Kia EV3: Koreaans alternatief voor de kleine(re) beurs
16 juli 2024 Nieuwe elektrische Kia straks ook inzetbaar als thuisbatterij
Eind oktober moet hij in de Nederlandse showrooms staan: de volledig elektrische Kia EV3. Met een prijskaartje van minimaal € 36.995 is het de voordeligste EV die de Koreanen aanbieden. Maar dat maakt de crossover nog niet goedkoop.
Voor net geen 37 mille of 459 euro in de maand (wanneer je liever kiest voor private lease) beschikt de nieuwe EV3 weliswaar over een 29-inch infotainmentscherm, adaptieve cruise control en parkeersensoren rondom, maar dat zijn niet de eigenschappen waarmee de volledig elektrische crossover straks zal worden aangeprezen.
De EV3 - met een lengte van 4.30 meter een alternatief voor modellen als de Peugeot e-2008 en Volvo EX30 - beschikt namelijk over een aantal unieke kenmerken. Zo moet je de auto straks kunnen inzetten als thuisbatterij en kom je er volgens Kia 600 kilometer ver mee op een volle lading stroom.
Meerprijs voor grote batterij
Dat rijbereik hoort echter bij de versie met een 81,4 kWh groot batterijpakket, die verkrijgbaar is tegen een meerprijs van € 4.500. Standaard gaat er 58,3 kWh aan accucellen schuil onder de inzittenden, goed voor een theoretische actieradius van 429 kilometer. De laadsnelheid van die versie bedraagt 101 kilowatt.
Sneller laden - namelijk met 128 kilowatt - of een fatsoenlijke aanhanger trekken, is eveneens voorbehouden aan de EV3 met een grotere batterij. In plaats van 300 kilo bedraagt het trekgewicht in dat geval 1.000 kilogram. Ook voor de mogelijkheid stroom terug te leveren aan het net moet worden bijbetaald. De eerlijkheid gebiedt overigens wel te zeggen, dat de uitvoering van dit zogenaamde V2G nog lang niet zover is als veel consumenten hopen.
Verrassend ruime kofferbak
Als je niet oplet, ben je voor de Kia zomaar 49 mille kwijt. Dat is althans wat de auto in de begeleidende video kost; een EV3 in de GT-PlusLine trim. Voor dergelijke bedragen kun je ook voor grotere elektrische auto’s terecht, zoals de Ford Explorer, Skoda Enyaq en Tesla Model Y.
De Nederlandse importeur vreest die concurrentie niet en daar hebben ze twee redenen voor. In de eerste plaats heeft de EV3 een verrassend ruime kofferbak. Met minimaal 460- en maximaal 1.250 liter kan menig alternatief - ook in de hogere prijsregionen - daar een puntje aan zuigen. Voorin beschikt de elektrische semi-terreinwagen over nog eens 25 liter opbergruimte.
Geen donkere wolken boven de Niro EV
Daarnaast verwacht Kia Nederland dat het gros van de verkochte EV3’s onder de 45 mille zal blijven, geholpen door de aanschafsubsidie waarvoor je bij zulke bedragen in aanmerking komt. Zij het dan met wat kunst- en vliegwerk vanuit de importeur: die rekenen tot het einde van het jaar geen meerprijs voor metallic lak, om het aankoopbedrag onder die magische prijsgrens te houden.
De kofferbak is groot, net als de actieradius van de EV3. En als het moet, kun je een wasje draaien op de batterij. Of de Kia nog meer sterke punten heeft, hopen we je te vertellen wanneer we in het najaar voor het eerst met de crossover gaan rijden. Wat we al wel kunnen melden, is dat de ruimte op de achterbank beperkt is. Heb je grotere kinderen, dan is dit dus misschien niet de meest ideale auto.
Nu bestellen is begin 2025 rijden. Maar wacht eens: biedt Kia in deze prijscategorie niet al lang en breed een elektrische gezinsauto aan? Klopt: da’s de Niro EV. Hoewel de importeur vermoedt dat de komst van de EV3 wel degelijk zijn weerslag zal hebben op de verkoopaantallen van de Niro, zien ze de toekomst van het reeds bestaande model zonnig in. De Niro biedt namelijk meer interieurruimte en een wat behoudender design: het ‘hoekige’ ontwerp van de EV3 zal niet iedereen kunnen bekoren.
Lees meer over elektrisch rijden
Deel deze pagina