Auto Review Volkswagen Id.3 I 1e facelift
Kunst- en vliegwerk
Volkswagen ID.3 77 kWh Pro S Business
- Pluspunten
- Zeer hoog rijcomfort
- Extra groot rijbereik
- Zachte bekledingsmaterialen
- Minpunten
- Minder comfortabel zonder optioneel adaptief onderstel
- Fors leeggewicht beperkt gebruiksmogelijkheden
- Smaakgevoelige ergonomie
Na een ongelukkige start is de volledig elektrische Volkswagen ID.3 uitgegroeid tot een sterke speler in het C-segment. Al is het dan met wat kunst- en vliegwerk.
Conclusie
De vernieuwde Volkswagen ID.3 mag zich in het C-segment inmiddels een sterke speler noemen, al komt daar wel het nodige kunst- en vliegwerk aan te pas. Het zijn vooral het optionele adaptieve onderstel en de grotere batterij die tijdens deze test imponeren. Als geld geen rol speelt, dan is de Volkswagen een prima keuze. Is dat niet het geval, dan verkoopt de concurrentie iets minder comfortabele modellen voor een stuk minder geld.
Type auto en prijs
Terwijl concurrenten als Opel en Peugeot nu pas komen met een volledig elektrische gezinsauto in het C-segment, heeft de Volkswagen ID.3 zijn eerste opfrisbeurt al achter de rug. Na de e-Golf was de ID.3 voor de Duitsers alweer het tweede volledig elektrische model in dit deel van de markt. Ditmaal kreeg hun EV een eigen platform en een eigen typenaam.
De gefacelifte ID.3 valt aan de buitenzijde te herkennen aan het gewijzigde front – de zwarte balk onder de voorruit is verdwenen – en de C-stijl zonder ‘schubben’: daar zat bij de duurdere uitvoeringen voorheen een sticker op geplakt. Van binnen noteren we een groter infotainmentscherm, zachtere bekledingsmaterialen en ‘slimme’ navigatie: wanneer je voortaan een verre reis met de ID.3 gaat maken, plant de Volkswagen zelf alvast de meest efficiënte laadstops voor je in.
Feedback van het eerste uur
Een aantal van die verbeteringen zijn aangedragen door rijders van het eerste uur, die niet allemaal even vrolijk werden van de oorspronkelijke ID.3. Volkswagen heeft deze bijpuntsessie dan ook vooral aangegrepen, om de lucht te klaren: het aantal alternatieven neemt in dit deel van de markt immers zienderogen toe!
Standaard heeft de ID.3 58 kWh aan accucellen onder de inzittenden liggen, maar tegen meerprijs kun je ook een uitvoering met 77 stuks aanschaffen. De Volkswagen moet minimaal 42.690 euro kosten, of € 669 in de maand wanneer je liever kiest voor private lease.
Tot zeven jaar gratis onderhoud
Op de ID.3 krijg je twee jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking. De batterijen komen in aanmerking voor acht jaar of 160.000 kilometer zekerheid. Dat zijn marktconforme voorwaarden, maar het verschil is, dat je jouw EV bij Volkswagen tot zeven jaar gratis kunt laten onderhouden.
We hebben de kleine lettertjes er even op nageslagen: het gaat dan om drie onderhoudsinspecties en twee APK-keuringen. Gebruik je liever jouw eigen adresje, dan kan dat ook. In dat geval trekt de importeur € 600 af van de verkoopprijs in ruil voor het afstand doen van deze service.
Hoe rijdt de ID.3 77 kWh
De aandrijflijn van de ID.3 is goed voor 204 pk en 310 Nm koppel. De besturing is aangenaam direct, over de werking van het rempedaal waren de meningen verdeeld: redacteur Buma had geen reden tot klagen, collega Wisse vond het pedaal sponzig aanvoelen en klaagde over een lange slag. Wat beide opviel, was het gebrek aan isolatie: wanneer je een vrachtwagen passeert, lijkt het wel alsof je in de Volkswagen met het dak open rijdt: zo goed komen de geluiden van buiten het interieur binnen.
