Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Smart #3 vs. Volvo EX30

2 februari 2024 De Volvo is het meest gewild, maar de Smart biedt meer rust en ruimte

De Volvo EX30 is het gesprek van de dag: een compacte, volledig elektrische gezinsauto van een premium autofabrikant voor nog geen 37 mille! Maar kijk je voorbij de hype, dan zijn er in dit deel van de markt ook nieuwe spelers actief die jouw aandacht misschien wel meer verdienen. Zoals de Smart #3. Welke van de twee biedt de meeste waar voor je geld?

Ruimte

De Smart en de Volvo komen van hetzelfde concern en ze gebruiken een identiek onderstel. Toch kun je meteen al zien dat het niet dezelfde auto’s zijn: Volvo heeft gekozen voor een hoge koets, bij Smart kun je terecht voor een vierdeurs coupé. 

Maar waar een dergelijke carrosserievariant doorgaans geen ruimtewonder is, veegt de #3 op dit testonderdeel de vloer aan met de EX30: de Smart is langer, breder en zelfs hoger (!) dan de Volvo. De wielbasis van de #3 meet 2,78 meter, die van de EX30 2,65 stuks. Dat verschil kun je goed merken op de achterbank, waar lange volwassenen meer beenruimte hebben. 

Opgetrokken knieën-kwaal

Beide modellen hebben last van de ‘opgetrokken knieën’-kwaal die wel meer elektrische auto’s parten speelt: de zitting van de achterbank ondersteunt je benen niet. In de Volvo komt daar nog eens bij dat de cabine smal aandoet en het uiteinde van de middenconsole naar binnen steekt: je kunt er misschien drie kinderen kwijt, maar meer dan twee volwassenen zal niet lukken. 

Je stapt in de Smart ook eenvoudiger aan boord: de EX30 heeft een smalle deuropening. Eenmaal op de achterbank zit iemand van een bovengemiddelde lengte in beide auto’s met zijn hoofd vrij. En dat terwijl de #3 een aflopende daklijn heeft! Kijken we naar de kofferbakinhoud, dan is de Smart opnieuw in het voordeel. De #3 biedt plek aan minimaal 370- en maximaal 1.160 liter bagage, waar de Volvo genoegen moet nemen met 318- of 904 liter aan spullen. 

De EX30 heeft echter een grotere opberggelegenheid voorin. Die meet 19- in plaats van 15 liter. Bovendien wemelt het in de Volvo van de handige opbergmogelijkheden en creëer je eenvoudig een vlakke laadvloer. Klap je de rugleuning in de Smart neer, dan loopt de bagagebodem op.

Rijgedrag

Wanneer je zo naar onze testkandidaten kijkt, doe je vermoedelijk een aanname over hoe ze zullen rijden. Met zijn coupé-lijn is de Smart de sportieve van de twee, terwijl de Volvo uitblinkt in rijcomfort. In werkelijkheid is het precies andersom! 

Aan de aandrijflijn ligt dat niet, want die is identiek: beide EV’s hebben een 272 pk sterke elektromotor op de achteras liggen, goed voor 343 Nm koppel. Alleen is de EX30 met zijn 1.730 kilo een stukje lichter dan de 1.810 kilogram die de #3 in de door ons gereden uitvoering in de weegschaal legt. En dat merk je, want de Volvo doet lichtvoetiger aan dan de Smart. Al blijf je in een snel genomen bocht in de EX30 minder goed op je plek zitten. 

Tussen je schouderbladen

De besturing van de Smart is gevoelloos en het stroompedaal reageert een tikje bruusk bij het loslaten; dat doet de Volvo beter. Om nog maar te zwijgen over de zitpositie: lange volwassenen zitten met hun rechterknie klem tegen de geprononceerde middenconsole van de #3. Bovendien spelen de voorgevormde stoelen hen parten: ze zien er weliswaar comfortabel uit, maar die fraaie kussentjes op de hoofdsteun prikken precies tussen je schouderbladen. 

Het zitcomfort is in de Volvo beter voor elkaar, maar de 20-inch wielen die bij het door ons geteste uitrustingsniveau horen, zijn geen aanrader: op de verkeerde ondergrond ‘dreunen’ ze in je stuur en bovendien veroorzaken ze het nodige bandengeruis. De Smart is hoe dan ook de stilste van de twee.

