Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Special: Jeep Avenger Auto van het Jaar 2023

20 januari 2023 De grote daden van een kleine Jeep

De Jeep Avenger werd recentelijk met grote meerderheid tot Auto van het Jaar verkozen. Onze autoredactie bezocht de kraamkamer van de elektrische crossover om te achterhalen waarom.

Daarvoor hoefden we niet helemaal naar de Verenigde Staten. Hoewel Jeep een Amerikaans automerk is, maakt de fabrikant deel uit van het Europese Stellantis concern. De kleine crossover is in een designcentrum in Turijn ontworpen, notabene door een Italiaan!

Eén-na-kleinste Jeep ooit

Op de vraag of er nog iets Amerikaans is aan de Avenger, antwoordt deze Daniele Calonaci resoluut: “Neen. Zelfs de bekerhouders hebben Europese afmetingen!” De elektrische semi-terreinwagen is alsnog schatplichtig aan de oorsprong van Jeep: na de Willy’s is dit de kleinste personenwagen die het merk ooit heeft gemaakt.

Als je weet waar je moet kijken, zie je zelfs wat kenmerken van die Willy’s terug in het ontwerp van de Avenger. “De grille natuurlijk”, legt Daniele uit, “maar ook de vorm van de wielkasten. Die zijn vierkant, zodat de wielen in het terrein niet tegen de carrosserie slaan.”

400 kilometer actieradius

In het geval van de Avenger is de ruimte tussen het rubber en de carrosserie een stuk minder groot. Dat heeft twee redenen: het is een voorwielaangedreven auto, die primair op de gebaande paden zal worden gebruikt. Daarnaast scheelt het luchtweerstand: niet onbelangrijk voor een elektrische auto, waarvan Jeep persé wilde dat je er meer dan 400 kilometer op een lading stroom kon afleggen.

De Avenger wordt op een andere manier tegen schades beschermd: de auto is rondom voorzien van speciale kunststof carrosseriedelen, die in stadsverkeer krassen en deuken moeten tegengaan. Maar die list werkt alleen, zolang je stapvoets met de Jeep rijdt: ga je harder dan 7 kilometer per uur, dan moet je vermoedelijk alsnog naar de garage.

Koffiekopje

Waar Daniele even goed trots op is, is het multifunctionele interieur. De middenconsole is voorzien van tussenschotten, die je naar wens kunt uitnemen. “Op die manier kun je er zowel een Amerikaanse drinkbeker als een kopje ristretto in kwijt”, grapt de designer.

Aan ruimte sowieso geen gebrek aan boord van de Jeep. Hoewel de Avenger slechts 4 meter lang is, biedt hij meer interieurruimte dan zijn onderhuidse zustermodellen de DS3, Opel Mokka en Peugeot 2008. De Jeep profiteert daarnaast van een nieuwe generatie batterijen én een modernere aandrijflijn: daarmee kan de Avenger harder en komt hij verder dan zijn concerngenoten, die pas later dit jaar van deze update profiteren.

Standaard drie fasen laden

Misschien wel het belangrijkste is de scherpe prijs van de Jeep. Je rijdt de Avenger vanaf 37 mille of 459 euro in de maand. Dat is tot wel duizenden euro’s voordeliger dan de concurrentie, zowel binnenshuis als daarbuiten. Je profiteert ook nog eens van een rijkere standaarduitrusting, waaronder een drie fasen laadvoorziening en een complete aanvullende veiligheidsuitrusting.

De perfecte auto dus, die Jeep? Ja en nee. Onze rij-indruk bracht ook wat minpunten aan het licht. Maar met z’n uitstekende gebruiksmogelijkheden en vriendelijke prijskaartje is de Avenger wat ons betreft wel een terechte Auto van het Jaar.

Lees meer over elektrisch rijden

Lees meer over de Auto van het Jaar-verkiezing