Auto Review Volkswagen Golf VI
Variatie op een succesnummer
De Volkswagen Golf Variant is als occasion zeer gewild en wordt ook veel aangeboden. Daarmee is dit gewoon een supercourante occasion. Begrijpelijk, want alle SUV’s en MPV’s ten spijt, is een lekkere ruime stationcar voor veel gezinnen nog steeds een ideale auto.
- Pluspunten
- Voor heel breed publiek
- Heel fijne rijeigenschappen
- Tijdloos geslaagd model
- Minpunten
- Diverse vaak voorkomende euvels
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn geen euvels bekend die specifiek alleen gelden voor deze generatie Golf Variant. Technisch komt deze overeen met de Golf 6 en dat geldt dus ook voor de voorkomende pechgevallen. We noteren er diverse. De T(F)SI-benzinemotor had aanvankelijk individuele bobines die nog wel eens ermee ophielden, die blijken op enig moment in de productie te zijn vervangen door normale bougiekabels met een metalen omhulsel. Daarop kan de vonk overslaan, waardoor de motor op drie cilinders loopt. De Wegenwacht lost dat wel op. Witte rook uit de uitlaat kan verschillende oorzaken hebben, maar bij een Golf kan dit ook liggen aan een kapotte, watergekoelde uitlaatgasregeling. Die moet worden vervangen, maar de Wegenwacht kent wel een tijdelijke oplossing. Controleer in zo’n geval wel het koelvloeistofpeil! Het overdrukventiel van een turbo (TSI benzinemotoren) wil wel eens vast gaan zitten, als de auto veel korte stukjes rijdt en dan ineens vol vermogen moet leveren. De motor gaat daardoor slecht lopen, de Wegenwacht weet raad. Een motor die er ineens mee stopt en tegelijk valt het dashboard uit, wordt veroorzaakt door een kapot relais. Daar moet een nieuwe in, eventueel lost de Wegenwacht dit op door tijdelijk een ander relais te gebruiken, bijvoorbeeld van de claxon. Als het start/stop-systeem ermee stopt, is dat een kwestie van resetten. De sensor die ervoor zorgt dat alleen kan worden gestart met ingetrapte koppeling gaat soms stuk, daarvoor weet de Wegenwacht een trucje. De eerste generatie DSG-automaten hebben nog wel eens last van elektronische storingen, waardoor de automaat niet meer schakelt. Ook dat is meestal ter plekke op te lossen.
Over de Volkswagen Golf Variant
De modelwisselingen bij de Golf Variant lopen nooit precies parallel met die van de normale, 3- en 5-deurs Golf. Daarbij zat de Variant destijds ook altijd min of meer tussen twee modellen in: de Golf en de Jetta. De generatie waarover we het hier hebben, is onderhuids identiek aan de Golf 6, maar ook nog grotendeels aan de Golf 5. Aanvankelijk was het front juist ook identiek aan de toenmalige Jetta, bij de facelift in 2009 werd het weer meer een Golf.
Uitvoeringen en varianten
Alle beschikbare motoren in de Golf Variant zijn uiteraard bekend uit de andere Golfs, wat omgekeerd niet wil zeggen dat ook alle motoren uit de Golf in de Variant zijn geleverd. Er is een basisbenzineversie met een normale 1,4 liter zestienklepper en 59 kW/80 pk, maar die is ook voorbehouden aan de basisversie Trendline. Een andere basismotor is de 1,6 liter achtklepper, een relatief ouderwetse motor, met 75 kW/102 pk en die is er alleen als Trendline en Comfortline. Die twee motoren zijn geleverd tot en met 2010. In dat jaar verscheen de 1,2 liter TSI-motor met directe brandstofinspuiting, die is er met 63 kW/86 pk en 77 kW/105 pk. De 1.4 TSI-motor was er al een jaar eerder en die komt voor met 90 kW/122 pk en zelfs met 118 kW/160 pk. Daarnaast zijn er drie verschillende dieselvariaties. De 1,6 liter TDI is er in een basisversie met 66 kW/90 pk en met 77 kW/105 pk. De 2.0 TDI is al een oude bekende, die levert in dit geval 103 kW/140 pk. De sterkste 1.2 TSI, beide 1,4 TSI’s en alle diesels komen ook voor met de ‘DSG’-halfautomaten met twee koppelingen. In de meeste gevallen is dat een zeventraps automaat, maar bij de 2.0 TDI is dat een zestraps. De normale uitvoeringen heten Trendline, Comfortline en Highline. In 2011/12 was er nog een tussenversie ‘Style’ en alleen in 2012 was er de Executive Line, die ook nog werd gesplitst in Comfort en High. In totaal noteren we voor dit model Golf Variant vóór de facelift al 53 verschillende uitvoeringen, daarna waren het er liefst 57!
