Auto Review Peugeot 508 II
Zo heerlijk rustig!
Zuinig, comfortabel en mooi. De Peugeot 508 met dieselmotor is een prima reisgenoot. Hij vreet kilometers in de grootste rust.
- Pluspunten
- Mooie aandrijflijn
- Fijne reisauto
- Prijs
- Minpunten
- Ruimte achterin
- Zicht rondom
Conclusie
De Peugeot 508 met dieselmotor is een zeer fijne reisauto. Wij reden er in één streep mee naar Parijs en stapte fris als een hoentje uit. De aandrijflijn is prettig in de omgang, de zitpositie is goed en je zit niet te vergeten in een heel fraaie cockpit. Ergernissen blijven beperkt tot kleinigheden zoals beperkt zicht in de buitenspiegels, verouderde navigatiekaarten en een rijstrookassistent die altijd automatisch aanstaat; sommige mensen willen dat nou eenmaal niet en moeten hem dus telkesn uitzetten als de motor is uitgeweest.
Type auto en prijs
Was de vorige generatie 508 van Peugeot een bedaagde ‘old school’ limousine, de huidige 508 is allesbehalve dat. Hij straalt daadkracht uit met zijn gedrongen postuur. Een vierdeurs coupé met een gemeen ogende neus zal menig leaserijder aanspreken. De Fransen positioneren de 508 als een premium auto… en komen daar nog mee weg ook! De vierdeurs coupé combineert een oogstrelend lijnenspel met een smetteloze afwerking en een hypermoderne (veiligheids)uitrusting, plus een voor dit type auto flinke kofferbak. Wie in dit segment mag winkelen en aan de Peugeot-dealer voorbij gaat, is vanwege de scherpe prijs een dief van zijn eigen portemonnee. De goedkoopste dieselversie is de 508 BlueHDI 130 pk et handgeschakelde zesbak. Deze kost € 39.070. Veel concurrenten vragen net iets meer dan 40 mille voor een soortgelijke auto. De testauto is een 508 BlueHDI (180 pk) in GT uitvoering. Dat is het topmodel en die kost vanaf € 55.670.
Hoe rijdt de Peugeot 508 BlueHDI GT
Deze dieselgestookte Peugeot heeft een fijne aandrijflijn. De motor heeft altijd voldoende trekkracht paraat. Hij is keurig stil. Ook tijdens optrekken hoor je de krachtbron alleen op achtergrond wat grommen. In de benzineversie ervoeren we meer geluid van wind en motor. De combinatie met de automatische achttraps versnellingsbak is prima en bevalt beter dan in de benzineversies. De bak schakelt in dit geval soepel en schokloos en zonder te twijfelen over het te kiezen verzet. Kortom, fijn voor lange afstanden. Je cruiset er In Duitsland onmerkbaar 150 km/h of sneller mee. Het brandstofverbruik bedroeg tijdens onze test gemiddeld 1 op 20,1. Keurig dus.
Hebben we ook klachten? Ja, maar het blijft beperkt tot kleine irritaties. Zo is het zicht in de buitenspiegels beperkt en is het zicht op meters niet altijd even goed. Bij invallend zonlicht waren ze soms onleesbaar. De kaarten in het navigatiesysteem zijn niet bepaald de allernieuwste. In Frankrijk kregen we meermalen een langere route opgedragen dan noodzakelijk. Dat overkwam ons bijvoorbeeld bij Lille en bij Antwerpen.
De besturing biedt ook voldoende gevoel, mits je de actieve rijstrookassistentie maar uitschakelt. Dat is geen hulpsysteem, maar een ‘sparring partner’: de Peugeot probeert het stuur bij het verlaten van de rijbaan voornamelijk uit je handen te trekken. Het zit echter bij de prijs inbegrepen, net als een noodstopsysteem, verkeersbordherkenning en een SOS-dienst. Zaken als adaptieve cruise control, dode hoek signalering en vermoeidheidsherkenning moeten van de optielijst komen. Uniek in dit segment is het aanbod van een infrarood camera, waarvoor eveneens moet worden bijbetaald. Hetzelfde geldt voor een speciale 360 graden camera, die parkeermanoeuvres aanzienlijk vergemakkelijkt.
De Peugeot 508 BlueHDI GT van binnen
Zwaai de portieren open van de 508 en je ziet een fraai interieur. De 508 heeft een zogenaamde ‘i-Cockpit’: een klein stuurwiel, waar je overheen moet kijken om de instrumenten af te lezen. Peugeot krijgt al jaren het compliment dat het interieurs maakt die zich kunnen meten met die van de Duitse ‘premium’-merken. Nu ze dat met een complete auto proberen, mag het geen verbazing wekken dat het binnenste van de 508 om door een ringetje te halen is. De gebruikte materialen ogen niet alleen fraai, maar voelen ook zo aan. Het digitale instrumentarium, waarop je bijvoorbeeld de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn kunt toveren, geeft de Peugeot een futuristische uitstraling.
De ergonomie van het infotainmentsysteem ervoeren wij als omslachtig: je moet eerst met een stel chique pianotoetsen een submenu selecteren, voordat je middels het aanraakscherm bij de functie uitkomt waar je in eerste instantie naar op zoek was. Onhandig is ook de opbergruimte onder de middenconsole. Je kunt er slecht bij en uitgerekend op die plek zit het oplaadpunt voor je mobiele telefoon!
Omdat de Fransen voor de vorm van een vierdeurs coupé hebben gekozen, houdt de binnenruimte niet over. Ben je langer dan 1.90 meter, dan maak je achterin met hoofd en knieën contact met de 508. Voorin valt de forse middenconsole op. Wat ook fors is, is de kofferbak voor dit type auto, met minimaal 487- en maximaal 1.537 liter bagageruimte. Een dubbele bagagebodem ontbreekt; klap je de rugleuning neer, dan moet de Peugeot het bovendien zonder vlakke laadvloer stellen. Het exemplaar achterin de 508 loopt juist óp.
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
