Waarom is diesel duurder dan benzine?

Meerdere oorzaken zorgen voor dure diesel

Diesel is vandaag de dag duurder dan benzine. Een ommezwaai van jewelste, want diesel was eerder dubbeltjes goedkoper per liter. Mede hierdoor is de motorrijtuigenbelasting voor diesels altijd al hoger geweest dan die voor benzineauto’s. Dubbelpech voor dieselaars. Maar hoe kan dit?

Ooit kocht je een dieselauto wanneer je veel kilometers maakte. De motorrijtuigenbelasting is weliswaar hoger, maar diesel was toentertijd een stuk goedkoper dan benzine. Onder andere door lagere accijns. Bovendien reed een dieselauto ooit een stuk zuiniger dan een benzinevariant. Hierdoor was je boven een bepaald kilometrage een stuk goedkoper uit. Overigens: nog altijd is de accijns op diesel lager dan die op benzine, zelfs na de tijdelijke accijnsverlaging van 1 april van dit jaar. Lees er hier meer over.

Kwaad daglicht

Ondertussen is de benzinemotor een behoorlijk stuk zuiniger geworden. Ook kwam de dieselaandrijving in kwaad daglicht te staan door ‘dieselgate’: autofabrikanten die gunstigere verbruiks- en uitstootcijfers opgaven dan in praktijk haalbaar was. Bovendien bleek die uitstoot slecht voor mens en milieu. Steden gooiden hun centra dicht voor dieselrijders.

Dit heeft er toe geleid dat de dieselauto minder wordt verkocht, maar zijn ze er nog altijd: 11,1 procent van het Nederlandse personenwagenpark is een diesel (benzine 79,5 procent, cijfers CBS). Daarnaast rijdt vrijwel alle vrachtverkeer op diesel, van koeriersbusje tot zwaar transport.

Hoge vraag naar diesel

De vraag naar het spul blijft daarom behoorlijk hoog. Daar komt bij dat de industrie op dit moment voor hun generatoren overschakelt van gas naar olie. Die omschakeling heeft vanzelfsprekend alles te maken met de exploderende gasprijzen als gevolg van de Russische oorlog tegen Oekraïne.

Marnix Koopmans, public affairs manager van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI), waarbij raffinaderijen en tankstations zijn aangesloten, ziet de vraag naar diesel stijgen. Terwijl er in Europa altijd al een tekort aan diesel was: "Dit werd opgevangen door diesel uit Rusland. Daarnaast kregen we vanuit dit land restproducten geleverd waar hun oude raffinaderijen niks mee kunnen, maar die wij wel kunnen omzetten naar diesel. Beide stromen drogen nu op. Er komt nog wel iets uit het land omdat de boycot op ruwe olie nog niet definitief is, maar veel van onze leden willen die olie nu sowieso al niet meer”.

Verder verkrampen

Volgens Koopmans is het volume dat wegvalt door de huidige situatie niet zomaar ergens anders te vinden. “De toekomst ziet er bovendien niet echt beter uit. De boycot van Russische ruwe olie is zoals gezegd aanstaande en vanaf februari komend jaar vallen ook de kant-en-klare producten, zoals diesel, onder de boycot. En een alternatief zoals biodiesel biedt geen oplossing omdat dit maar voor een beperkte groep gebruikers geschikt is. Wat dit met de prijs doet, is nu niet te zeggen. Maar dat de situatie alleen maar meer verkrampt, lijkt duidelijk”, zegt Koopmans tot slot.