Nokian Tyres Snowproof P
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Ruim voldoende
Testbeoordeling
Nokian biedt heeft 3 winterbanden voor Europese condities in het assortiment (dus nog los van de Scandinavische Nordic tyres); de snowproof 1, de snowproof 2 en deze snowproof P. De snowproof 1 is de reguliere winterband met de focus vooral op droog en nat en incidenteel sneeuw. Bij de snowproof 2 ligt de focus meer op sneeuw, dus de echte winterse omstandigheden. De snowproof P die wij voor de test kozen is het sportievere alternatief met de focus op sportief rijgedrag, dus wat harder remmen en harder door de bocht.
- Op droog wegdek is het stuurgevoel en de stuurprecisie voldoende, niet goed. Zowel bij insturen als in het verdere verloop van de bocht zijn er telkens stuurcorrecties nodig omdat de reactie van de band eleastisch aanvoelt. In noodsituatie is er een neiging tot overstuur. De remweg droog en ook nat is bovengemiddeld kort. Ook de zijdelingse grip op nat wegdek is goed. De weerstand tegen aquaplaning in bochten is onvoldoende.
- Op wegligging nat neigt de band snel naar onderstuur en laat zich niet nauwkeurig plaatsen.
- Ook op sneeuw zijn er (lichte) tekortkomingen ten opzichte van een goed niveau. Ook hier zien we weer onvoldoende nauwkeurigheid en het grensbereik (einde van de grip) ligt niet zo ver weg.
- De slijtvastheid is goed, het verbruik ook maar dit is wel een zware band.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | Ø/+ |
Rijeigenschappen | 40% | Ø/+ |
Veilig weggedrag | 40% | Ø/+ |
Remmen | 20% | +/++ |
NAT WEGDEK | 40% | Ø/+ |
Remmen | 30% | +/++ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | Ø |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | -/Ø |
Wegligging | 30% | Ø/+ |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | Ø/+ |
Remmen op sneeuw | 25% | Ø/+ |
Tractie op sneeuw | 15% | Ø/+ |
Wegligging op sneeuw | 40% | Ø |
Remmen op ijs | 20% | + |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 7,0 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | + |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | Ø |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø |
Geluid in de auto | 50% | -/Ø |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø |
Milieu-eigenschappen | 100% | 7,5 |
Eindcijfer Nokian Tyres Snowproof P: 7,1
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Nokian Tyres Snowproof P (pdf: 607kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.