Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Nissan Ariya vs. Subaru Solterra

25 november 2022 De Subaru rijdt fijner, maar de Nissan is een stuk zuiniger!

Met de Ariya hoopt Nissan zich terug te vechten in de EV-wereld. Subaru levert met de Solterra juist z’n allereerste elektrische auto af. Wij onderwerpen de crossovers aan een vergelijk.

Opbergruimte

Zowel de Nissan als Subaru gelden als flinke personenwagens. Qua maatvoering vallen ze tussen een Qashqai en een X-Trail in: de Ariya is 4,59 meter lang, de Solterra meet 10 centimeter langer. Dat betekent niet dat er extra bagage meekan: met 452 liter passen er aardig wat spullen achter in de Subaru, maar de kofferbak van de Nissan heeft met 468 liter een grotere inhoud.

Hoe dat zit met neergeklapte rugleuning is onbekend: zowel Nissan als Subaru doet daar geen uitlatingen over. Wat we met onze eigen ogen kunnen zien, is dat de Ariya een multifunctionele bagagebodem heeft. Die kun je naar eigen inzicht indelen of je bergt er je laadkabels onder op. De laadvloer is vlak, zij het dan met een ontsierende kier tussen de rugleuning en de bagagebodem. De laadvloer in de Subaru loopt op. Net als bij de Nissan kun je jouw laadkabel onder de bagagebodem kwijt. Beide EV’s hebben geen extra opbergruimte aan de voorzijde van de auto.

Ruimte op de achterbank

Nemen we plaats op de achterbank, dan valt op dat die in geen van de testauto’s steun aan je benen biedt. Ruimte is er in de Nissan volop, in ieder geval voor je benen. Dankzij een verstelbare rugleuning kunnen ook volwassenen van bovengemiddelde lengte met hun hoofd vrij zitten. Er passen drie volwassenen naast elkaar, omdat niet alleen de laadvloer vlak is, maar de gehele bodem van de Ariya. De instap wordt bovendien vergemakkelijkt door de vrijwel haakse hoek waarin de portieren openen.

Hoewel de Subaru iets langer is dan de Nissan, ervaar je de EV niet per se als groter. Behalve dan dat het panoramadak in de Solterra minder ruimte afsnoept van zijn inzittenden dan in de Ariya het geval is. Wie langer is dan 1,90 meter, heeft de verstelbare rugleuning niet nodig om fatsoenlijk achterin te kunnen zitten.

Rijgedrag

Wanneer een elektrische auto over vierwielaandrijving beschikt, gaan er automatisch ook twéé elektromotoren schuil onder de koets. In het geval van de Subaru vinden we die op de voor- en achteras. Samen zijn beide krachtbronnen goed voor 218 pk en 338 Nm koppel. Het trekgewicht blijft steken op 750 kilo.

Met zijn enkele elektromotor levert de Nissan al meer vermogen dan de Solterra. In combinatie met het 87 kWh grote batterijpakket hebben we het dan over 242 pk en 300 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt in dat geval 750 kilo, maar kies je voor een vierwielaangedreven Ariya, dan mag je een twee keer zo zware aanhanger aankoppelen. Bovendien verdubbelt het beschikbare koppel en je hebt opeens 306 pk onder je rechtervoet rusten.

Dat is echter niet de uitvoering die in deze dubbeltest aantreedt. Hoewel de voorwielaangedreven Ariya meer vermogen biedt dan de vierwielaangedreven Subaru, ervaar je de Ariya niet als sneller. Dat heeft te maken met de zitpositie: je torent in de Nissan hoog boven het dashboard uit en komt met een bovengemiddelde lengte algauw klem te zitten tegen het panoramadak.

