ANWB Dakkoffertest 2025: wat is de beste dakkoffer?
Op wintersport met ski’s, naar de camping met tentstokken of naar het strand met je parasol? Met een dakkoffer verdubbel je je bagageruimte. Wij testten 8 modellen met een inhoud van circa 450 liter.
Deze dakkoffers hebben we getest en dit was hun score
Het testteam onderzocht de acht koffers onder identieke omstandigheden, zowel op de weg als in het lab. De rapportcijfers vind je terug in de tabel bij elke dakkoffer. De scores worden uitgedrukt in een 10-puntsschaal én een gewogen eindscore. Hieronder zie je de geteste dakkoffers in 2025 op volgorde van best tot minst presterend. Klik op de naam van de dakkoffer voor uitgebreide specificaties en testresultaten.
Dakkoffers worden steeds gebruiksvriendelijker
Dakkoffers zijn de afgelopen jaren flink verbeterd. De ouderwetse U-beugels om de koffer vast te maken aan de dakdragers zijn vrijwel overal vervangen door slimme bevestigingssystemen. Die luisteren naar namen als rapid fix, quick docks en fastclick en zijn zeer gebruiksvriendelijk.
Een grote verbetering is dat je een goede dakkoffer aan beide kanten kan openen, vergrendelen én beladen. Handig als die ene skischoen die je nodig hebt net aan de andere kant ligt. Alle koffers in deze test hebben die dual opening mogelijkheid.
We kozen koffers met een inhoud van ongeveer 450 liter – vergelijkbaar met of groter dan de kofferbak van een middenklasse auto. Allemaal zijn ze geschikt als skibox voor de meeste ski’s (minimale interne lengte: 175 cm). Ze hebben een draagvermogen van minstens 75 kg.
De rapportcijfers per koffer
Merk + model | adviesprijs | score | webwinkel |
---|---|---|---|
Thule Force 3 L | € 650 | 8,8 | |
Hapro Trivor 440 | € 624 | 8,6 | bestel |
Atera Casar L 420 | € 649 | 8,5 | bestel |
Yakima CBX LG | € 899 | 8,4 | |
Kamei Oyster 450 | € 989 | 8,4 | |
Modula EVO 470 | € 419 | 7,7 | bestel |
Farad N20 480 koral | € 379 | 7,4 | bestel |
Twinny Load NXT 430 | € 490 | 6,1 | bestel |
Klik op de namen van de dakkoffers om naar de testresultaten per koffer te gaan
Conclusie van de test
Alle koffers in deze test scoren voldoende tot goed op de meeste onderdelen. De Modula (€419) biedt een prima balans tussen prijs en prestaties. Het gebruiksgemak is iets minder, en de constructie kan beter, maar hij voldoet op alle essentiële punten. Daarom is dit onze Voordelige Keus.
Heb je wat meer te besteden? Dan is de Thule een uitstekende keuze. Het bevestigingssysteem werkt snel en intuïtief, de koffer vergrendelt pas na een duidelijke klik, en het vastzetten van bagage gaat soepel. Ook de constructie is degelijk. Thule is dan ook onze Testwinnaar.
Andere modellen – zoals Yakima, Hapro, Atera en Kamei – scoren ook goed, maar hebben elk duidelijke minpunten. Twinny Load eindigt onderaan de lijst: lichtgewicht, maar met te veel concessies op gebruiksgemak, constructie en veiligheid.
Zo hebben we getest
De opgegeven volumes kloppen meestal goed. Kamei en Atera bieden zelfs iets meer inhoud dan beloofd, terwijl Thule en Modula iets minder ruimte hebben. Omdat de verschillen klein zijn, nemen we dit niet mee in de beoordeling. Belangrijker is hoe je je
bagage vastzet. Alle koffers gebruiken spanbanden, die je door bevestigde ogen rijgt. Geen van de koffers biedt geavanceerde systemen – simpel, maar effectief. Let op: bij alle modellen worden te weinig spanbanden meegeleverd. Sommige – zoals de dure dakkoffer van Yakima – leveren er zelfs geen. Ons advies: koop een extra setje voor een paar euro.
