Nankang Winter Activa 4
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Zeer slecht
Testbeoordeling
Bandenmerk uit Taiwan dat zich met goedkope banden (budgetbanden) ook op de Europese markt richt. Deze Winter Activa 4 presteert zowel op droog als op sneeuw ronduit slecht (onveilig) waardoor de band is afgewaardeerd.
- Op droog wegdek reageert de Nankang slecht op stuurcommando's met ook een slechte feedback in het stuur. De band is zeer onnauwkeurig, waardoor je continu aan het heen en weer sturen bent. In noodsituaties zijn er onvoldoende veiligheidsreserves.
- Op nat wegdek scoort de Nankang (ruim) voldoende. De band heeft redelijk wat grip op nat en er zijn voldoende veiligheidsreserves.
- Op sneeuw scoort de Nankang voldoende op remmen en op tractie maar bij de beoordeling van de wegligging op sneeuw gaat het mis. De band kan niet tegelijkertijd langs- en dwarsskrachten verwerken (bijvoorbeeld remmen en sturen). Er is op sneeuw maar weinig grrip en er onstaat heel snel onder- of overstuur. Het grensbereik ligt zeer laag. Met deze banden is niet veilig te rijden op sneeuw.
- De slijtage van deze band is de hoogste uit de test, met een lage levensduurverwachting in kilometers. De productie is onvoldoende duurzaam.
Rijeigenschappen en veili
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | --/- |
Rijeigenschappen | 40% | --/- |
Veilig weggedrag | 40% | - |
Remmen | 20% | Ø/+ |
NAT WEGDEK | 40% | Ø/+ |
Remmen | 30% | Ø/+ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | Ø |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | -- |
Remmen op sneeuw | 25% | Ø/+ |
Tractie op sneeuw | 15% | Ø/+ |
Wegligging op sneeuw | 40% | -- |
Remmen op ijs | 20% | -/Ø |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 1,9 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | -/Ø |
Slijtage deeltjes | 20% | Ø/+ |
Brandstofverbruik | 20% | Ø/+ |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | + |
Geluid | 10% | Ø |
Geluid in de auto | 50% | -/Ø |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | - |
Milieu-eigenschappen | 100% | 5,4 |
Eindcijfer Nankang Winter Activa 4: 1,9
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Nankang Winter Activa 4 (pdf: 615kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.