Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste rijtest Lexus LBX

20 december 2023 Chique kleine crossover: alles wat je hartje begeert?

Een crossover met bescheiden buitenmaten, maar een riante aankleding: Lexus biedt kopers in het B-segment de kans zichzelf eens flink te verwennen. Voor zo’n chique crossover is de LBX niet eens heel duur. Maar krijg je werkelijk alles dat je hartje begeert..?

Type auto en prijs

Luxe kleine auto’s. Het is eerder geprobeerd, zonder veel succes. Desondanks waagt Lexus een poging met de LBX: hun eerste crossover in het B-segment. De kleine semi-terreinwagen - waarvan de typenaam staat voor Lexus Breakthrough Crossover - heeft niet veel concurrenten: DS verkoopt met de 3 een soortgelijk model, terwijl de Audi Q2 net uit productie is genomen. 

Het complete segment is echter vele malen groter, met goedkopere alternatieven als de Ford Puma, Kia Stonic en Volkswagen T-Cross. Dat is echter niet de klantengroep waar de Japanners op mikken: zij hopen vooral Lexus-eigenaren te interesseren, die een kleinere auto zoeken of een vervanger voor hun CT200h.

Toyota als donorauto

Die Lexus zag in 2010 het levenslicht: in feite een Toyota Prius met een deftige outfit. Maar zakelijke rijders sloegen er massaal op aan, in een deel van de markt dat destijds ook nieuw was voor het merk. De fabrikant hoopt nu dat de geschiedenis zich herhaalt, waarbij ze wederom een Toyota gebruiken als donorauto.

Ditmaal is het de Yaris Cross die als basis dient, al is de LBX geen klakkeloze kopie. Zo krijg je bij Lexus een sterkere motor, meer leefruimte en de mogelijkheid om een vierwielaangedreven exemplaar aan te schaffen.

De voordeligste LBX kost € 35.995 of 499 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. De aanschafprijs is stevig, het leasetarief scherp: een Peugeot 2008 kost je maandelijks meer. Bovendien profiteer je bij Lexus van tien jaar of 200.000 kilometer garantie, mits je de semi-terreinwagen voor zijn onderhoud altijd netjes bij de merkdealer brengt.

Hoe rijdt de LBX

Het is de eer van Lexus te na om de donor-Toyota zomaar van een ander koetsje te voorzien. Daarom is er gesleuteld aan de aandrijflijn en de onderstelafstemming. De 1.5-liter driecilinder benzinemotor van de Yaris Cross kreeg bijvoorbeeld een balans-as voor een mooiere loopcultuur. En ingenieuze techniek zorgt ervoor dat de LBX niet overhelt in de bocht, of duikt danwel kiept tijdens het optrekken en remmen.

De Lexus is een hybride, dus behalve de eerder genoemde driepitter is er ook een elektromotor aan boord. In het geval van de vierwielaangedreven variant zijn dat er zelfs twee. In de basis is de aandrijflijn goed voor 136 pk en 185 Nm koppel. Welke aandrijfvorm je ook kiest: het trekgewicht bedraagt maximaal 750 kilogram. Dat is in dit deel van de markt doorgaans meer dan 1.000 stuks.

Nadrukkelijke afrolgeluiden

In vergelijking met de Yaris Cross biedt de LBX een diepere zit, wat prettig is in een hoge auto. Bovendien doet de Lexus breder aan, waardoor je achter het stuur meer bewegingsruimte ervaart. Qua geluidsproductie is het verschil tussen de Toyota en de Lexus kleiner dan verwacht: ook in de luxe crossover kun je de motor goed horen bij het invoegen of accelereren. Ook afrolgeluiden van de banden dringen (te) nadrukkelijk het inzittendengedeelte binnen.

De LBX beschikt standaard over een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Slechts een paar hulpsystemen zijn voorbehouden aan een duurdere versie, maar het is de vraag of je daar rouwig om moet zijn. De vermoeidheidsherkenning kennen we al van Toyota modellen en is dusdanig bemoeizuchtig, dat je het niet zult missen wanneer het op de Lexus ontbreekt.

Waar je wel om verlegen zit, is een fatsoenlijk zicht rondom. Het glasoppervlak is klein en de dode hoeken zijn flink, met de C-stijlen als grootste aandachtspunt. Van buiten bezien lijken dat derde zijruitjes, maar het gaat in werkelijkheid om plaatdelen. Het gevolg is, dat je nauwelijks iets ziet over je schouder.

