig uitpakt. Zeker niet, wanneer je kiest voor het door ons gereden uitrustingsniveau met een glazen schuif/kanteldak.

Klasse hoger

De hoofdruimte mag voor lange lieden dan beperkt zijn; de rest van de cabine doet gelukkig wel ruimtelijk aan. De zittingen zijn aan de korte kant, maar omdat je de voorstoelen uitgebreid kunt verstellen, vind je toch gemakkelijk een goede zitpositie.

Je ervaart de EV3 als een klasse hoger. Dat geldt niet alleen voor de leefruimte, maar ook voor de fijne rijeigenschappen. De kleine(re) Kia is aangenaam stil en veert en dempt comfortabel, zonder dat de EV3 ‘week’ aanvoelt. Toch altijd weer een prestatie, met een kleine 400 kilogram aan accucellen aan boord.

Bepaalde rust

In het stuur voel je wel dat je met een 1700 kilogram zware personenwagen onderweg bent, maar daardoor heeft de crossover een bepaalde rust over zich. Hij is ook niet gauw uit zijn spoor te krijgen, wat met een vermogen van 204 pk en 283 Nm koppel wel zo plezierig is. Onze testauto heeft een trekgewicht van 500 kilogram. De EV3 met een grotere batterij weet raad met een aanhanger tot 1000 kilo.

Door op het stuur de tuimelschakelaar van de volumeregeling een paar seconden ingedrukt te houden, zet je de snelheidswaarschuwing uit die door de Europese Unie verplicht is gesteld. Door middel van een knop met daarop een sterretje - eveneens op het stuur aanwezig - kun je een snelkoppeling maken naar de rest van de aanvullende veiligheidsuitrusting, om desgewenst andere hulpsystemen in- of uit te schakelen.

De Kia heeft standaard zaken aan boord als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Voor hulpsystemen als een waarschuwing voor kruisend verkeer en een vernuftige dode hoek camera, die op de plek van je meters beeld toont van de situatie in je dode hoek, moet worden bijbetaald. Het zicht rondom is redelijk; als bestuurder heb je wel te maken met een forse dode hoek over je schouder.

De EV3 58,3 kWh van binnen

Zoveel leefruimte als de EV3 voorin biedt, zo bekaaid komen de passagiers er achterin vanaf. Niet wat het de beschikbare voorzieningen aangaat: ze profiteren van hun eigen ventilatieroosters, bekerhouders en stroompunten. Kies je voor een uitvoering die stroom kan terugleveren, dan zit er onder de achterbank zelfs een volwaardig stopcontact.

De been- en hoofdruimte achterin laat voor volwassenen echter te wensen over. De EV3 kampt ook met de typische EV-kwaal, dat de zitting van de achterbank je benen niet ondersteunt. Kinderen zullen daar minder last van hebben. Daarvan passen er ook drie achterin, omdat de Kia geen middentunnel heeft.

Voor koffiezetapparaat en wasmachine

De EV3 ondersteunt zowel ‘vehicle to load’ als ‘vehicle to grid’. Je kunt er even goed een koffiezetapparaat mee van stroom voorzien als de wasmachine in huis. Met dit verschil, dat een wasje draaien op de batterij van de Kia een bepaalde infrastructuur vergt, die op het moment van schrijven nog niet voor handen is.

Voor kijken we aan tegen grofweg hetzelfde dashboard als in de EV9: drie digitale schermen, die naadloos met elkaar verweven zijn. De afwerking en de gebruikte materialen zijn hoogwaardig; ze dragen bij aan het luxe gevoel dat de Kia ook op de weg geeft.

Ontsierende kier

De kofferbak van de EV3 is minimaal 460- en maximaal 1251 liter groot. De bagagebodem is variabel. De laadkabel kun je zowel onder de laadvloer kwijt als in de neus van de Kia, waar is voorzien in een ‘frunk’. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er weliswaar een vlakke laadvloer maar wel eentje met een ontsierende kier tussen de bagagebodem en de rugleuning. Daar kun je eenvoudig spullen in kwijtraken.

In de kofferbak missen we haakjes voor de boodschappentassen en ook een stroompunt ontbreekt. De drukknop voor de kofferklep bevindt zich bovenaan de bumper, waardoor je bij slecht weer vieze handen krijgt. Gelukkig kun je de achterklep ook vanuit de auto of met je sleutel openen. De klep gaat bovendien verrassend ver naar boven open: je zult er niet gauw je hoofd aan stoten.

De EV3 58,3 kWh en het milieu

De EV3 is leverbaar met twee batterijgroottes: het door ons beproefde pakket met 58,3 kWh inhoud of een exemplaar met 81,4 kWh. Op de juiste wielen - en met de grootste accu - kom je volgens Kia maximaal 605 kilometer ver op een lading stroom.

In de folder is onze testauto goed voor een rijbereik van 436 kilometer. In de winterse praktijk - gedurende onze rijtest kwam het kwik niet boven de 4 graden Celcius - zagen we op de boordcomputer geen getal hoger dan 354 kilometer. Op basis van het door ons gerealiseerde, gemiddelde verbruik van 21,9 kWh per 100 kilometer is zelfs dat getal optimistisch: houd bij koude temperaturen rekening met een actieradius van rond de 270 kilometer. Een behoorlijke aderlating!

Drie standen stoelverwarming

Zoals reeds aangegeven, is de EV3 in Nederland niet verkrijgbaar met een warmtepomp. Als inzittende zit je er echter warmpjes bij, met - op onze testuitvoering althans - maar liefst drie verschillende standen stoelverwarming en twee keuzes stuurwielverwarming.

De duurdere uitrustingsniveau’s beschikken zelfs over een uitklaptafeltje onder de middenarmsteun, waarop je tijdens een laadstop wat kunt werken of eten. Het standaard navigatiesysteem rekent automatisch voor je uit waar je het beste kunt stoppen. Doe je liever een dutje, dan kan dat ook, met dank aan de aan de GT-PlusLine voorbehouden relaxstoelen.

Sneller laden met grotere batterij

Zo snel als de EV9 kan laden, komt de EV3 niet op krachten. Om de kosten te drukken, heeft Kia gekozen voor de reguliere 400V-laadstructuur. Desondanks laadt de crossover standaard met 101 kiloWatt. Het tempo ligt iets hoger - namelijk 128 kW - wanneer je in de prijslijst de EV3 met de grootste batterij selecteert.

Om je te helpen de in de batterij aanwezige stroom optimaal te benutten, beschikt de Kia over een speciale spaarstand. Achter het stuur prijken flippers, waarmee je kunt bepalen hoeveel remenergie de EV3 terugwint. In de felste stand heb je de mechanische remmen niet langer nodig.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.