Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roetfilter

Bij de verbranding van benzine en diesel komen heel kleine deeltjes roet vrij. Om de uitlaatgassen te laten voldoen aan de Europese emissie-eisen, hebben daarom vrijwel alle auto’s met een verbrandingsmotor een partikelfilter. Of in in gewone mensentaal: een roetfilter.

Hoe werkt-ie?

Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem. Uitlaatgassen stromen er doorheen en roetdeeltjes worden opgevangen in ‘kamertjes’ in het filter. Na een poosje raken deze kamertjes vol. Een drukverschilsensor herkent dit door metingen voor en na het filter. Elektronica zorgt er dan voor dat de temperatuur van het uitlaatgas tijdelijk flink wordt verhoogd. Bij temperaturen rond de 600 graden Celsius verbrandt het roet. Er blijft echter altijd een minuscuul beetje as achter in het filter (dit verklaart de vervuiling of veroudering van het filter). Het 'schoonbranden' noemen we regenereren. Het filter is daarna grotendeels leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Als het filter verzadigd is, zorgt het motormanagement er automatisch voor dat de daarin aanwezige roetdeeltjes verbrand worden. Daarvoor is tijdelijk een hoge temperatuur nodig en om die te bereiken wordt er een klein beetje extra diesel in de cilinder gespoten. We noemen dat het regeneratieproces.

Waardoor slijt-ie?

Als de omstandigheden ideaal zijn, gaat een roetfilter heel lang mee. ‘Ideaal’ is een flinke rit op de snelweg, waarin het regeneratieproces in één keer perfect wordt uitgevoerd. Auto’s die korte stukjes rijden, zoals stadsverkeer, worden niet warm genoeg, of zijn dat niet lang genoeg. Als niet of onvoldoende wordt geregenereerd, gaat eerst het roetfilterlampje op het dashboard branden. Als de techniek steeds niet de kans krijgt zijn werk te doen, verstopt het filter. De motor kan dan niet meer ‘ademen’ en het vermogen daalt. In de garage is alsnog regeneratie mogelijk, maar dat lukt niet altijd. In het ergste geval moet het roetfilter worden vervangen.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

Biedt het automatische regeneratieproces geen soelaas, dan kan de dealer  het roetfilter reinigen. Lukt dat niet meer, dan zal het vervangen moeten worden.

Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts


Wat kan ik zelf?

Vervanging van het roetfilter is een specialistenklus. Laat dat dus over aan de garage. 

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Als je alleen maar korte afstanden rijdt, komt de motor niet op bedrijfstemperatuur. Het roetfilter wordt niet warm genoeg, of niet lang genoeg warm. Daardoor is de verbranding niet optimaal. Het roetfilter zal in dat geval eerder verzadigd raken.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen. Nu met 10% korting op Wegenwacht Europa Standaard.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Vanaf429,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand. Nu als aanbieding de Volvo EX30.

Downloadgratis
ANWB Onderweg app 

Alles voor onderweg in 1 app: brandstofprijzen en laadpalen zoeken, files vermijden, parkeren en pech melden.