Goed nieuws: alle koffers zijn gebruiksklaar uit de doos. Geen gereedschap nodig. Het zwaarste deel is het tillen op het dak – doe dat met z’n tweeën. Daarna kun je ze in je eentje vastzetten. De meeste modellen (Modula, Atera, Hapro, Thule, Yakima) gebruiken haken die je eenvoudig vastdraait. Farad en Twinny Load werken vergelijkbaar, maar iets omslachtiger. Vooral Twinny Load scoort minder op gebruiksgemak door losse onderdelen in het sluitmechanisme. Losse onderdelen kan je kwijtraken, zeker als je iets niet elke week gebruikt.
Bij het gebruiksgemak verdient het systeem van Kamei een aparte vermelding. Deze koffer past alleen op dakdragers met een T-groef. Daar klem je de koffer met weerhaakjes vast, wat snel en stevig werkt – mits je de juiste dragers hebt.
Op een afgesloten testterrein ondergingen alle koffers (beladen met 42 kg) zware rijproeven: remmen tot 100 km/u, uitwijken tot 80 km/u en een slalom van 18 meter bij 70 km/u. De meeste koffers bleven stevig op hun plek. Alleen Yakima (enkele cm) en Twinny Load (meer dan 10 cm) schoven op de dragers. De klemkracht van hun bevestiging bleek minder dan die van de andere modellen, al zijn ze nog steeds veilig voor normaal gebruik. Op de openbare weg veranderde het rijgedrag nauwelijks. Alleen bij snelheden boven de 100 km/u was er meer windgeruis hoorbaar. Belangrijker is dat je niet vergeet dat er een koffer op je dak zit. Vooral in parkeergarages met hoogtebegrenzers kan dat problemen geven.
We simuleerden een rit van twee uur door een regenbui met een regen- en windmachine. Vrijwel alle koffers hielden zich goed. De zwakke plekken bleken de goten van de bevestigingssystemen aan de onderzijde van de koffers (bij o.a. Thule, Farad, Twinny Load) en de sloten (Hapro, Atera, Modula). In de meeste gevallen ging het om enkele druppels. Alleen Yakima liet serieuze lekkage zien: zo’n 160 ml via de vergrendelingen. De dakkoffer van Kamei bleef volledig droog.
Bij de beoordeling van constructie en onderdelen zagen we de grootste verschillen. Duurdere koffers hebben handige sluitindicatoren, stevige vergrendelingspunten en slimme bevestigingssystemen. Thule, Yakima, Hapro en Atera scoorden hier het best. Yakima sprong eruit door extra verstevigingen, maar is met 26 kg ook de zwaarste. Twinny Load is licht (13 kg), maar heeft slechts twee vergrendelpunten en een minder solide constructie.
We testten ook de sloten op inbraak. De meeste modellen weerstonden pogingen met paperclips, schroevendraaiers en ijzerdraad goed. Toch bleken sommige sloten kwetsbaar voor combinaties van technieken. Ook keken we naar gebruiksfouten: bij Atera, Hapro en Twinny Load kun je de sleutel verwijderen zonder de koffer op slot te zetten. Bij Twinny Load en Kamei kun je de koffer zelfs vergrendelen zonder dat alle sluitpunten goed vastzitten – een risico bij volle belading. Zeker op hogere snelheden.
Dakkoffertips
- Zorg dat je weet wat de afstand is tussen de dakdragers op je auto. Niet alle dakkoffers passen namelijk op alle auto's.
- Plaats de dakkoffer zo op je auto, dat het mogelijk blijft om de achterklep (bij een crossover of hatchback of stationwagon) nog te openen.
- De bijgeleverde spanbanden zijn bedoeld om de lading IN de dakkoffer vast te zetten, gebruik ze nooit aan de buitenzijde.
- Hou ook rekening met deze dakkoffer tips.
Dakkoffer bestellen
In de ANWB webwinkel shop je dakkoffers van verschillende merken. Profiteer van gratis verzending, 30 dagen bedenktijd en gratis retour sturen.