Autoverlichting: Top 3 Ergernissen

En hoe luiden nou eigenlijk de regels..?

Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over autoverlichting. Hier vind je de drie belangrijkste ergernissen en de regels die daarbij horen.

1) Dagrijverlichting: veilig of niet?

Dagrijverlichting moet een naderende auto overdag beter zichtbaar maken. Het voeren van verlichting overdag bevordert de zichtbaarheid en herkenbaarheid van weggebruikers en vermindert daarmee de kans op ongevallen. Onderzoek wijst uit dat weggebruikers die overdag geen verlichting voeren (fietsers en voetgangers) ook baat kunnen hebben bij dit type verlichting.

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is verplicht op auto's die hun typegoedkeuring na januari 2011 hebben gekregen, en daarna dus nieuw op de markt zijn verschenen. De verplichting geldt niet voor auto's waarvan het model al langer op de markt is. Bij veel auto's met dagrijverlichting branden de achterlichten niet en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Automobilisten moeten er dan zélf aan denken om bij invallende duisternis en/of mist over te schakelen naar dimlicht. En dat wordt wel eens vergeten! 

Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, is deze ‘fout’ gecorrigeerd. Vanaf die datum moeten de achterlichten van nieuwe auto’s tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.

Als iedere Nederlandse automobilist overdag licht zou voeren, kunnen op jaarbasis 30 doden en 500 ernstige verkeersgewonden worden bespaard. Dagrijverlichting heeft ook nadelen: een hoger brandstofverbruik en de schadelijke uitstoot die daarmee voor het milieu gepaard gaat. Die gevolgen kunnen echter aanzienlijk worden beperkt door energiezuinige lampen te gebruiken.

Om niet te veel stroom te verbruiken, zijn DRL’s vaak vormgegeven als energiezuinige LED’s. Autofabrikanten gebruiken dagrijverlichting geregeld om de voorzijde van de auto te verfraaien. Wettelijk gezien mogen DRL's alleen wit licht uitstralen. Bovendien moeten ze aan staan bij een lopende motor en automatisch uitgaan (of overgaan in stadslicht) wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld. Aan het dashboard van je auto is niet altijd te zien of de dagrijverlichting is ingeschakeld!

2) Felle verlichting erg hinderlijk

Veel mensen zeggen last te hebben van de felle verlichting van andere auto’s.

  • De voornaamste reden van verblinding door koplampen van auto’s wordt veroorzaakt door verkeerde afstelling, het gebruik van verkeerde lampen of verkeerde montage van de lamp. 
  • Soms lijkt het of auto’s xenonverlichting hebben, maar is er in werkelijkheid sprake van goedkope halogeenlampen. Deze geven veel strooilicht, die voor een verblindend effect kunnen zorgen.
  • In koplampen die daar niet voor gemaakt zijn, wordt achteraf een xenonlamp gemonteerd. Die lampjes passen niet bij de reflector van de auto, met een verblindend effect tot gevolg.
  • Sommige auto's hebben tegenwoordig een groot-licht-stand die er automatisch voor zorgt dat de tegenligger niet wordt verblind. LED-techniek maakt dit mogelijk.

Van fabriekswege gemonteerde xenonverlichting zorgt, mits goed afgesteld, niet voor overlast bij overige weggebruikers. Die lampen voldoen immers aan de wettelijke voorschriften zoals die in de Europese regelgeving is vastgelegd. Inmiddels worden steeds meer nieuwe personenwagens van LED-verlichting voorzien. Hetzij als dagrijverlichting, hetzij als dim- en grootlicht. Het zicht voor de bestuurder van de auto is daardoor beter dan met gewone (halogeen) gloeilampen.

Dagrijverlichting leidt tot gevaarlijke situtaties
 

3) Ik wil zelf mijn lampjes kunnen verwisselen

Veel mensen vinden het vervelend dat zij niet zelf de lampjes van de autokoplamp kunnen verwisselen. Bij veel auto’s is dat onmogelijk geworden, simpelweg omdat je er zonder speciaal gereedschap niet bij kunt.

Uit het oogpunt van verkeersveiligheid, onnodige autokosten én de kans op verkeersboetes heeft de ANWB (bij monde van de overkoepelende automobielclub-organisatie FIA) zich hard gemaakt voor Europese regelgeving om dit probleem op te lossen. Vanaf 2009 moeten autofabrikanten hun nieuwe modellen zo ontwerpen, dat automobilisten zélf in staat zijn hun lampen te vervangen. Voor bestaande auto’s verandert de situatie helaas niet.
Tips voor het verwisselen van een lampje

Wegenwacht bellen kan

Wie in het donker of bij slecht zicht te maken krijgt met een kapotte lamp, kan ook de Wegenwacht bellen. Twijfel over de montage? Neem ook dan gerust contact op met de Wegenwacht.

Alles over soorten verlichting en de regels