Verbruik

Voor onze verbruiksronde gingen we de weg op tegelijk met storm Jocelyn. De buitentemperatuur was met 10 graden niet onaardig, maar met windkracht 6 wachtte de Smart en de Volvo alsnog een uitdagende rit. Ditmaal reden we binnendoor van Den Haag naar Lelystad Airport en over de snelweg weer terug.

Vooraf waren onze verwachtingen hooggespannen. Volvo en Smart bieden hun EV’s met verschillende batterijgroottes aan en wij hadden de topmodellen tot onze beschikking: de #3 heeft in dat geval 66 kWh aan accucellen onder de inzittenden liggen, de EX30 69 stuks. Op papier zouden ze daarmee achtereenvolgens 455- en 480 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom.

In de buurt van de fabrieksopgave

Dat waren echter niet de getallen die wij na een volledige laadsessie op de boordcomputer aflazen: de Smart kwam nog aardig bij de fabrieksopgave in de buurt met 452 kilometer, maar de Volvo bleef steken op 314 stuks.

Aan het einde van onze verbruiksronde bleek de #3 een kiloWattuur zuiniger dan de EX30: 18,6- om 19,6 kWh per 100 kilometer. Nogmaals: het waaide behoorlijk tijdens onze proef, maar binnen dit segment zijn het hoe dan ook geen scores om over op te scheppen. 

Ontbrekende slimmigheidjes

We missen dan ook wat handigheidjes die bij de concurrentie wel voorradig zijn. Een slimme klimaatcontrole bijvoorbeeld: zowel de Smart als de Volvo koelen danwel verwarmen de complete cabine. Ook wanneer je er in je eentje in zit! En om je te helpen optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom, kun je het terugwinnen van remenergie alleen in- of uitschakelen. Bepalen in welke mate dat gebeurt, is er in beide testkandidaten niet bij.

Veiligheid

Volvo heeft een naam hoog te houden, wanneer het om veiligheid gaat. Toch valt er op dit testonderdeel het een en ander op de EX30 aan te merken. Neem de oplopende raamlijn, die voorkomt dat je goed over je schouder kunt kijken. Of het feit, dat Volvo heeft gekozen voor een centraal instrumentarium. Om je snelheid af te lezen, moet je continu opzij kijken: een head-up display is op de EX30 niet leverbaar. Mede daardoor draait de vermoeidheidsherkenning overuren: steeds wanneer je opzij kijkt, prijkt er een waarschuwing op het infotainment. 

De #3 heeft wél een scherm voor de neus van de bestuurder. En ook al is dat niet zo groot, je kunt er toch de belangrijkste informatie op aflezen. Wat het de aanvullende veiligheidsuitrusting aangaat, doen beide EV’s nauwelijks voor elkaar onder: ze waarschuwen je allebei wanneer er aan de voor- of achterzijde een ongeluk dreigt, sturen weg van een gevaarlijke situatie wanneer je dat zelf niet doet en voorkomen dat je zomaar je deur opengooit, zodat je geen fietser uit het zadel zwiept. 

Armpje drukken om het stuurwiel

Het zicht rondom is in de Smart net zo knudde als bij de Volvo. En je moet in beide testauto’s elke rit opnieuw je veiligheidsvoorkeuren aangeven: de gewenste volgafstand van de adaptieve cruise control bijvoorbeeld, of het al dan niet overnemen van de lokaal geldende maximum snelheid. De rijstrookassistentie is bij Volvo wel beter voor elkaar: in de #3 voelt het bij tijd en wijlen alsof je om het stuurwiel aan het armpje drukken bent.

Gebruiksgemak

Een elektrische aandrijflijn brengt allerlei voordelen met zich mee. Vanwege het lagere zwaartepunt zorgen de batterijen voor betere rijeigenschappen en omdat elektromotoren niet zo groot zijn, is er meer ruimte voor handen voor je passagiers en hun spullen. Zelfs op de plek waar voorheen nog een verbrandingsmotor lag. Die opbergruimte is zowel bij de Smart als de Volvo slecht toegankelijk. Je moet de voormalige motorkap nog steeds ontgrendelen vanuit de auto, openen en vervolgens nóg een klepje open doen. Concurrenten als Kia en Tesla bewijzen dat dit handiger kan, met een simpele drukknop in de auto of zelfs op de sleutel. 

