Auto Review Volkswagen Golf VI
Deze Golf is een geliefde occasion
De Volkswagen Golf (generatie) 6 volgt naadloos het succes van zijn voorgangers op en overtreft dat zelfs. Als occasion is deze VW Golf zeer geliefd.
- Pluspunten
- Kan nog steeds qua uiterlijk
- Prettig rijcomfort
- Prima motoren
- Minpunten
- Grote en kleine technische euvels
Wat vindt de Wegenwacht?
De Golf 6 deelt niet alleen veel componenten met de Golf 5, maar ook met andere Volkswagens. Daardoor komen ook diverse mankementen overeen.
- De T(F)SI-motoren hebben problemen met de coating van cilinders en/of zuigers en dat leidt soms vroegtijdig tot ernstige motorschade.
- Bij de TDI-diesels gaat de verstelling van de turbo nogal eens stuk, er is lekkage op de koppakking en/of op de brandstofpomp, waardoor koelvloeistof of dieselolie in het motorcarter terecht kan komen.
- Stijgend oliepeil betekent direct ingrijpen, om grote schade te voorkomen.
- Bij de Golf zijn bijgeluiden uit de achterremmen bekend, dat is geen reden tot paniek.
- De achterbanden ‘cuppen’ snel, wat veel bijgeluiden veroorzaakt.
- De in de tank gemonteerde brandstofpomp gaat wel eens stuk. Vervang niet de hele tank, maar repareer de pomp.
- De homokineten in de aandrijfassen maken ook vaker lawaai dan gebruikelijk. De remlichtschakelaar gaat vaker dan gemiddeld kapot.
Waar praten we over?
Voor de zesde Golf-generatie koos Volkswagen duidelijk voor een voorzichtige aanpak. Na de Golf 5, die iets aan waardering achterbleef bij de Golf 4, haakte het merk sterk aan bij het succes van nummer 4. Dat deden de ingenieurs door de vijfde generatie grondig onder handen genomen. Strikt genomen is Golf 6 dus een zeer ingrijpende facelift, maar het publiek ervaart ‘m wel als nieuw model. Daar houden wij het dan ook op. De Golf Plus en Golf Variant vallen buiten het bestek van deze Occasiontest.
Uitvoeringen en varianten
Zoals gebruikelijk is de Golf er in een enorm aanbod motoren.
- Bij de komst van dit model waren er twee ‘gewone’ benzinemotoren, een 1,4 (59 kW/80 pk) en een 1,6 (75 kW/102 pk). Deze laatste is al snel uit het programma verdwenen.
- In 2009 kwam de 1,2 liter TSI met directe inspuiting en een turbo, goed voor 63 kW/85 pk of 77 kW/105 pk.
- Dan is er de 1,4 TSI (90 kW/122 pk) en met een turbo én een compressor (118 kW/160 pk).
- Voor de GTI is er nog een 2,0 liter TSI met 155 kW/210 pk.
- Aanvankelijk waren er alleen 2,0 liter diesels met 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk.
- In 2009 kwam er een geheel nieuwe 1,6 TDI bij. Die is er met 66 kW/90 pk en met 77 kW/105 pk, deze laatste onder meer in een extra zuinige BlueMotion-uitvoering.
- De meeste motoren zijn ook beschikbaar met de erg prettig werkende DSG-transmissie met zes of zelfs zeven versnellingen.
- Er is een logische spreiding van de verschillende motoren over de vele uitvoeringen: Easyline, Trendline, Comfortline, Highline, GTI, GTD en BlueMotion.
De Volkswagen Golf 6 als occasion
In één woord: courant. De beschikbare exemplaren staan niet lang te koop. Vind je een exemplaar dat helemaal naar je zin is, aarzel dan niet, of je kunt opnieuw beginnen met zoeken.
De proefrit
De Golf heeft een grote reputatie als het gaat om comfort, wegligging en handelbaarheid. Editie 6 maakt dat weer helemaal waar. Dit is een erg fijn rijdende en toch zeer moderne auto. Daarbij is het ruimteaanbod voor een auto in deze klasse ook ruim voldoende, zeker wanneer je kiest voor een vijfdeurs. Hij is mooi stil, er zitten prima stoelen in, alle uitrusting die je kunt wensen is in elk geval beschikbaar, dus je komt niks te kort.
De 1.4 TSI waarmee wij proefrijden is zo ongeveer de meest voorkomende motor in de Golf 6 en dat is meteen ook een heel goede keuze. Het is verbazend hoe sterk en soepel een zo kleine motor is. Een normaal doorsnee verbruik ligt rond 1 op 13.
Conclusie
Het is zeer begrijpelijk dat de Golf 6 zowel nieuw als gebruikt heel populair is. Dit is een uitgesproken alleskunner en een allemansvriend. Het is jammer, getuige de column van de wegenwacht, dat de kwaliteit Volkswagen nogal in de steek laat, als de auto’s wat op leeftijd geraken. Voorlopig heeft dat de reputatie van het merk en zeker van de Golf niet aan het wankelen gebracht.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Golf 6.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