Hoewel het zwaartepunt onverminderd gunstig is – de benodigde batterijen gaan onder de inzittenden schuil – ervaar je de Ariya als beweeglijker dan de Solterra. Die hoge zit versterkt de koetsbewegingen alleen maar. Misschien is de Nissan eerder een reis- dan een sportwagen? Helaas. De Ariya is weliswaar mooi stil, maar achter het stuur ervaar je een hoop onrust. Het onderstel reageert stoterig op oneffenheden en de 20-inch wielen onder onze testauto dragen ook niet bij aan het rijcomfort.

De Solterra is compleet het tegenovergestelde van de Nissan. Hij stuurt snaarstrak, plakt aan de weg en ondanks het feit dat deze ook is uitgevoerd met 20-inch wielen, ervaar je de EV geen moment als oncomfortabel. Of het moet de gigantische middentunnel zijn, waar je met jouw rechterbeen tegenaan zit. Zonde van de ruimte die alleen een EV je kan bieden!

Actieradius

Voor aanvang gingen wij ervan uit dat de Solterra weleens de eerste zuinige Subaru zou kunnen zijn. Het eigenzinnige merk gaat prat op permanente vierwielaandrijving én boxermotoren: twee eigenschappen die niet bepaald bijdragen aan een gunstig verbruik. Ondanks zijn alternatieve aandrijflijn blijkt de Solterra in lijn met z’n brandstofbroertjes een dorstig type.

Zoals gebruikelijk zijn we met deze twee elektrische testauto’s op en neer gereden naar Lelystad Airport. Het was een graad of 12 buiten en we hadden de batterijen vooraf helemaal gevuld. Wat bij de Subaru dan meteen opvalt, is de enorme afwijking tussen het beloofde rijbereik in de folder en dat op je boordcomputer. Op papier zou je met de Solterra 465 kilometer ver moeten kunnen komen. Wij reden echter een exemplaar met 20-inch wielen en een glazen dak: zaken die van invloed zijn op het rijbereik. De fabrikant geeft in dat geval een actieradius op van 414 kilometer. In de praktijk lazen wij een getal af van 276.

Althans: met de verwarming aan. Schakel je de klimaatcontrole uit, dan kun je opeens 368 kilometer met de Subaru afleggen. Hoewel de Solterra is uitgerust met een warmtepomp, heb je daar alleen profijt van wanneer de EV aan de laadpaal staat. Onderweg kukelt de actieradius met tientallen kilometers naar beneden wanneer je de klimaatcontrole benut: de warmtepomp haalt zijn stroom dan alsnog uit de accu’s van de auto. Het gemiddelde verbruik bedroeg gedurende onze rit 20,5 kWh per 100 kilometer.

Het verbruik van de Ariya lag met 18,1 kWh per 100 kilometer een stuk gunstiger, terwijl de Subaru niet noemenswaardig veel zwaarder is. De - standaard - warmtepomp doet in de Nissan zijn werk, want met een reële actieradius van 412 kilometer kwamen we in ieder geval in de buurt van het beloofde aantal van 533 stuks. Om je te helpen het fabrieksverbruik zo dicht mogelijk te benaderen, beschikt de Subaru over een spaarmodus.

Je kunt daarnaast zelf invloed uitoefenen op de mate van regeneratie door middel van flippers aan het stuur. Of je drukt op de ‘one pedal’-knop, waarmee je de mechanische remmen minder nodig hebt. De Ariya heeft naast zo’n knop – bij Nissan noemen ze die ‘e-Pedal’ – ook een speciale Brake-stand op de transmissie. Het laatste stukje moet je in beide EV’s nog altijd zelf bijremmen. In de Subaru merk je daar wat minder van, omdat de koets van de Solterra minder beweeglijk is.

Veiligheid

Beide fabrikanten doen niet lullig wanneer het om de aanvullende veiligheidsuitrusting gaat: zowel bij de Ariya als de Solterra heb je er meteen het hele spreekwoordelijke boekje op. Denk aan adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, automatisch groot licht en een file-assistent. De Subaru stopt zelfs uit zichzelf wanneer de bestuurder onverhoopt onwel wordt.