Opvallend dat Volvo dit over het hoofd heeft gezien, want de ingenieurs hebben zich voor de EX30 duidelijk door Tesla laten inspireren. Het binnenste is net zo simplistisch van opzet. Dat zullen ze zelf wellicht tegenspreken - een opgeruimd interieur kun je immers ook toeschrijven aan de Scandinavische ontwerpschool - maar die vanafprijs van 37 mille moet ergens vandaan komen. Met een centraal dashboard en de raambediening onderaan de armsteun liggen je productiekosten lager. Maar je kunt natuurlijk ook overdrijven: de jacht naar efficiëntie heeft de Volvo er niet gebruiksvriendelijker op gemaakt. 

Goed om te weten

De stoelverstelling is bijvoorbeeld teruggebracht tot één knop, waaraan drie verschillende instelmenu’s zijn toegewezen. Zo zijn er nog wel meer zaken goed om te weten. De knop voor de voorruitontwaseming zit boven de binnenspiegel. De achterklep open je met een in ’n sierstrip weggewerkte drukknop - hint: je vindt ‘m boven de ‘L’ van Volvo - en de cruise control pauzeer je door de keuzehendel van de automaat naar beneden te drukken. Geen onlogische plek - daar zit de functie bij Tesla ook - maar waarom zitten de overige knoppen voor de cruise control dan links op het stuur?

Behalve een wonderlijke ergonomie leiden de kostenbesparingen bij Volvo ook tot goedkope oplossingen. Zo verstel je de luchtroosters voorin met een soort stengels, die aanvoelen alsof ze een tweede eigenaar niet gaan halen. En hoe mooi de gedachte ook is dat het interieur van de EX30 deels is gemaakt van gerecycled plastic, je zit wel met knoertharde kunststoffen om je heen. 

Nieuwe avatar

Smart hebben we niet kunnen betrappen op het drukken van de kosten: in vergelijking met de spartaanse cabine van de Volvo is het een luxe bedoening aan boord, met zachte, fraaie bekledingsmaterialen. De Chinezen hebben voor de #3 zelfs een compleet nieuwe ‘avatar’ in het leven geroepen! In de #1 was dat een vos, nu is het een cheetah. Ook dit beest is alleen leuk om naar te kijken: het is een soort mascotte, die geen officiële functie dient. 

Gegadigden die een caravan in de stalling hebben staan, zullen blij zijn om te horen dat beide EV’s een fatsoenlijke aanhanger mogen trekken. De eenvoudigste EX30 weet al raad met een aanhanger van 1.000 kilogram, onze testuitvoering mag 1.600 kilo trekken. Dat laatste geldt ook voor de door ons gereden Smart. De voordeligste #3 kan echter geen caravan trekken. 

Google niet nodig

De laadsnelheid blijft even goed achter bij die van de Volvo, met een één fase laadmogelijkheid voor het instappertje. Kies je een duurdere uitvoering, dan ben je bij een publiek laadpunt van dat nadeel verlost. De maximale laadsnelheid ligt met minimaal 130- en maximaal 150 kiloWatt echter onverminderd lager dan die van de Volvo, al mag dat verschil met minimaal 134- en maximaal 153 kiloWatt nauwelijks naam hebben.

Volvo werkt voor diens infotainment samen met Google en dat brengt allerhande voordelen met zich mee. Zo kun je de playlist die je thuis op had staan in de auto verder luisteren. En kies je een bestemming die buiten het bereik van de resterende stroom in de batterij ligt, dan plant de EX30 de benodigde laadstops voor je in. Daar heb je Google echter niet voor nodig: Smart heeft zijn eigen infotainment en draagt net zo goed laadstops aan tijdens het navigeren.

Prijs

Het Chinese Geely is zowel eigenaar van Smart als van Volvo. Daarnaast behoren ook Lotus, Lynk&Co, Polestar en ZEEKR tot hun portefeuille. Bij Stellantis - een soortgelijke grote speler uit Europa – rijd je voor 37 mille in een veel kleinere EV dan de #3 of EX30: denk aan een elektrische Opel Corsa of Peugeot 208.