De Volkswagen Golf Variant als occasion
Zoals al gesteld, de Golf Variant is een zéér courante occasion, ook nu dit model wat op leeftijd raakt. Een groot deel van die auto’s is in eerste instantie ingezet als zakenauto. Dat verklaart waarom nog steeds ongeveer een kwart van het aanbod een diesel is. Wie veel rijdt, kan daar eens een berekening op loslaten of dat wellicht voordeliger uitpakt. Het aandeel ‘automaten’ is maar ietsje kleiner. De benzineversies zijn even goed vaak intensief gebruikt en ook een gezinsauto kan een zwaar leven hebben. Een flink gebruikte Golf Variant, helemaal zonder gebruikssporen, is dus niet echt te vinden, maar ach, daar moet je ook niet te veel mee zitten. Er is wel een verschil tussen gebruiken en ‘uitwonen’. Ziet een auto er echt verwaarloosd uit, dan zal vaak ook het onderhoud niet veel aandacht hebben gekregen en dat is wel een reden om te gaan oppassen. Of meteen weglopen. Een duidelijke, inzichtelijke onderhoudshistorie is een duidelijke pré. Ontbreekt die, dan is achterdocht op z’n plaats. Vind je er eentje helemaal naar je zin, in nette staat en voor een goede prijs, aarzel dan niet te lang. Je bent nooit de enige die op zo’n auto ‘jaagt’. Dat betekent ook dat er een relatief stevige prijs hangt een goede en nette Golf Variant. Dat is de prijs voor die populariteit. Is een Golf Variant op het oog te goedkoop, is het aanbod te mooi om waar te zijn? Pas op: waarschijnlijk is het ook gewoon niet waar en heeft die lage prijs een onderliggende reden.
De proefrit
Een Golf is een heel aangenaam rijdende auto en dat geldt voor de Variant even sterk. Je zit goed, hij stuurt fijn, is comfortabel geveerd en al met al een heerlijke auto om vaak mee op pad te gaan en veel kilometers te maken. Voor een gezinsauto is het vaak heel fijn om zo’n grote (minimaal 505 liter) bagageruimte te hebben. Daarbij is ook de ruimte op de achterbank heel royaal. Vier volwassenen van normaal Nederlands postuur vinden een prima zitruimte in de Variant. Zowel prestatievermogen als brandstofverbruik variëren nogal met de gekozen motorisering. Die voorkeur is heel persoonlijk. Aan de ene kant is een Golf Variant geen sportwagen, aan de andere kant is een wat sterkere motor wel fijn, als er bijvoorbeeld een caravan moet worden getrokken, of de auto anderszins nog wel eens zwaar wordt belast. Het brandstofverbruik zal in de praktijk hoegenaamd niet afwijken van een normale vijfdeurs Golf met dezelfde motor, afgezien van die ritten met die caravan en zo.
Conclusie
De Volkswagen Golf is één van de aanhoudende bestsellers op de Nederlandse markt en de Variant draagt daar een flinke steen aan bij. Enerzijds is het een voor de hand liggende keuze, anderzijds zijn het wel heel fijne gebruiksauto, wat die populariteit weer verklaart.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Golf Variant.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