Het zicht rondom stemt zowel bij Nissan als Subaru droevig. Er moet een 360 gradencamera aan te pas komen om fatsoenlijk rond te kunnen kijken achter het stuur. In de Solterra stoorden we ons verder aan de bemoeizucht van de vermoeidheidsherkenning. Daarvoor zit er een camera achter de stuurkolom, die jou te allen tijde in de gaten houdt. Zit je even niet met je handen op ’10 voor 2’, dan word je daar al op aangesproken. Zelfs wanneer je onderuitgezakt zit, komt dat je op een reprimande te staan! Gelukkig kan het systeem ook uit.

Gebruiksgemak

Zonder Nissan had de huidige elektrische auto geen voet aan de grond gekregen. Met de Leaf hadden de Japanners in 2010 zo ongeveer het alleenrecht op EV’s. De gezinsauto was ruim genoeg voor vier, beschikte over een snellaadmogelijkheid en je kon alle toenmalige laadpunten in het navigatiesysteem terugvinden.

Maar met de komst van de tweede modelgeneratie ging het mis. Nissan liet na iets te doen aan de luchtgekoelde batterijen, waardoor snelladen op papier misschien mogelijk leek, maar in de praktijk vaak uren kostte. Om te voorkomen dat de accu’s te heet werden, kneep de auto het laadvermogen af.

Als doekje voor het bloeden kon de Leaf stroom terugleveren aan het net, maar dat was in 2017 voor veel mensen nog een brug te ver. De Ariya beschikt over een nieuw, vloeistofgekoeld batterijpakket. Daardoor kun je nu eindeloos snelladen met de Ariya, met een maximale laadsnelheid van 150 kW. Aan een reguliere laadpaal is een nachtje slapen genoeg voor een volle batterij.

Dat is bij Subaru wel anders. De eerste exemplaren van de Solterra beschikken over een één fase laadmogelijkheid, waarmee het tussen de 13 en 22 uur kan duren eer alle accu’s zijn bijgeladen. De auto’s die vanaf 2023 op de Nederlandse markt verschijnen, kunnen met drie fasen laden.

Overigens ligt het snellaadtempo met 150 kW gelijk aan dat van de Nissan. We willen niet zeggen dat de Japanners met de Ariya weer vooroplopen in dit deel van de markt, maar ze vinden in ieder geval aansluiting. Of het nu gaat om de laadsnelheid of de mogelijkheid om de crossover een route voor jou te laten uitstippelen, inclusief benodigde laadstops. De Nissan is zelfs zo elektrisch, dat je de middentunnel met een druk op de knop van voor naar achteren kunt schuiven.

Wat de Ariya te veel heeft aan uitrusting, ontbeert de Solterra. Het interieur is opgetrokken uit harde kunststoffen, die in de hagelnieuwe testauto al kraakten. De Subaru toont op de kaart van het navigatiesysteem weliswaar waar je laadpalen kunt vinden, maar je moet zelf maar uitvogelen welke stops je onderweg moet maken. Een dashboardkastje ontbreekt, waardoor het vuistdikke instructieboekje noodgedwongen verhuist naar de middentunnel. We missen een achterruitenwisser en de crossover laat ook niet zien welk percentage stroom er nog in de batterij resteert. Onder een bepaald minimum verandert het aantal kilometers vaak in drie streepjes verandert: juist dan is het cruciaal om zo’n percentage te kunnen aflezen!

Prijs

Subaru heeft voor de ontwikkeling van z’n eerste EV de handen ineengeslagen met Toyota. Die verkopen dezelfde auto onder de typenaam bz4X. De belangrijkste verschillen tussen de zustermodellen betreffen het uiterlijk (de Solterra heeft het familiegezicht van Subaru aangemeten gekregen), de garantietermijn (Toyota biedt tien jaar of 200.000 kilometer fabrieksgarantie waar Subaru maar tot de helft gaat) én de vanafprijs. De bz4X is een paar duizend euro voordeliger, omdat Subaru de elektrische crossover uitsluitend met vierwielaandrijving aanbiedt.

