Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ford Explorer EV: Focus op elektrisch

21 maart 2023 Semi-terreinwagen voorbode van nieuwe Europese modellenpolitiek

Ford omarmt diens Amerikaanse afkomst, ten kosten van ‘Europese’ modellen als de Fiesta en Mondeo. Ook de Focus moet het veld ruimen: we krijgen er een volledig elektrische crossover voor terug, in de vorm van deze Explorer EV.

In 2019 trok Ford het doek van een omstreden elektrische auto: de Mustang Mach-E. De controverse zat ‘m niet zozeer in het lijnenspel of de aandrijflijn, maar de typenaam: bij een Mustang dachten de meeste mensen aan een hele andere Ford. De geschiedenis herhaalt zich met deze Explorer EV. Want was dat niet zo’n hele grote, Amerikaanse SUV..? 

Klopt: Ford voert het model daar al dik dertig jaar lang. De Explorer is inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar, als plug-in hybride. Maar als het aan Ford ligt, denk je bij het horen van de modelnaam straks primair aan déze auto: een volledig elektrische crossover met de buitenmaten van… een Focus.

Verstandig, betrouwbaar, saai?

De Amerikanen vroegen hun koperspubliek recentelijk welke woorden hen te binnen schieten wanneer zij de fabrikant moeten omschrijven. Dat leverde begrippen op als ‘verstandig’ en ‘betrouwbaar’: een positieve uitkomst, maar ook een beetje saai. Zo’n merk wil Ford niet zijn: daarom ging de bezem door hun traditionele Europese modellengamma. Om zich te onderscheiden, gaat de fabrikant terug naar diens oorsprong.

Maak overigens niet de fout om te denken dat Ford z’n showrooms nu vol gaat zetten met onzuinige bakbeesten. De Explorer EV oogt weliswaar extraverter dan een Fiesta, Focus of Mondeo, maar gebruiksgemak stond bij de ontwikkeling van het kleinere broertje van de Mustang Mach-E onverminderd bovenaan.

Geen pottenkijkers

Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in het ontwerp van het infotainmentscherm. Dat is verticaal van opzet, zodat je op de routekaart beter kunt zien wanneer de volgende bocht of afslag zich aandient. En stel nu dat de zon hinderlijk in het scherm reflecteert, dan pas je eenvoudig de kijkhoek aan. Van pottenkijkers heb je in deze auto sowieso geen last, want achter het infotainment kun je waardevolle spullen opbergen.

Op de achterbank kunnen ook volwassenen prima zitten. De kofferbak heeft een verstelbare laadbodem. Met de achterbank overeind kun je 450 liter aan bagage kwijt. Klap je de rugleuningen neer, dan moet er meer dan 1.400 liter aan spullen achterin de Explorer mee kunnen. De hoedenplank zit aan de achterruit bevestigd, zodat je profiteert van een optimale laadopening.

Compleet met ruitenkrabber

Typisch Amerikaans is de middenconsole, die met een inhoud van 17 liter gigantisch mag worden genoemd. Je kunt er een complete laptop in kwijt, of drie anderhalve literflessen en één literfles. Al die ruimte kun je naar eigen inzicht indelen. Het stuk kunststof waarmee je dat doet, dient tegelijkertijd als ruitenkrabber.

Er kan straks worden gekozen uit drie verschillende aandrijflijnen, met een vermogen dat uiteenloopt van 170- tot 340 pk. Het topmodel beschikt over twee elektromotoren en is vierwielaangedreven. De overige twee varianten brengen het vermogen van één enkele elektromotor via de achterwielen op de weg.

Standaard stoelmassage

Het trekgewicht van de Explorer is onbekend, evenals het feit of er meerdere batterijgroottes bestaan en hoeveel inhoud die krijgen. Ford volstaat met het melden van een rijbereik van maximaal 500 kilometer. De Explorer is optioneel verkrijgbaar met een warmtepomp en laden kan zowel aan een snellaadpaal, een regulier laadpunt als het stopcontact in de garage.

De elektrische Explorer moet voor het einde van dit jaar in de Nederlandse showroom staan. Wat -ie dan gaat kosten, is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor de exacte uitrusting. Maar Ford wil al wel kwijt dat ieder exemplaar standaard wordt geleverd met een dashboardbrede speaker, een verwarmd stuur en stoelmassage (!).

Dit najaar hopen we je te vertellen hoe de nieuwe Explorer rijdt. Dat is extra interessant, omdat Ford tegenwoordig nauw samenwerkt met Volkswagen. De ID-modellen van de Duitsers staan op dezelfde bodemgroep, maar de Amerikanen verzekeren ons dat de Explorer zal rijden als een échte Ford.

Lees meer over elektrisch rijden