Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roetfilter

Bij de verbranding van benzine en diesel komen heel kleine deeltjes roet vrij. Om de uitlaatgassen te laten voldoen aan de Europese emissie-eisen, hebben daarom vrijwel alle auto’s met een verbrandingsmotor een partikelfilter. Of in in gewone mensentaal: een roetfilter. Bij diesels vind je het verplichte roetfilter (DPF) terug vanaf 2007 en benzine motoren (GPF) na pakweg 2017.

Hoe werkt een roetfilter?

Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem. Uitlaatgassen stromen er doorheen en roetdeeltjes worden opgevangen in ‘kamertjes’ in het filter. Na een poosje raken deze kamertjes vol. Een drukverschilsensor herkent dit door metingen voor en na het filter. Elektronica zorgt er dan voor dat de temperatuur van het uitlaatgas tijdelijk flink wordt verhoogd. Bij temperaturen rond de 600 graden Celsius verbrandt het roet. Er blijft echter altijd een minuscuul beetje as achter in het filter (dit verklaart de vervuiling of veroudering van het filter). Het 'schoonbranden' noemen we regenereren. Het filter is daarna grotendeels leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.

Hoe onderhoud je een roetfilter?

Als je alleen maar korte afstanden rijdt, komt de motor niet op bedrijfstemperatuur. Het roetfilter wordt niet warm genoeg, of is niet lang genoeg warm. Daardoor is de verbranding niet optimaal. Het roetfilter zal in dat geval eerder verzadigd raken. Dat geldt met name voor diesel roetfilters. Bij een benzine-auto vraagt het roetfilter nauwelijks aandacht of onderhoud.

Het roetfilter is kapot, hoe komt dat?

Als het filter verzadigd is, zorgt het motormanagement er automatisch voor dat de daarin aanwezige roetdeeltjes verbrand worden. Daarvoor is tijdelijk een hoge temperatuur nodig en om die te bereiken wordt er een klein beetje extra diesel in de cilinder gespoten. We noemen dat het regeneratieproces. Bij een benzine roetfilter verloopt dat proces een stuk eenvoudiger. Het roetfilter in z’n geheel is bij een benzine-auto ook een goedkopere constructie.

Waardoor slijt een roetfilter?

Als de omstandigheden ideaal zijn, gaat een roetfilter heel lang mee. ‘Ideaal’ is een flinke rit op de snelweg, waarin het regeneratieproces in één keer perfect wordt uitgevoerd. Auto’s die korte stukjes rijden, zoals stadsverkeer, worden niet warm genoeg. Als niet of onvoldoende wordt geregenereerd, gaat eerst het roetfilterlampje op het dashboard branden. Als de techniek steeds niet de kans krijgt zijn werk te doen, verstopt het filter. De motor kan dan niet meer ‘ademen’ en het vermogen daalt. In de garage is alsnog regeneratie mogelijk, maar dat lukt niet altijd. In het ergste geval moet het roetfilter worden vervangen.

Waar laat je een roetfilter repareren en wat kost dat?

Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.

Wat kan ik zelf?

Vervanging van het roetfilter is een specialistenklus. Laat dat dus over aan de garage. 

Vervangend vervoer nodig?

Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapot roetfilter en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij de ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Sluit nu Wegenwacht af.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Vanaf319,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand. Nu als aanbieding de Opel Corsa.

Downloadgratis
ANWB Onderweg app 

Alles voor onderweg in één app: brandstofprijzen en laadpalen zoeken, files vermijden, parkeren, hotel boeken, pech melden en meer.