De LBX van binnen

Lexus spreekt in het geval van de LBX niet van uitrustingsniveau’s, maar van ‘atmospheres’. Daarvan zijn er vier, die volgens de importeur eerder naast- dan boven elkaar bestaan. Desondanks is er voor elk van de smaken een meerprijs verschuldigd, variërend van duizend tot tweeduizend euro.

Sfeerverlichting, stoelverwarming, een head-up display en een automatisch bediende kofferklep: hoe meer je betaalt, hoe rijker je de Lexus kunt uitrusten. Allemaal zaken die fijn zijn om aan boord te hebben, maar het is niet alsof we dergelijke uitrusting nooit eerder hebben gezien. Ook niet in dit deel van de markt!

Lange neus, weinig binnenruimte

Ondanks het feit dat de Lexus aan alle kanten een paar centimeter groter is dan de donor-Toyota, pakt de semi-terreinwagen van binnen kleiner uit. De Japanners hebben de LBX bewust een lange neus willen geven en dat gaat ten kosten van de interieurruimte. De Lexus deelt de matige instap met de Toyota - het achterportier gaat simpelweg niet ver genoeg open - en ook de been- en hoofdruimte is voor lange volwassenen ontoereikend.

De kofferbak heeft een bescheiden inhoud van 402 liter. Dat betreft de bagageruimte van de voorwielaangedreven LBX: de vierwielaangedreven variant heeft nog minder bagageruimte te bieden. Het is wel de enige versie met een vlakke laadvloer: in de voordeliger uitvoeringen ligt de zitting van de achterbank in de weg wanneer je grote spullen wilt vervoeren.

De inzittenden voorin zitten op stoelen met een korte zitting, maar een aangename rugleuning. Ze kijken uit op een modern en opgeruimd interieur: een stijlbreuk met het verleden, toen de Japanners nog geregeld allerlei tierelantijnen toepasten aan boord. De toevoegingen in het binnenste van de LBX zijn meer dan welkom: je kunt kiezen uit verschillende kleuren en -materialen, die wonderen doen voor hoe je de crossover beleeft. De afwerking is van hoogwaardig niveau, precies zoals we dat van grotere Lexussen gewend zijn.

De LBX en het milieu

De Toyota Motor Corporation - het concern waartoe zowel Lexus als Toyota behoren - is een beetje afgestapt van het idee dat een hybride alleen maar zuinig moet zijn. Vandaar een systeem dat zorgt dat de carrosserie nauwelijks overhelt. Dat neemt niet weg, dat de LBX met een fabrieksopgave van 1 op 22,2 onverminderd spaarzaam met brandstof omspringt.

Tijdens de persintroductie van de Lexus realiseerden wij een praktijkscore van 1 op 18,2. Da’s misschien niet zo zuinig als in de folder, maar we maakten onze testkilometers dan ook in het achterland van het Spaanse Valencia. Wellicht dat je in Nederland dichter bij de fabrieksopgave uit komt.

Bijstand op de snelweg

Als bestuurder heb je weinig invloed op de manier waarop de hybride aandrijflijn functioneert. Bij het Toyota concern hebben ze daar inmiddels meer dan twee decennia aan zitten schaven, met als gevolg dat de elektromotor tegenwoordig ook bijspringt op de snelweg.

De ‘EV-mode’ stelt je in staat om voor een korte duur en bij een beperkte snelheid volledig elektrisch met de Lexus te rijden. De daarvoor bestemde bedieningsknop zit naast die van de verschillende rijmodi. In alle gevallen geldt, dat je met jouw gasvoet nog altijd het grootste verschil maakt.

Conclusie

Met de Lexus LBX mikken de Japanners zowel op nieuwe- als bestaande klanten. Wat jouw huidige auto ook is: je koopt met de kleine crossover een hoogwaardig product in reisverpakking. Perfect is de LBX niet: de binnenruimte is beperkt, het trekgewicht marginaal en afgaand op het bandenrumoer en het motorgeluid zijn niet alle merkwaarden even zorgvuldig gekopieerd. Ondanks die smetjes pakt de Lexus in de private lease verrassend voordelig uit. Dus wellicht heeft de fabrikant na de CT200h opnieuw een gat in de markt gevonden.