Momo W-20 North Pole
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Ruim voldoende
Testbeoordeling
Momo uit Italië kennen we al wat langer als een merk dat vooral wielen en stuurtjes maakt. Sinds 2012 heeft het merk echter ook een lijn banden, uit het goedkope segment, ontwikkeld en op de markt gebracht. Wij hebben nu voor het eerst een Momo band in de test. Het is de beste budgetband uit de test (en samen met de Matador de enige van de 14 geteste budgetbanden die voldoende scoort !)
- Op droog wegdek is het stuurgevoel en de stuurprecisie voldoende, niet goed. Ook in noodsituaties zijn er lichte tekortkomingen ten opzichte van een goed niveau. De band zou iets sneller mogen reageren en de auto sneller mogen stabiliseren.
- Op nat wegdek heeft de Momo goed gescoord, vooral remmen is bovengemiddeld. Ook op wegligging is de Momo overtuigend, met goede grip en goede veiligheidsreserves. Op weerstand tegen aquaplaning zijn er tekortkomingen.
- Op winters wegdek zijn er er goede scores op tractie en op remmen. Op wegligging zien we dat de band moeite heeft om langs- en dwarskrachten te verbinden. Er is al snel een neiging tot onder- of overstuur wat negatief uitwerkt op de nauwkeurigheid en de veiligheidsreserves.
- De slijtvastheid is erg goed maar het verbruik is hoog en dit is een zware band.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | Ø/+ |
Rijeigenschappen | 40% | Ø/+ |
Veilig weggedrag | 40% | Ø/+ |
Remmen | 20% | + |
NAT WEGDEK | 40% | + |
Remmen | 30% | +/++ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | + |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | Ø/+ |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | Ø/+ |
Remmen op ijs | 20% | + |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 7,1 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | +/++ |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | Ø/+ |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | Ø/+ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | - |
Milieu-eigenschappen | 100% | 7,0 |
Eindcijfer Momo W-20 North Pole: 7,1
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Momo W-20 North Pole (pdf: 603kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.