Afgelopen zomer gold er voor zowel de Subaru als Toyota een terugoepactie, toen bleek dat een scherpe bocht of felle remactie bij beide modellen kon resulteren in een afgebroken wielbout. Alle voor hier bestemde EV’s stonden toen nog in de Rotterdamse haven. Nederlandse klanten krijgen een gecontroleerde auto geleverd, maar de Japanners hadden ongetwijfeld op een gunstiger verkoopstart gerekend.

De voordeligste Nissan Ariya kost je € 50.990, of maandelijks € 694, wanneer je liever kiest voor private lease. Voor dat geld krijg je een voorwielaangedreven EV op je oprit, met de kleinst mogelijke batterij. Nissan verkoopt de Ariya met twee batterijgroottes: 63 of 87 kWh. Desgewenst kun je ‘m ook met vierwielaandrijving bestellen. Op het instapmodel profiteer je direct al van een warmtepomp, een elektrisch bedienbare achterklep en verwarmde stoelen.

In het geval van onze testauto – de duurste voorwielaangedreven uitvoering die Nissan momenteel aanbiedt – krijg je daar ook een verwarmbare achterbank, een panoramadak en een dikke stereo bij. Dan hebben we het inmiddels wel over een aanschafprijs van € 62.990. Ongeacht de gekozen uitvoering profiteer je van drie jaar of 100.000 kilometer, met een uitzondering voor het benodigde batterijpakket.

Mocht daar iets mee zijn, dan mag je gedurende acht jaar of 160.000 kilometer bij de Japanners aankloppen. Voor de Subaru beginnen de prijzen bij € 56.395 of maandelijks € 728. De Solterra is slechts leverbaar met één accupakket, met een omvang van 71,4 kWh. Standaard heb je onder meer de complete aanvullende veiligheidsuitrusting aan boord. Aan deze test deed een Sky Package-uitvoering mee met, je raadt het misschien al, een glazen dak. In dat geval kost de Subaru minstens € 60.895.

Winnaar

Voor een eerste poging is de Subaru Solterra helemaal geen verkeerde EV, maar hij komt in dit vergelijk ongelukkig uit de startblokken. De eerste exemplaren laden maar met één fase: dan sta je wel erg lang aan de laadpaal. Alleen dan heb je profijt van de warmtepomp. Die knabbelt onderweg van de stroom in het batterijpakket en de Solterra ís al niet zuinig.

Hij rijdt wel fijn en is ruim en veilig. Maar ook duur: ‘Vierwielaandrijving zit in ons DNA’, liet de woordvoerder van Subaru weten. Maar laat krenterigheid nou net een eigenschap van Nederlanders zijn! Voor minder geld kun je ook een vierwielaangedreven Polestar 2 of Kia EV6 kopen. Die hebben een hoger trekgewicht én kwalitatief betere interieurmaterialen.

Ook over de Nissan zijn we niet onverdeeld enthousiast. De Ariya is weliswaar ruim en praktisch, maar de voortrekkersrol die de Japanners ooit hadden, winnen ze er niet mee terug. Daarnaast zijn er plezieriger EV’s om in onderweg te zijn, zeker wanneer je langer bent dan gemiddeld.

Hoe het ook zij: Nissan doet in dit deel van de markt in ieder geval weer mee en dat hebben ze in een betrekkelijk kort tijdsbestek – de zo lauw ontvangen, huidige Leaf verscheen pas vijf jaar geleden op de markt – voor elkaar gekregen. Wil je dit jaar nog een van deze EV’s rijden, dan zouden wij voor de Ariya kiezen. Maar vanaf 2023 gaan we liever met zo’n drie fasen Subaru op huis aan.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Nissan Ariya en Subaru Solterra.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Nissan Ariya 2WD Evolve 87 kWh
Subaru Solterra Sky Package

Lees meer over elektrisch rijden