Omdat zowel Stellantis als Geely hetzelfde platform voor meerdere auto’s gebruiken, kunnen ze die modellen tegen een scherpe prijs aanbieden. Maar waar Europese fabrikanten gemiddeld 10 uur doen over het bouwen van een auto, doen de Chinezen dat in de helft van de tijd. Zo rijd je bij Smart voor hetzelfde geld in een grotere auto of je kun jij je ineens een gloednieuwe Volvo veroorloven.

Laden met één fase

De Volvo kost minimaal € 36.795 of € 499 per maand, wanneer je liever kiest voor private lease. Voor dat geld beschik je meteen al over de complete aanvullende veiligheidsuitrusting, navigatie, Apple CarPlay, een drie fasen laadmogelijkheid en een 51 kWh grote batterij. De prijslijst van de #3 begint bij € 38.395 of € 579 in de maand. De Smart laadt in dat geval maar met één fase en heeft een 49 kWh groot accupakket. 

De #3 zit standaard echter een stuk rijker in zijn spulletjes dan de Volvo: voor stoelverwarming, een elektrisch bedienbare achterklep, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en een glazen dak is in het geval van de EX30 een meerprijs verschuldigd.

Onbeperkt aantal kilometers

Voor dit vergelijk reden wij een #3 Premium met een 66 kWh grote batterij, een warmtepomp en een 360 graden camera. Die versie is te koop vanaf € 46.055. Volvo vaardigde een Single Motor Extended Range af in de Ultra-trim. Zo’n EX30 kost je minstens € 47.995. Heb je net zo goed een 360 graden camera, een grotere batterij en een warmtepomp, maar bijvoorbeeld ook een dikke stereo. Stoel- en stuurverwarming moeten dan nog altijd van de optielijst komen.

Tot slot de garantietermijn: bij Smart mag je twee jaar of een onbeperkt aantal kilometers aankloppen met eventuele problemen. Op de benodigde batterijen geeft de fabrikant acht jaar of 160.000 kilometer garantie. Volvo geeft drie jaar of 100.000 kilometer garantie op de complete EX30 en de waarborg op de accu is net zo lang als bij Smart. 

Wil je aanspraak maken op die garantie, dan kun je bij Volvo bij een van hun 82 Nederlandse dealerfilialen terecht. Smart, ooit een volle dochter van Mercedes-Benz, ontvangt je weliswaar nog altijd bij de Mercedes-garage, maar alleen die met een Smart-agentschap. Dat zijn er 14, waarbij er volgens de importeur wel is gekeken naar een landelijke dekking.

Winnaar

De Smart #3 en de Volvo EX30 zijn beide sterke testkandidaten, die weliswaar op dezelfde leest zijn geschoeid, maar op een aantal belangrijke punten van elkaar verschillen. Zo is de Smart de ruimste én de stilste van de twee, terwijl de Volvo positief opvalt met zijn rijeigenschappen en aantrekkelijke vanafprijs. 

Staar je echter niet blind op dat prijskaartje, want hoewel de EX30 heus niet karig in zijn spullen zit, krijg je voor dat geld wel een ‘verdunde’ Volvo. Geen weelderig interieur, maar een centraal scherm met een gebrekkige ergonomie. En geen leer of hout, maar gerecycled plastic op de deur: voor de traditionele Volvo-rijder, die elektrisch rijden vermoedelijk al een flinke stap vind, is dat toch even slikken. 

Merkvreemde klanten zullen zich met de EX30 echter in hun handjes knijpen. Het is namelijk wel een ontzettend leuke auto om te zien en te rijden én het is een Volvo: een keuze die je niet hoeft uit te leggen. Bij Smart zullen de meeste mensen in eerste instantie toch aan piepkleine stadsautootjes denken. Of het merk zich aan dat imago weet te onttrekken en hoe het zit met de restwaarde is onbekend. Daarom geven wij op dit moment nog de voorkeur aan de Volvo.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volvo EX30.

Lees ook onze afzonderlijke rijtest van de Volvo EX30.
 

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.