De schokdempers van de ID.3 kun je op wel vijftien (!) verschillende manieren instellen als je daar behoefte toe voelt. Dat noemen de Duitsers ‘Dynamic Chassis Control’ en het is een optie die is voorbehouden aan de duurste uitrustingsniveau’s. Voor wie er vanuit gaat dat ze in Wolfsburg zelf nog altijd het beste weten hoe hun auto’s horen te rijden, zijn er altijd nog de reguliere rijmodi.
Limo zonder aanhanger
Je merkt het verschil overigens wel: dankzij DCC rijdt de Volkswagen als een limousine. Nu zal je niet gauw een limo tegen komen met een aanhanger er achter. De ID.3 weet daar ook geen raad mee: het trekgewicht is 0 kilogram.
De geteste ID.3 heeft de complete aanvullende veiligheidsuitrusting aan boord, maar dat geldt niet voor de standaard uitvoering. Dode hoek bescherming en een 360 graden camera kennen een meerprijs. Je moet er alleen wel twéé optiepakketten voor aanvinken, en dan heb je het toch over € 2.500 extra. Hoewel de Volkswagen een paar lelijke dode hoeken heeft, is het glasoppervlak aangenaam groot.
De ID.3 77 kWh van binnen
Met een leeggewicht van meer dan 1.900 kilogram heeft Volkswagen de ID.3 een beetje moeten saboteren. Zo kun je op onze testversie geen panoramadak bestellen en is de middelste zitplaats op de achterbank onklaar gemaakt: met 77 kWh aan accucellen, een vijfde inzittende én een glazen dak zou de Volkswagen anders zijn toelaatbaar totaalgewicht overschrijden.
De Volkswagen weet raad met minimaal 385 liter bagage. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. Tegen meerprijs kun je een variabele bagagebodem bestellen, waaronder je eenvoudig jouw laadkabels kunt opbergen. Voorin gaat dat niet: de ID.3 heeft geen frunk.
Inmiddels zijn we wel gewend aan de smaakgevoelige ergonomie van de Volkswagen, waarbij je meer aan het vegen bent in plaats van te drukken. Alle ID-modellen beschikken over een dergelijk instrumentarium. De harde kunststoffen zijn voorin in ieder geval uit het interieur verdwenen, zodat je zonder ongemak jouw arm op de deur kunt laten rusten.
De ID.3 77 kWh en het milieu
Met het 77 kWh grote batterijpakket uit onze testauto zou je volgens Volkswagen 559 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom. Na een nacht aan de laadpaal zagen we echter een heel wat aardser rijbereik van 474 stuks op het dashboard verschijnen.
Bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden zetten we vervolgens koers naar Lelystad Airport. We reden binnendoor heen en over de snelweg terug naar het Haagse hoofdkantoor van de ANWB. Na afloop van onze actieradiusproef noteerden we een praktijkscore van 16,4 kWh per 100 kilometer.
Voor- en nadelen van een grote batterij
Bij terugkomst in Den Haag had de Volkswagen volgens de boordcomputer nog bijna 300 kilometer rijbereik over. Waar het extra gewicht als nadeel geldt, is de grotere inhoud van de batterij juist een voordeel. Een spaarmodus en een Brake-stand op de transmissie zijn de enige manieren waarop de ID.3 je helpt om optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom. De regeneratie valt tegen: ‘one pedal driving’ is er in de EV niet bij.
In zo’n ID.3 met een grote batterij laad je met maximaal 170 kW. Zo zijn die 77 kWh aan batterijen in een half uurtje weer vol! Bij een publiek laadpunt komt de Volkswagen met drie fasen op krachten. Wanneer er precies moet worden geladen, kun je met een gerust hart aan de auto zelf overlaten: de ID.3 plant voortaan laadstops voor je in tijdens het navigeren. Een warmtepomp moet zelfs op de duurste uitvoering nog van de optielijst komen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
