Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Nieuwe Renault Clio: geen EV, wel stroom

8 september 2025 Minder aaibaar dan voorheen

Zeventien miljoen Clio’s heeft Renault inmiddels verkocht. Je moet maar durven om juist met dát model te gaan stunten. Helpt het gewaagde nieuwe design de verkopen, of zakken ze juist in?

Eén grille, twee gezichten

Tijdens de IAA autotentoonstelling in München is de nieuwe Renault Clio onthuld. De kleine gezinsauto is niet te verwarren met het model dat hij vervangt. Dat komt voornamelijk door het bijzondere front waarmee de Clio is uitgerust: een soort grille in twee delen, die niet persé van dezelfde ontwerper afkomstig lijken.

Een opmerkelijke keuze van Renault, dat de laatste tijd juist auto’s op de markt bracht met een hoge aaibaarheidsfactor. Dat geldt nadrukkelijk niet voor de Clio. Wie voorbij de neuspartij kijkt, ziet een aflopende daklijn en een minstens zo opvallende achterzijde, met aan weerszijde twee losse lichtunits.

Zelfde bodemgroep

De zesde modelgeneratie van de Clio is zeven centimeter langer en vier centimeter breder dan de B-segmenter die hij vervangt. De bodemgroep is echter gelijk gebleven. Wel gaat er een nieuwe lichting benzinemotoren schuil onder de kap.

De instapmotor - een driecilinder turbomotor - krijgt er 25 pk bij en levert voortaan 115 paardenkrachten. De hybride aandrijflijn is voortaan 160 pk sterk. We kennen die krachtbron al uit de huidige Captur en Symbioz, maar in de Clio zou -ie volgens Renault in staat moeten zijn tot een gemiddeld verbruik van 1 op 25,6 en daarmee een actieradius van maar liefst 1.000 kilometer.

Twee elektromotoren

De meeste Nederlandse consumenten zijn inmiddels wel bekend met het principe van een hybride aandrijflijn: een verbrandingsmotor die hulp krijgt van een elektrisch exemplaar. In het geval van de Clio zijn dat er zelfs twéé. Desondanks is het aanbod van dergelijke krachtbronnen nog altijd schaars in het deel van de markt waarin deze nieuwe Renault opereert.

De nieuwe Clio rijdt dus deels op stroom, maar niet helemaal. Wie een volledig batterij aangedreven Renault zoekt, kan voor de 5 E-TECH Electric terecht. De uitgaande editie was ook verkrijgbaar met een motorvariant op LPG, maar die versie haalt de Nederlandse importeur niet meer deze kant op. Wie op gas wil rijden, wordt vriendelijk doorverwezen naar zustermerk Dacia.

Beenruimte toegenomen

De Renault-ingenieurs hebben hun best gedaan een aantal kritiekpunten van de uitgaande Clio aan te pakken. Zo neemt de middenconsole minder plaats in en is de tildrempel vier centimeter verlaagd. Bovendien zijn de been- en voetenruimte op de achterbank toegenomen. 

De beschikbare hoofdruimte heeft echter te lijden onder de nieuwe, aflopende daklijn. En de tildrempel is misschien lager, maar nog altijd aanwezig. Een variabele bagagebodem ontbreekt, zodat je een vlakke laadvloer kunt vergeten.

Blauwe luchtroosters

Hoewel er op het moment van schrijven nog geen prijzen bekend zijn, heeft Renault al wel laten weten dat de nieuwe Clio standaard beschikt over een 10-inch infotainmentscherm, 18-inch lichtmetaal en adaptieve cruise control. Je kunt kiezen uit drie verschillende uitrustingsniveau’s. 

De meest luxueuze versie -de Esprit Alpine- heeft een met alcantara bekleed dashboard. Daarnaast kleuren de luchtroosters blauw, als een heet geworden uitlaat. Een bijzonder effect, dat je moet zien om te begrijpen wat we bedoelen.

In zekere zin geldt dat voor de nieuwe Clio in zijn algemeenheid. Renault neemt in ieder geval een risico door hun succesnummer zo smaakgevoelig vorm te geven. Een risico dat ze overigens kunnen lijden: wie de Clio te uitgesproken vindt, kan binnen hetzelfde concern behalve bij de aaibare 5 ook voor de wat bedeesdere Dacia Sandero terecht.

Toch liever een oude Renault Clio?

Op het ANWB Occasionplatform vind je meer dan 165.000 tweedehands auto's van door ANWB geselecteerde autobedrijven. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.