Slim Laden aan publieke paal: goedkoper en duurzamer
22 augustus 2025
Besparen op je laadkosten én helpen om het stroomnet wat te ontlasten? Dat is precies wat een groep gebruikers van de ANWB Laadpas doet tijdens de proef Actief Slim Laden in Amsterdam.
Als iedereen eind van de middag thuis komt van werk en de elektrische auto gaat opladen aan een (publieke) laadpaal, dan zorgt dat voor een flinke extra belasting van het stroomnet. En dat op een moment dat het toch al spitsuur is op het net. Op steeds meer laadpalen wordt het laadvermogen daarom afgeknepen op dit soort momenten, zonder dat de elektrische rijder daar invloed op heeft of voor beloond wordt. Dat kan anders.
Actief Slim Laden
Samen met Equans, Deftpower en de Gemeente Amsterdam is de ANWB eerder dit jaar de proef Actief Slim Laden gestart. De elektrische rijder geeft in een app aan wanneer zijn accu vol moet zijn en slimme software zorgt ervoor dat het laden op de meest gunstige momenten plaats vind: vooral ’s avonds, als er veel minder vraag is naar elektriciteit en de prijs van stroom lager is. Een belangrijk deel van dat financiële voordeel gaat weer terug naar de EV-rijder in de vorm van een cashback.
Tussentijdse evaluatie
Tijdens een tussentijdse evaluatie blijken gebruikers enthousiast over het gemak van Actief Slim Laden, het feit dat je helpt om het stroomnet wat te ontlasten én dat je daar ook nog wat mee kunt verdienen. Gemiddeld komt de beloning voor een slimme laadsessie uit op € 0,82, ofwel 7,5 procent van de gemiddelde laadkosten. Ook mooi: een Actief Slim Laden-sessie zorgt gemiddeld voor ruim 70 procent lagere stroomvraag tijdens piekuren dan een niet slimme laadsessie.
Met deze proef laten we zien dat je elektrische rijders duurzamer kunt laten laden, terwijl ze zelf de regie houden en meedelen in de voordelen van slim laden. Als je deze vorm van slim laden breed kunt toepassen, dan geeft dat bovendien minder druk op het stroomnet. Daarom hebben de deelnemende partijen ook besloten de proef te verlengen én uit te breiden.