Continental WinterContact TS 870 P
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Goed
Testbeoordeling
De Continental WinterContact is er als TS 870 en TS 870 P. De TS 870 is eigenlijk de reguliere versie, voor auto's tot de middenklasse. Deze P versie is er vooral voor SUV's en voor wat grotere auto's. De TS 870 heeft een V-vormig profiel. Deze TS 870 P heeft wat grotere profielblokken die door 4 hoofdgroeven doorkruist worden, om meer stabiliteit en waterafvoer bij bredere bandenmaten te bieden.
- Op droog wegdek reageert de Continental redelijk direct op stuurcommando's met een redelijk goede nauwkeurigheid en een (nog) goed stuurgevoel. De band heeft goede veiligheidsreserves.
- Op nat wegdek is er een goede grip en goede nauwkeurigheid en er zijn goede veiligheidsreserves. Alleen op aquaplaning in bochten zijn er lichte tekortkomingen.
- Op winters wegdek mist de Conti maar net een goede beoordeling. De band scoort (net) goed op alle sneeuwonderdelen maar bij remmen op ijs zijn er duidelijke tekortkomingen.
- Op milieu-eigenschappen heeft de Continental goed gescoord. Het verbruik en het gewicht van de band zijn mooi laag. De slijtvastheid is goed.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | + |
Rijeigenschappen | 40% | + |
Veilig weggedrag | 40% | + |
Remmen | 20% | + |
NAT WEGDEK | 40% | + |
Remmen | 30% | +/++ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | + |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø/+ |
Wegligging | 30% | + |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | Ø/+ |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | + |
Remmen op ijs | 20% | Ø |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 7,3 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | + |
Slijtag deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | +/++ |
Gewicht van de band | 50% | +/++ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | + |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø/+ |
Milieu-eigenschappen | 100% | 7,8 |
Eindcijfer Continental WinterContact TS 870 P: 7,5
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Continental WinterContact TS 870 P (pdf: 605kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.