Syron Everest 2
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Zeer slecht
Testbeoordeling
Zogenaamde privat label band die door een bepaalde partij wordt gekocht of soms ook ontwikkeld. Die band laten ze dan produceren bij een bandenfabrikant. Deze Syron Everest 2 is zeer goed op sneeuw en ijs maar zeer slecht op droog en op nat wegdek.
- Op droog wegdek reageert de Syron slecht op stuurcommando's met ook een slechte feedback in het stuur. De band is zeer onnauwkeurig, waardoor je continu aan het heen en weer sturen bent, ook al omdat de band geen vaste koers volgt. In noodsituaties zijn er onvoldoende veiligheidsreserves.
- Op nat wegdek is er een ontzettend lange remweg, op de plek waar de testauto met de beste banden uit de test al stil staat, heeft de auto met Syron banden nog een snelheid van 47 km/h (!). Dat is bij een noodstop op nat vanaf 80 km/h. Ook de weerstand tegen aquaplaning is slecht net als de wegligging. De auto heeft op nat heel weinig grip , er is niet veilig mee te rijden op nat wegdek.
- Op sneeuw en ijs is de Syron zeer goed, beste uit de test. Met deze banden kun je absoluut veilig en precies over besneeuwde wegen rijden.
- De slijtage is (veel) hoger dan gemiddeld met relatief veel vrijkomende slijtagedeeltjes. De band heeft ook nog veel rubber uitsteekseltjes die nu in de eerste kilometers onnodig in de natuur komen.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | --/- |
Rijeigenschappen | 40% | --/- |
Veilig weggedrag | 40% | - |
Remmen | 20% | Ø/+ |
NAT WEGDEK | 40% | -- |
Remmen | 30% | -- |
Aquaplaning lengterichting | 20% | -/Ø |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | --/- |
Wegligging | 30% | -- |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | - |
WINTERS WEGDEK | 30% | ++ |
Remmen op sneeuw | 25% | +/++ |
Tractie op sneeuw | 15% | +/++ |
Wegligging op sneeuw | 40% | ++ |
Remmen op ijs | 20% | +/++ |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 1,0 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | Ø |
Slijtage deeltjes | 20% | Ø/+ |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø |
Geluid in de auto | 50% | Ø |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | --/- |
Milieu-eigenschappen | 100% | 6,2 |
Eindcijfer Syron Everest 2: 1,0
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Syron Everest 2 (pdf: 662kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.