Stuurbekrachtiging

Eerder verschenen in Kampioen

Tegenwoordig hoef je geen krachtpatser meer te zijn om een auto te besturen. Stuurbekrachtiging biedt precies de juiste assistentie.

Wat doet stuurbekrachtiging?

Kort gezegd: stuurbekrachtiging maakt sturen makkelijker. De kracht die nodig is om de banden over het wegdek te draaien, hoeft dankzij de stuurbekrachtiging niet alleen van de bestuurder te komen. Naast lichter sturen is er nog een voordeel: het aantal omwentelingen van het stuurwiel neemt af.

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Als de stuurbekrachtiging niet meer werkt, merk je dat onmiddellijk: de auto stuurt opeens veel zwaarder. Bij hydraulische stuurbekrachtiging kan de oorzaak liggen in een kapotte stuurbekrachtigingspomp, een lekkage in de leidingen of een kapotte of doorslippende V-snaar. Die laatste drijft immers de pomp aan! Bij elektrische stuurbekrachtiging kan een van de componenten zoals de microprocessor of de elektromotor de geest geven.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

Laat herstelwerkzaamheden maar aan de garage over. De besturing is een wezenlijk onderdeel van de auto, die te allen tijde goed moet werken.

Afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden: een nieuw stuurhuis voor een gemiddelde auto kost zo’n € 750. Met vervanging is de monteur ongeveer twee uur bezig (€ 160). Een stuurbekrachtigingspomp komt op € 200. Die vervangen duurt anderhalf uur (€ 120). In beide gevallen moet de auto uitgelijnd worden (kosten: € 100) en moet er nieuwe olie (€ 25) in. 

Wat kan ik zelf?

Als het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof (deels) leeg is, kun je vloeistof (let op de juiste) bijvullen. Maar daarmee is het nog niet opgelost, want  er moet toch ergens een lekkage zijn. Ga daarvoor naar de dealer.

Hoe werkt stuurbekrachtiging?

stuurbekrachtigingHydraulische stuurbekrachtiging omvat een pomp, slangen en cilinders. De pomp wordt via de V-snaar of multiriem aangedreven door de motor en pompt olie onder druk naar het stuurhuis. Door aan het stuur te draaien, wordt via een klep in het stuurhuis de hoeveelheid olie geregeld die naar de cilinders wordt gestuurd. Door die oliedruk wordt elke beweging van het stuurwiel versterkt overgebracht naar de voorwielen.  

Welke soorten zijn er?

De oudste vorm van stuurbekrachtiging is de hydraulische, zoals hierboven beschreven. Nadeel daarvan is dat de pomp altijd draait zolang de motor loopt, ook al staat het stuur in de rechtuitstand. Dat kost dus brandstof. Verder kent hydraulische stuurbekrachtiging nogal wat componenten, is zwaar en neemt behoorlijk wat ruimte in. Vandaar dat de meeste moderne auto’s tegenwoordig elektrische stuurbekrachtiging hebben. Die treedt alleen in werking als er aan het stuur gedraaid wordt, kost veel minder ruimte en werkt niet met een oliepomp maar met een microprocessor en een elektromotor.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Heeft je auto een hydraulische stuurbekrachtiging? Dan kun je met enige regelmaat controleren of daar nog voldoende olie in zit. Hij heeft een apart reservoir, net zoals bijvoorbeeld dat van de remvloeistof.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts