Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Volkswagen T-Roc versus Kia Niro

11 november 2022 Populairste middenklasse SUV’s verbeterd

De Niro van Kia is in Nederland zeer populair. Dat willen de Koreanen natuurlijk graag zo houden en dus is de Niro onlangs helemaal vernieuwd. De eveneens populaire Volkswagen T-Roc is onlangs flink opgefrist en dankzij nieuwe assistentiesystemen en een nieuw design weer helemaal up-to-date moeten zijn.

Type auto’s en prijzen

Er is meteen één groot verschil tussen deze twee kemphanen. Volkswagen biedt zijn middenklasse SUV namelijk niet aan met hybride techniek. Best opmerkelijk, want tegenwoordig willen veel consumenten die keuze wel hebben. De T-Roc is - voor wie het even was vergeten – groter dan de T-Cross en kleiner dan de Tiguan. Het model stamt al weer uit 2017 en die was er destijds niet als hybride en ook niet als plugin of PHEV. De komst van deze nieuwste versie kan daarin geen verandering brengen omdat het slechts een facelift is en geen geheel nieuw model. Voor een een facelift is aanpassing van de motorisatie en alles wat daarmee samenhangt te ingewikkeld. Nu zou je kunnen denken, dan komt dat binnenkort met de volgende, echt nieuwe T-Roc, wel goed. Maar dat is maar de vraag. Als je het VW-modellengamma bekijkt zijn er immers sowieso weinig hybrides. Het is óf EV, óf gewoon normale verbrandingsmotoren.

Deze gefacelifte versie heeft nu altijd het zogeheten Digital Cockpit, dat wil zeggen digitale instrumenten en een groot infotainmentscherm bóvenop in plaats van ín het dashboard. Nieuw is verder de mogelijkheid tot deels autonoom rijden. Nieuw is ook de neus: andere grille, anders vormgegeven koplampen met daarin bovendien LED-verlichting. Ook de achterlichten zijn anders. De goedkoopste versie van de Volkswagen T-Roc kost € 32.790 en zo’n 460 euro in de private lease. Je krijgt altijd deels LED-verlichting, adaptieve cruise control en parkeersensoren voor en achter.  De testauto is ´iets´ duurder. Die kost € 39.920 maar dit is dan ook de allerdikste versie. Tenminste, wat uitrusting betreft. Het is namelijk R-Line, maar dan wel in combinatie met de instapmotor; een 110 pk krachtige driecilinder benzinemotor. De R-Line heeft onder meer 17-inch lichtmetaal, sportstoelen en dat digitale scherm is nu extra groot. De nieuwe mogelijkheid om deels autonoom op de snelweg te kunnen rijden is niet standaard. Het is een € 360 kostend pakket. Hetzelfde geldt voor de fraaie matrix verlichting die VW in de folder zo aanprijst - een systeem waarbij je nooit je tegenliggers kunt verblinden en toch met groot licht kan rijden. Ook dat is dus een extra van 760 euro. Garantie tot slot: Die houdt met twee jaar niet obver. Maar de Nederlandse importeur PON doet daar nog eens twee jaar bij, zolang je in die vier jaar onder de 100.000 km blijft en ´m natuurlijk bij de VW dealer onderhoudt.

De Kia Niro doet het wat dat betreft met 7 jaar fabrieksgarantie een stuk beter. De geheel nieuwe Kia Niro heeft een andere neus en kont en een in contrasterende kleur gespoten c-stijl – hoewel dat alleen op de duurdere versies zit. De hybride aandrijflijn van de testauto wekt maximaal 141 pk vermogen op, waarbij de verbrandingsmotor de aloude 105 pk en 144 Nm sterke viercilinder 1.6 GDi-benzinemotor is. De elektrokrachtbron levert 44 pk. Het geheel is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling. De nieuwe Kia Niro komt niet alleen als Hybrid op de markt, maar is er ook als plugin hybride en als elektrische e-Niro. De hybridversie is de goedkoopste met een vanafprijs van € 31.995 of zo’n 500 euro per maand in de private lease. De plugin-hybride is 7 mille duurder en de EV komt op bijna 44 mille. Elke Niro heeft standaard onder meer adaptieve cruise control, een noodstopinstallatie, een achteruitrijcamera en navigatie. Er zijn vier uitrustingsniveaus en onze testauto is de allerdikste, de launch edition. Die kost 41 mille en voor die tien mille extra zakt de auto zo ongeveer door z’n veren van alle extra’s. Van een Harman Kardon stereo en draadloos opladen van je smartphone tot adaptieve cruise control die aan je navigatie is gekoppeld en een op afstand bedienbaar parkeersysteem – je hoeft dan niet eens in de auto te zitten om te parkeren en bij jou wel - het zit er allemaal op.

Hoe rijden de Kia Niro en VW T-Roc?

De Volkswagen T-Roc rijdt redelijk comfortabel maar er zijn echt nog wel verbeterpunten. Wat valt op? Er is voor een auto in deze prijsklasse erg veel bandenlawaai hoorbaar en kleine oneffenheden worden niet erg verfijnd weggefilterd. Hij voelt een beetje stoterig. Ook de handgeschakelde zesversnellingsbak voelt niet erg verfijnd maar hakerig. Verder is er onder de 2.000 toeren heel weinig trekkracht. De schakelindicator (en eco-tips) willen juist dat je vroeg opschakelt om zo zuinig mogelijk te rijden, maar zodra je dus wilt inhalen of versnellen moet je terugschakelen. Conclusie: ga niet voor de instapmotor maar voor de 1.5 TSI met 150 pk. Dat heeft ook nog als voordeel dat er dan meer aan de trekhaak mag. Deze testauto mag 1.300 aan de haak slaan, de 1.5 liefst 1.700 kilogram. Het prijsverschil voor die sterkere motor is in elke versie 2 mille. Het verbruik ten slotte. De VW scoort een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9.

Het zal niemand verbazen dat de Kia Niro aanmerkelijk zuiniger is door de hybride aandrijving. 1 op 19,1. Het weggedrag van de Kia Niro lijkt op dat van de T-Roc. Ook hier worden hobbels niet helemaal feilloos weggefilterd. Maar in dit geval is het vooral de achteras die opspeelt. Hij is achter erg soepel geveerd en bij meerdere hobbels komt de auto dan wat deinerig over. Jammer, dat had een tandje minder gemogen. De besturing is voldoende precies maar er zit erg weinig gevoel in. Net als bij de T-Roc is er aardig wat bandengeruis hoorbaar. De trekkracht is wel een stuk beter dan die van de T-Roc. Hij reageert gewoon lekker levendig op het gaspedaal. Maar dat mag ook wel met een 1.6 benzinemotor en een elektromotor. Alleen hoor je die verbrandingsmotor wel wat te nadrukkelijk. Net als bij de T-Roc die wij hier testen, mag er bij de Kia Niro maximaal 1.300 kilogram aan de trekhaak.

Veiligheid

Nieuw bij Volkswagen is het zogeheten IQ.Drive. Dat bestaat uit travel assist – zeg maar autonoom rijden dankzij adaptieve CC en een rijstrookassistent met filefunctie – een grootlicht assistent en een dodehoekwaarschuwing. Standaard krijg je een noodstopinstallatie en een rijstrookassistent. Heel irritant is dat de VW zich automatisch aanpast aan de geldende limiet maar lang niet altijd weet wat de juiste limiet is of de snelheidslimiet van een aanpalende weg of parallelweg aanneemt.

Bij de Niro is er aan actieve en passieve veiligheidssystemen geen gebrek. De Kia heeft niet alleen een noodstopinstallatie, maar standaard ook adaptieve CC, vermoeidheidsherkenning, een rijstrookassistent en de mogelijkheid tot semi-autonoom rijden op de snelweg. Het enige dat extra geld kost is dode hoek bewaaking. De systemen werken gewoon goed.

De Kia Niro en Volkswagen T-Roc van binnen

Deze kia Niro is 7 centimeter langer geworden, maar ook twee centimeter breder en één centimeter hoger. Ook de wielbasis is toegenomen. En dat zorgt voor meer ruimte. Beginnen we bij de achterbak, dan zien we dat die nu 451 liter op groot is met de bank op z’n plek, das 15 liter meer dan van z’n voorganger. Klap je de achterbankleuning weg dan praat je over 1.445 liter. Koop je de PHEV of de elektrische versie dan heb je trouwens minder bagageruimte door het dan aanwezige accupakket. De aandrijving bepaalt dus de grote van de kofferbak. Die bak heeft een variabele bagagebodem en een oplopende laadvloer. Instappen achterin is effe een dingetje want de wielkuip zit in de weg. Maar als je eenmaal zit, zit je prima. Er is meer dan genoeg hoofd- en beenruimte en je hebt er 2x usb in de rugleuning van de voorstoelen. In hoogte en breedte komen de Niro en T-Roc aardig overeen maar de Volkswagen is wel korter en dat merk je dus bijvoorbeeld in de kofferbak. Met de bank op z’n plek valt het nog wel mee met 445 liter, maar als ik de achterbankleuning wegklapt blijft de T-Roc steken op 1.290 liter bagageruimte. De ruimte op de achterbank is in orde maar je hebt er wat minder ruimte dan in de Kia. Over wegklappen gesproken; de T-Roc heeft als handigheidje een rugleuning van de bijrijdersstoel die je helemaal plat kunt leggen. Handig als je extra lange spullen wilt vervoeren. Onder de stgoel zit bovendien nog een grote bak.

De digitale slag die Volkswagen voor de T-Roc heeft gemaakt is grotendeels een verbetering. Het infotainmentsysteem zit mooi hoog op het dashboard en laat zich eenvoudig bedienen. Onvermijdelijk zijn wel de vele menu’s. Gelukkig bedien je de airco en de volumeknop van de radio nog met fysieke knoppen. De testauto heeft Apple Carplay en de mogelijkheid van draadloos laden van je smartphone. Achterin vind je keurig 2x USB en uitstroomopeningen van de airco. Ouderwets is het feit dat je deze auto start met een sleutel-met-baard. Heel betuttelend – maar dat kun je gelukkig uitzetten – zijn de ecotips. Zelfs als je met de ramen open rijdt krijg je een opmerking dat dat meer brandstof kost. Kom op zeg!

‘Onze’ Kia Niro heeft een extra groot infotainmentscherm van 10,25 inch groot en een 10-inch head-up display. Dat aanraakscherm is trouwens niet de snelste die we kennen. En soms moet je twee keer drukken voordat er iets gebeurt. De symbooltjes zijn tevens nogal klein. Verder is het wel erg somber aan boord door al het zwart en de materiaalkeuze is aan de goedkope kant. Kijk maar naar bijvoorbeeld de deurbekleding. Das loeihard plastic dat niet thuishoort op een auto van 32 tot ruim 40 mille. De belangrijkste bedieningen voor radio en airco zitten in een apart schermpje. Met een knop switch je tussen radio en kachel. Handig: met één druk op de knop zijn ramen en achterportieren vergrendeld voor de kinderen achterin (geen gehannes meer met sleuteltjes). Over zitten gesproken; de zit achter het stuurwiel is wat ongemakkelijk hoog. Kia had tijdens de introductie nog verteld dat dat bij de EV uiteraard het geval was door het batterijpakket wat er onder schuilgaat. Maar dat dat bij de normale hybride lager zou zijn. Niet dus. Ben je wat kleiner dan is het misschien wel oké, maar als je lang bent – zoals veel Nederlanders – dan lijkt het net of het dashboard op je knieën rust.

Conclusie: Kia Niro beste keuze

De Kia Niro en Volkswagen T-Roc zijn op het eerste gezicht aardig aan elkaar gewaagd. Zo zijn de prijzen ongeveer hetzelfde en is er bij beide ruime keuze in pakketten om de auto op smaak te brengen. En van beide auto’s het weggedrag niet feilloos, het is alleen de vraag of je beter kunt leven met het wat meer deinerige karakter van de Kia of het wat stoterige van de VW. Ga je echter beter kijken naar de kille feiten en cijfers, dan is er geen twijfel mogelijk dat de Kia deze vergelijking wint. Hij is ruimer en rijker uitgerust, springt zuiniger om met brandstof en biedt meer soorten aandrijvingen, hij biedt meer standaard veiligheid en heeft beduidend langere garantietermijn.

Afzonderlijke rijtest Volkswagen T-Roc

Afzonderlijke rijtest Kia Niro HEV