Firestone Winterhawk 4
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Net onvoldoende
De Firestone scoort goed op winters wegdek en ruim voldoende op nat maar is afgewaardeerd vanwege zwakke (onvoldoende) prestaties op droog wegdek.
- Op droog wegdek heeft de Firestone onvoldoende stuurprecisie en stuurgevoel. De testauto stuurt niet zoals je als bestuurder verwacht, zowel als het gaat om insturen als in het verdere verloop van de bocht. Om het gewenste spoor te volgen zijn er continu stuurcorrecties nodig. In noodsituaties is er overstuur en een lange glijfase. In het grensbereik zijn er (net) onvoldoende veiligheidsreserves.
- Op nat wegdek mist de Firestone maar net een goede beoordeling. Dat is vanwege tekortkomingen op weerstand tegen aquaplaning in bochten en vanwege de wegligging. De band heeft niet zo veel grip en kan dwars- en langskrachten moeilijk verbinden. Dit heeft een negatieve invloed op de precisie en op het gedrag in noodsituaties (het grensbereik).
- Op winters wegdek is de Firestone erg goed, op alle onderdelen. Met deze band laat de testauto zich nauwkeurig en veilig over het besneeuwde parcours rijden, met goede veiligheidsreseves in noodsituaties.
- De slijtage is wat hoger dan gemiddeld en voldoet (net) niet aan onze norm voor een goede beoordeling (die op een levensduur van 51.500 km ligt).
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | -/Ø |
Rijeigenschappen | 40% | -/Ø |
Veilig weggedrag | 40% | -/Ø |
Remmen | 20% | Ø/+ |
NAT WEGDEK | 40% | Ø/+ |
Remmen | 30% | +/++ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | + |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | Ø/+ |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | + |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | +/++ |
Remmen op ijs | 20% | + |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 5,5 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | Ø/+ |
Slijtage deeltjes | 20% | + |
Brandstofverbruik | 20% | +/++ |
Gewicht van de band | 50% | +/++ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø |
Milieu-eigenschappen | 100% | 7,1 |
Eindcijfer Firestone Winterhawk 4: 5,5
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Firestone Winterhawk 4 (pdf: 605kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.